Grootste crisis aller tijden in Fries toerisme, maar hotemetoten vieren feest

 

Grootste crisis aller tijden in Fries toerisme, maar hotemetoten vieren feest

De burgemeesters van de Waddeneilanden en de Commissaris der Koning voor de  ingepakte Vlielander vuurtoren.
De burgemeesters van de Waddeneilanden en de Commissaris der Koning voor de ingepakte Vlielander vuurtoren.

Om de haverklap krijgt onze nieuwsdienst persberichten van Friese overheden en hun pr-functionarissen. Met steeds weer foto’s van grijnzende en borrelende bestuurders, van Commissaris der Koning tot wethouder om de hoek.

Nu weer een rijtje hotemetoten voor de vuurtoren van Vlieland die voor die gelegenheid in blauw zeil is gewikkeld. ‘Wad heb je nodig!?’ staat loeigroot op het baken. ‘Dit niet,’ zal de Duitse toerist op het strand van Zeeland ongetwijfeld denken, mócht hij ooit die persfoto onder ogen krijgen.

De blauwe vuurtoren luidt de start van de nieuwe last-minute Waddencampagne voor 2013 in. Egels zijn al máánden uit hun winterslaap, maar Waddenmarketeers worden net wakker. De kick-off op donderdag 18 juli 2013 op het Friese Waddeneiland is een initiatief van vijf VVV’s en Beleef Friesland, de promotieorganisatie van de provincie die in plaats is gekomen van het in feesten en veel te dure sponsoring van tv-programma’s verzopen Fryslân Marketing.

 

De ingepakte vuurtoren van Vlieland.
De ingepakte vuurtoren van Vlieland.

Dit is niet te geloven: midden in het hoogseizoen tuffen burgemeesters, Commissaris en hun goed betaalde reclamemakers en woordvoerders naar Vlieland voor een party en een fotomoment die geen enkele bijdrage leveren aan de promotie van de eilanden, laat staan van het vaste land. Tot de huidige crisis, die losbarstte in 2008, blonken de eilanden en hun veerdiensten uit in arrogantie. Ik zou zeggen: zoek het nu ook maar zelf uit.

Het regent politieke en bestuurlijke feestjes in de provincie. Groot nieuws voor de plaatselijke en provinciale krant en de dorpssite. Maar het goede nieuws, de leuke dingen, bereiken de potentiële klanten van Friesland niet.

De berichten met foto’s van lokale en provinciale bobo’s komen niet in buitenlandse media, want ze bevatten totaal oninteressant fotomateriaal en tekst in het Nederlands, soms zelfs alleen in het Fries! Nog eens: Net te leauwen, niet te geloven!

Een vloek. Terwijl iedere recreatie- en horecaondernemer zich de pleuris peinst en werkt om zijn bedrijf in deze heftige economische recessie overeind te houden, zijn de onder vergoedingen bedolven bestuurders en ambtenaren aan het feesten. Eén kopstuk is voldoende voor het doorknippen van een lint, maar meestal is het halve provincie- of gemeentehuis van de partij. En al die gasten declareren.  

Geef mij dat pretgeld maar. Dan kan ik volgende week zondag nog groter uitpakken op het evenement ‘Van Dörp to Dörp’ bij het raadhuis van Moormerland-Warsingsfehn in Ostfriesland, Duitsland, en op Leer Maritim, ook in Duitsland. Of op tournee gaan in Zwitserland en Noorwegen.

Natuurlijk krijg ik geen bijdrage voor exportbevordering, voor het lokken van buitenlandse toeristen naar Friesland. Want dan is er geen geld meer voor feestjes, voor grijnssessies. Het is nu al moeilijk om de diverse bobopromoties te financieren. Daarom gaat de toeristenbelasting steeds omhoog.

Albert Hendriks,
Directeur, monteur en straatventer bij Friesland Holland Tourist Information & Travel Service