“Verwijdering arrangementen van website provincie Fryslân heel schadelijk voor Friese horeca- en recreatiebedrijven”

“Verwijdering arrangementen van website provincie Fryslân heel schadelijk voor Friese horeca- en recreatiebedrijven”

Friesland Holland directeur Albert Hendriks over actie van baas Merk Fryslân:

 LEEUWARDEN (NL) – De directeur van het marketingbureau van de provincie Fryslân, Merk Fryslân, de heer Martin Cnossen, heeft 24 populaire arrangementen van de reisorganisatie Friesland Holland Travel Service laten verwijderen. Niet omdat ze niet goed zijn, integendeel volgens een mail, maar omdat directeur Albert Hendriks, zo zei hij 10 juni 2017 tegen een verslaggever van Omrop Fryslân radio, een “tussenhandelaar” zou zijn en te sterk aanwezig zou zijn.

Corrupt. Albert Hendriks, directeur van het ongesubsidieerde bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega, vindt de bedrijfsleiding van het officiële marketingbureau van de provincie Fryslân corrupt: “Het vraagt mijn reisorganisatie Friesland Holland Travel Service om arrangementen aan te leveren voor de nieuwe provinciesite Friesland Style. Zelf hebben ze geen arrangementen, wij wel 400. Mijn medewerker levert in eerste instantie een dertigtal waarbij een groot deel van het Friese recreatieve bedrijfsleven en de hele provincie betrokken is. Wandelen, fietsen, varen, wellness: alles komt aan bod. Drie dagen werk. Medewerkster Wendy van Online Marketing van Merk Fryslân is enthousiast, bedankt ons voor de vlotte medewerking en publiceert ze. De arrangementen zijn alle voorzien van veel foto’s, een uitgebreid verhaal dat slaat op het thema van het pakket en een heldere prijsstelling: all-in, full-service, inclusief reserveringskosten en toeristenbelasting. 9 Juni 2017 heeft mijn 100% gesubsidieerde opponent, de directeur van Merk Fryslân, Martin Cnossen, zonder aankondiging besloten 24 van de 34 aanbiedingen in de rubriek https://www.friesland.nl/nl/plannen/leuke-deals te laten verwijderen. Reden: Friesland Holland zou te sterk aanwezig zijn in een veld waar anderen geen arrangementen ontwikkelen, fotograferen, beschrijven, verkopen en uitvoeren. Met andere woorden: initiatief nemen, mede op aandringen van de provincie, bovengemiddeld actief zijn wordt niet beloond. Wat de beste baas van het provinciale promotiebureau helemaal niet beseft: hoe meer arrangementen, hoe beter de site, en dus iedere ondernemer, wordt gevonden in Google. Zijn actie is hartstikke schadelijk voor het Friese toeristische bedrijfsleven. Het plots veranderen van de “spelregels” vindt hij zijn recht; ik vind het zéér verdacht. Ik zie zijn actie, die hij tot nu toe niet ongedaan heeft willen maken, als machtsmisbruik, corruptie, helemaal in het licht van een eerder akkefietje. Ik, ongesubsidieerd, sloof me uit om Friesland te verkopen, de bedden en boten bezet te krijgen, en hij, vet betaald met overheidsgeld, haalt een streep door unieke Friese diensten en producten, inclusief vertalingen. Nu ben ik benieuwd welke Friese politicus of politica hiervan iets durft te zeggen.”

Tussenhandelaar?
“Een denigrerende opmerking en volkomen onjuist,” reageert Hendriks. “Ik ben veel, maar zeker geen tussenhandelaar, maar onder de naam Friesland Holland een arrangementenontwikkelaar, -vermarkter en –uitvoerder van het eerste uur. Direct en vers van het Friese land met Friese accommodaties, attracties en activiteiten als hoofdingrediënten! Een echte direct seller! Nog gekker: ik sjouw en vervoer ook koffers, ben shuttlebuschauffeur, pechhulpverlener en fietsenmaker. Maar absoluut geen handelaar!”

