Home Center Wolvega grootste woonwinkelcentrum van Nederland

Home Center Wolvega grootste woonwinkelcentrum van Nederland

Publicatiedatum: 18 september 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

200 woon- en tuinformules aan één promenade

Vier op een rij tijdens de grote persconferentie op 18 september 2013. V.l.n.r. architect Tjade Binnerts uit Amsterdam (al tien jaar in actie voor de Kapenga’s), Sikko en Hennie Kapenga en Piet Kapenga, de vader van Sikko en Hennie.
Vier op een rij tijdens de grote persconferentie op 18 september 2013. V.l.n.r. architect Tjade Binnerts uit Amsterdam (al tien jaar in actie voor de Kapenga’s), Sikko en Hennie Kapenga en Piet Kapenga, de vader van Sikko en Hennie.

WOLVEGA (NL) – De Friese familie Kapenga creëert op het bedrijventerrein Schipsloot in Wolvega één van de grootste en meest gevarieerde woonplaza’s van Nederland: Home Center. Geen traditionele woonboulevard, maar een expo met meer dan 200 winkelunits, formules van meeneemmeubelen tot topdesign uit de hele wereld en entertainment voor volwassenen en kinderen. Alle leefstijlen zijn vertegenwoordigd, want Home Center wil een bron van inspiratie zijn voor iedere bezoeker.  

De heer Piet Kapenga, die nu met zijn zoon Sikko en dochters Hennie en Wilma de directie van het familiebedrijf vormt, kocht in 1995 de woonboulevard Recrea Meubelland van Rob Feenstra uit Wolvega. De familie had al een grote meubelzaak in het Noord-Friese Buitenpost. Grootvader Sikko Kapenga stapte in 1934 in het Noord-Friese Sint Annaparochie in de meubelbranche onder de naam Bildts Meubelhuis. De derde generatie staat dus nu aan het roer.
In achttien jaar tijd werd het winkeloppervlak van Home Center verdubbeld tot 75.000 vierkante meter nu. Er werken thans 180 mensen; de verwachting is dat de nieuwste expansie goed is voor nog eens twintig arbeidsplaatsen.

Veel meer dan woonbeurs
Ondanks de crisis of misschien wel aangespoord door de crisis investeren Nederlanders relatief veel in woongenot, tuinverfraaiing, fitness en wellness en willen daarvoor ideeën opdoen, het liefst op één plek. Huis- en tuinbeurzen blijken steeds minder in de behoefte te voorzien: ze zijn tijdelijk, bieden een beperkt assortiment en er moet entree worden betaald.
Directeur Sikko Kapenga die de dagelijkse leiding in Home Center heeft: “De consument is impulsief. Valt in november de eerste sneeuw, dan komt Kerst met de bijbehorende decoraties in beeld. Is het plots mooi voorjaarsweer dan krijgt de tuin alle aandacht. Elk seizoen en elke stemming roepen de drang op om in te haken op het weer en de sfeer. Een gang naar een woonshoppingmall die alles in huis heeft is dan logisch.”

Broer en zus: Sikko en Hennie Kapenga hebben de dagelijkse leiding in Home Center Wolvega. Zij en hun vader Piet transformeerden de woonboulevard tot een giga huis- en tuinbelevingswereld dat alles in huis heeft om een cascowoning te compleet te maken. Ze hebben dus ook keukens, badkamers, kozijnen, verwarming en technieken om op afstand, bijvoorbeeld tijdens vakantie in het buitenland, de woning te controleren en te “besturen”. Piet Kapenga staat Omrop Fryslân televisie te woord. De familie Kapenga is van origine een Groningse familie. Drie generaties zijn inmiddels actief in de meubelbranche, want Piet Kapenga’s vader, Sikko, richtte in 1934 in St. Annaparochie in het noorden van Friesland het Bildt Meubelhuis op met een eigen meubelmakerij. Piet’s echtgenote Agaath Kapenga was niet op de persconferentie op 18 september 2013, maar speelt in de bedrijfsvoering meer dan een aardig deuntje mee.
Broer en zus: Sikko en Hennie Kapenga hebben de dagelijkse leiding in Home Center Wolvega. Zij en hun vader Piet transformeerden de woonboulevard tot een giga huis- en tuinbelevingswereld dat alles in huis heeft om een cascowoning te compleet te maken. Ze hebben dus ook keukens, badkamers, kozijnen, verwarming en technieken om op afstand, bijvoorbeeld tijdens vakantie in het buitenland, de woning te controleren en te “besturen”. Piet Kapenga staat Omrop Fryslân televisie te woord. De familie Kapenga is van origine een Groningse familie. Drie generaties zijn inmiddels actief in de meubelbranche, want Piet Kapenga’s vader, Sikko, richtte in 1934 in St. Annaparochie in het noorden van Friesland het Bildt Meubelhuis op met een eigen meubelmakerij. Piet’s echtgenote Agaath Kapenga was niet op de persconferentie op 18 september 2013, maar speelt in de bedrijfsvoering meer dan een aardig deuntje mee.
De pers werd 18 september 2013 in groepjes door het winkelgebied van Home Center geleid, onder andere door Hennie Kapenga (in vrolijk jurkje). Op de foto toont ze de pers Tuindorado, het nieuwe tuincentrum dat de familie Kussendrager uit Gorredijk 15 oktober feestelijk opent. De pers werd 18 september 2013 in groepjes door het winkelgebied van Home Center geleid, onder andere door Hennie Kapenga (in vrolijk jurkje). Op de foto toont ze de pers Tuindorado, het nieuwe tuincentrum dat de familie Kussendrager uit Gorredijk 15 oktober feestelijk opent.
De pers werd 18 september 2013 in groepjes door het winkelgebied van Home Center geleid, onder andere door Hennie Kapenga (in vrolijk jurkje). Op de foto toont ze de pers Tuindorado, het nieuwe tuincentrum dat de familie Kussendrager uit Gorredijk 15 oktober feestelijk opent. De pers werd 18 september 2013 in groepjes door het winkelgebied van Home Center geleid, onder andere door Hennie Kapenga (in vrolijk jurkje). Op de foto toont ze de pers Tuindorado, het nieuwe tuincentrum dat de familie Kussendrager uit Gorredijk 15 oktober feestelijk opent.
De pers werd 18 september 2013 in groepjes door het winkelgebied van Home Center geleid, onder andere door Hennie Kapenga (in vrolijk jurkje). Op de foto toont ze de pers Tuindorado, het nieuwe tuincentrum dat de familie Kussendrager uit Gorredijk 15 oktober feestelijk opent.
Eén van de recente succesnummers van Home Center: Home Matic designkeukens. Daarvoor reizen mensen van het zuiden van Nederland naar het Friese Wolvega. Eén van de recente succesnummers van Home Center: Home Matic designkeukens. Daarvoor reizen mensen van het zuiden van Nederland naar het Friese Wolvega.
Eén van de recente succesnummers van Home Center: Home Matic designkeukens. Daarvoor reizen mensen van het zuiden van Nederland naar het Friese Wolvega.

