Friesland heeft de beste biertapperij van Nederland

Friesland heeft de beste biertapperij van Nederland

Publicatiedatum: 23 januari 2012
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Competitie van Heineken

Algemeen Directeur Heineken Nederland Philip de Ridder (derde van links) en rechts van hem Froukje en Peter Fabriek.
Algemeen Directeur Heineken Nederland Philip de Ridder (derde van links) en rechts van hem Froukje en Peter Fabriek.

ROTTERDAM (NL) – Café Tjeukemeer uit het Friese Oosterzee (gemeente Lemsterland, Lemmer) heeft zondag 22 januari 2012 het Gouden Fust gewonnen en mag zich daardoor een jaar lang Gouden Horecazaak noemen. De jury beloonde de eigenaren, Peter en Froukje Fabriek, om hun uitmuntende gastheerschap en de kwaliteit van het versgetapte bier.

De 100 beste horecaondernemers van Nederland streden in 2011 om de prijs voor de Gouden Horecazaak 2011 en kwamen zondag samen voor de spectaculaire landelijke finale in de ‘Grootste kroeg van Nederland’, het decor van De Vrienden van Amstel LIVE! 2012. Peter en Froukje Fabriek kregen het Gouden Fust uit handen van Philip de Ridder, Algemeen Directeur Heineken Nederland. Het Zilveren Fust werd gewonnen door Café Den Hook uit Heythuysen en het Bronzen Fust door Restaurant De Open Keuken uit Beverwijk.

De eigenaren zijn ontzettend trots op de eretitel: “Fantastisch dat we hebben gewonnen! Deze prijs is een mooie bekroning op ons zorgvuldig getapte bier en de inzet van het team om onze gasten altijd optimale service te bieden. We waren in de voorronden al uitgeroepen tot de beste kroeg van onze regio. En vorig jaar trotse winnaars van het Bronzen Fust. Dat we nu de landelijke finale hebben gewonnen is bijna niet te geloven!”

In het midden Froukje Fabriek (met de oorkonde) en Peter Fabriek met  de Algemeen Directeur van Heineken Nederland, Philip de Ridder (geheel  rechts).
In het midden Froukje Fabriek (met de oorkonde) en Peter Fabriek met de Algemeen Directeur van Heineken Nederland, Philip de Ridder (geheel rechts).

Focus op tapbier

De Goed Getapt top 100 en de verkiezing van de Gouden Horecazaak 2011 maakt deel uit van het Goed Getapt programma van Heineken Nederland. Dit kwaliteitsprogramma in de Nederlandse horeca ondersteunt, traint en toetst horecaondernemers en hun medewerkers in het structureel

verbeteren van de kwaliteit en de omzet van dranken. Jaarlijks doen hieraan ruim 2.000 horecaondernemers mee, die Heineken, Brand of Amstel op de tap hebben. De deelnemers zijn herkenbaar aan het kwaliteitskeurmerk, het Goed Getapt gevelschild. De uiteindelijke doelstelling is om bewustwording van kwaliteit en kwaliteitsbeleving in de horeca te verhogen met de focus op tapbier.

De Heineken top 10

1. Café Tjeukemeer uit Oosterzee
2. Café Den Hook uit Heythuysen
3. Restaurant De Open Keuken uit Beverwijk
4. Matchroom Sloten uit Amsterdam
5. Eterij Tapperij Salud! uit Scharendijke
6. Café in de Kroeën uit Mechelen
7. Bar de Promenade uit „s Gravenzande
8. Eetcafé de Dommerick uit De Lier
9. Proeflokaal aan de Amstel uit Groningen
10.Javaans Eetcafé Groningen uit Groningen

Info: www.heineken.nl