Worden campers goedkloper?

Camperverhuurders in problemen: worden kampeerauto’s goedkoper?

Door Albert Hendriks, 3 november 2024

Camperverhuurders in Duitsland onderuit: worden 1100 kampeerauto’s op Nederlandse markt gedumpt?

WOLVEGA (NL) – In Nederland zal de stijging van de verkoop van nieuwe campers aanhouden, als we de brancheorganisatie  Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) mogen geloven. Bijna 200.000 kampeerauto’s rijden er nu in Nederland rond. Het merendeel, bijna 98%, valt in de gewichtsklasse van maximaal 3.500 kg (max. toegestane massa, personenwagenrijbewijs). Jaarlijks worden er zo’n 40.000 kampeerauto’s tweedehands verhandeld. Nieuwe, maar ook gebruikte campers zijn tijdens en na de coronaperiode erg populair geworden en enorm in prijs gestegen. Een gangbare halfintegraal camper, een bestelwagenchassis met opbouw van 7 meter, kost nieuw tussen de €90.000,- en €120.000,-. Voor jonge occasions moet al gauw €70.000,- afgetikt worden. Maar daar kan begin volgend jaar wel eens flink verandering in komen. 17 Oktober 2024 is namelijk voor Duitslands grootste camperverhuurbedrijf, Roadfans met een park van meer dan 1.100 nieuwe en nog maar een jaar tot twee jaar gebruikte campers, surséance van betaling aangevraagd. Insolventie is vaak het voorportaal van een faillissement. De wagens van Roadfans komen waarschijnlijk massaal naar Nederland, onder andere naar Friesland, omdat ze in Duitsland minder goed te slijten zijn. Naar verluidt is in Duitsland ook al sprake van overproductie van campers.

Worden campers goedkloper?

De Weinsberg CaraCompact 600 MEG Edition Pepper van Fries Nieuws uit de verhuurvloot van Roadfans (www.roadfans.de Mönchengladbach), gekocht bij Knaus en Weinsberg dealer Swart Campers in Wijckel bij Balk (Gaasterland). Foto: Albert Hendriks Fries Nieuws.

Problemen in Duitsland raken ook Nederland

Ook de verhuurders Off, voorheen Camper Boys, en Plugvan, gingen onderuit. Oorzaak van de slechte gang van zaken in de Duitse camperverhuur: snel dalende interesse voor huur na de coronaperiode, veel te laag rendement uit verhuur door fors gestegen prijzen van nieuwe campers, hoge personeelskosten, geheel verkeerde inschatting van de kampeermarkt en de economische recessie in Duitsland. Die teruggang wordt momenteel aangewakkerd door de problemen bij het Volkswagenconcern.

Lees meer Camperverhuurders in problemen: worden kampeerauto’s goedkoper?