Wraak
“De heer Cnossen vindt dat ik te veel arrangementen aanbied, waarmee hij de voor online marketing verantwoordelijke medewerkster van Merk Fryslân compleet voor gek zet. Die snapt het wel: hoe meer arrangementen je van zoveel mogelijk ondernemers plaatst, hoe beter je wordt gevonden in Google en hoe hoger de nieuwe website van de provincie, Friesland Style, op de ranglijsten eindigt. En hoe serieuzer je wordt genomen en hoe beter andere leuke dingen worden ontdekt. Daarom werd er ook naar onze arrangementen gevraagd. En vervolgens verwijderd, op tien na, mijns inziens puur uit wraak en afgunst van de directeur na een eerder akkefietje in de corruptieve sfeer.”

Verspilling van miljoenen
Merk Fryslân doet praktisch niks aan marketing, stelt Hendriks. “Géén doeltreffende televisie- en radioreclame zoals Drenthe en Gelderland, géén dagbladadvertenties, niks. De vele tonnen aan subsidie — daar zitten ook uw en mijn belastingcenten tussen — gaan blijkbaar op aan het vele personeel. Een heel leger lijkt het hele voorjaar glazig om zich heen te kijken. De nieuwe website van de provincie, www.friesland.nl, zou goed kunnen scoren, maar dan moet Merk Frysân er wel werk van maken en ook héél gauw. Het hoogseizoen is al begonnen! Feitelijk verspeelt de organisatie nu miljoenen met het geknoei met Friesland Style, het zoveelste concept. Iedere nieuwe directeur gooit het oude over boord en komt met iets nieuws, wat niet altijd beter is, net als bij Culturele Hoofdstad 2018.”

Friesland kan omzet verdubbelen
Hendriks: “De verkoop van arrangementen kan met dit mooie weer met gemak verdubbeld worden door de medewerking van Merk Fryslân ten voordele van het hele Friese toeristische bedrijfsleven! Toeristen boeken laat. Nu, vandaag, moet je je aanbiedingen op het internationale scherm hebben staan. En niet zo’n piepkleine collectie, verstopt in de vage rubriek ‘plannen’ (Friesland Style), waarvan geen ondernemer weet hoe je daarop kunt komen: https://www.friesland.nl/nl/plannen/leuke-deals

Oproep
Hendriks roept horeca- en recreatieondernemers, maar ook consumenten en politieke partijen op hem te helpen om directeur Martin Cnossen van Merk Fryslân en geldschuiver provincie Fryslân, in het bijzonder toerismegedeputeerde Klaas Kielstra van de VVD en economiegedeputeerde Sander de Rouwe van het CDA, ervan te overtuigen dat Merk Fryslân met tempo zoveel mogelijk arrangementen plaatst op www.friesland.nl. “Voordat het wéér hartstikke te laat is.”

Meer info:
www.friesland.nl (gesubsidieerd, van Merk Fryslân)
www.frieslandtravel.com (ongesubsidieerde concurrent)
www.frieslandholland.nl (ongesubsidieerde concurrent)

Informatie over recreatie en toerisme in Friesland:
www.frieslandholland.nl
www.frieslandtravel.com
www.friesemeren.eu
www.goudenfriesewouden.nl
www.ijsselmeer.frl
www.waddenzeeland.nl
www.boatcharterholland.nl
www.frieslandhollandtours.com
www.groepsuitjes.frl

Gratis abonnement op Fries Nieuws:

www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

Talkshow. Het conflict dat Albert Hendriks van Friesland Holland heeft met het marketingbureau van de provincie Fryslân, in het bijzonder met de 100% door de overheid betaalde directeur die bewust populaire Friesland Holland arrangementen verwijderde en volgens Hendriks de zoekende consument op een dwaalspoor zet door op de provinciesite www.friesland.nl een persoonlijke keuze te plaatsen — met uitsluiting van veel horeca- en recreatiebedrijven en regio’s — kwam zondag 11 juni 2017 nog uitgebreid aan de orde in de talkshow Buro De Vries van Omrop Fryslân tussen 12.15 en 13.00 uur, in het begin van de uitzending: http://www.omropfryslan.nl/utstjoering/buro-de-vries-fan-11-juny-2017-1100