“Ondeskundige politici bepalen de koers”

“Ondeskundige politici bepalen de koers”

Publicatiedatum: 2 oktober 2014
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Ontwikkeling toerisme in Friesland

In Sneek geen stille waterski-kabelbaan voor jongeren door een verkeerde voorstelling van zaken door gemeenteraadsleden.
In Sneek geen stille waterski-kabelbaan voor jongeren door een verkeerde voorstelling van zaken door gemeenteraadsleden.

WOLVEGA (NL) – Opschudding in politiek Friesland nadat de om heftige beeldspraak bekend staande Albert Hendriks, directeur van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, de vloer aanveegde met gemeenteraadsleden. “Ondeskundige volksvertegenwoordigers” vindt hij sommigen, op toeristisch gebied dan.

“In Sneek sneuvelde een paar weken geleden een plan voor een jongeren trekkende, bijna geluidloze waterski-kabelbaan aan de oever van het Sneekermeer omdat de beslissende politici bewust of onbewust een totaal verkeerd beeld van zo’n attractie gaven. Ze stemden tegen. Tonnen aan planontwikkeling voor niks.”

Politici verantwoordlijk voor versnippering promotie
“In Friesland jammeren politici in de media om het hardst over de versnippering van de promotie van Friesland en wat doen ze: nog meer promotieclubs in het leven roepen. En ze onthoofden bestaande, net tot bloei gekomen instanties. Na de teloorgang van enkele VVV’s, Fan Fryslân (hobby van commissaris van de Koning John Jorritsma), Tourist Info Fryslân, provinciaal marketing bureau Fryslân Marketing (onderuit nadat een tiental jaren terug de interprovinciale voorganger NNBT ook al kopje onder was gegaan) ligt nu Beleef Friesland, dat aardig begon te draaien, op intensive care. Door de politiek. De nieuwe Stichting Merk Fryslân moet de boel weer opkrikken, uiteraard ook met tonnen aan subsidie van de provincie. Een verdere ontwikkeling van Beleef Friesland zou veel goedkoper en effectiever zijn geweest, mede met het oog op het vroegtijdig kunnen opstarten van de promotie van Leeuwarden als Culturele Hoofdstad.”

Noordoost Friesland
“In en ver rondom Dokkum is op het terrein van promotie ook veel onrust en onduidelijkheid, terwijl gesubsidieerde organisaties als Markant Friesland en Dwaande net aardig voet aan de grond kregen. Steeds worden explosies in de klei veroorzaakt, promotieclubs onthoofd, weer nieuwe logo’s en reclameuitingen bedacht met bakken gemeenschapsgeld. Miljoenen aan subsidies worden er steeds doorgedraaid, maar ruimte voor effectief — en niet politiek — handelen wordt niet gecreeëerd.”
Hendriks bracht op RTV NOF in Noordoost Friesland zwaar geschut in stelling tegen wat hij noemde de Friese ISIS. “Dat had ik beter niet kunnen zeggen, te grof, dus snel ingeslikt.”

Verder met organisaties en regio’s met goede reputatie
Hendriks zegt schoon genoeg te hebben van steeds weer nieuwe geldverslindende vergaderconstructies, gebouwd door ingehuurde planbureaus, “big business” volgens hem. Hij blijft gewoon samenwerken met bestaande en bedreigde marketingorganisaties en regio’s met een goede reputatie. Deze kunnen zelfs rekenen op extra support.

Albert Hendriks op BNR Nieuwsradio (landelijk):
Beluister hier.

Albert Hendriks over de marketing van Noordoost Friesland:
www.frieslandhollandnieuws.nl/entry/noordoost-friesland-verklaart-zichzelf-steeds-doodziek-maar-is-kerngezond