Tuinplezier
Momenteel wordt er gewerkt aan de realisatie van een kassencomplex voor het tuincentrum Tuindorado van de gebroeders Kussendrager uit Gorredijk. Deze onderneming exploiteert meerdere tuincentra in Friesland. Naast het tuincentrum komt een grote showruimte met veranda’s, loungehutten, paviljoens en andere vormen van tuinbebouwing. De Kapenga’s denken aan verdere expansie met tuinwellness, zoals sauna’s, zwembaden en spa’s.

Outlet
Verleden jaar werd Home5 voltooid. Deze Cash & Carry omvat 150 verhuurde standunits met top merkproducten die door de fabrikant of importeur met kortingen tot 70% op de gangbare prijzen aangeboden worden. Home5 en winkelplaza Om den Noort, dat in 2011 werd gerealiseerd en onder andere een grote bouwmarkt en een meubeloutlet omvat, vormen met Tuindorado en de oorspronkelijke woonboulevard Home Center één groot winkelgebied. Parkeren en toegang zijn gratis.

Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager.
Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager.

Dagje uit
Het bezoek aan conventionele woonboulevards gaat ieder jaar achteruit. Met investering in een nog grotere diversiteit, meer beleving en outlet, denkt de directie het aantal bezoekers op te kunnen voeren van 200.000 naar 300.000 per jaar. Er wordt ook richting Duitse grens gekeken.
“Home Center trekt steeds meer mensen van ver aan, bijvoorbeeld uit plaatsen als Amsterdam, Utrecht, Emmen, Zwolle, Almelo en Groningen,” zegt directeur Sikko Kapenga. “Mensen van ver zien een bezoek aan Home Center als een dagje uit. Onze shopping mall biedt minstens een halve dag plezier voor jong en oud. We hebben een kinderspeelplaats met toezicht en een restaurant. Wolvega heeft een gezellig en gevarieerd winkelcentrum. Binnen een straal van 25 km bevinden zich elk-weer-topattracties als tropisch paradijs De Orchideeën Hoeve met de grootste vlindertuin van Europa in Luttelgeest, het gerenommeerde kunstmusem Belvédère in Oranjewoud, Hollands Venetië Giethoorn en de Nationale Parken Weerribben-Wieden en het Drents Friese Wold. Meubels kijken en dan lekker wandelen, fietsen of varen in de natuur van Friesland, Drenthe en Overijssel.”
Bijzonder detail: Home Center heeft in de entreehal een toeristisch informatiecentrum — met gratis magazines en kaarten — en goed geïnformeerde receptionistes die bezoekers graag de weg wijzen.

Info: www.homecenter.nl

Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager. Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager.
Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager. Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager.
Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager. Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager.

Zo ziet Home Center er 15 oktober 2013 uit. Dan gaan de deuren open van Tuindorado van de gebroeders Kussendrager.

Aan de Frisaxstraat in Wolvega tekenen zich de contouren af van een zelfs op Europees niveau unieke wijze van woonshoppen. Geen traditionele woonboulevard, maar gekoppelde hallen met letterlijk alles op het gebied van huis en tuin voor elke leefstijl en portemonnee. Het winkeloppervlak van het gehele Home Center complex, inclusief winkelplaza Om den Noort, is de afgelopen twee jaar gegroeid van 50.000 naar 75.000 vierkante meter. Ter vergelijking: IKEA Groningen heeft een winkeloppervlak van 42.000 vierkante meter. IKEA is slechts voor een deel een concurrent, omdat Home Center een veel breder assortiment heeft, op meer doelgroepen mikt, en veel service verleent aan kopers. Aan de Frisaxstraat in Wolvega tekenen zich de contouren af van een zelfs op Europees niveau unieke wijze van woonshoppen. Geen traditionele woonboulevard, maar gekoppelde hallen met letterlijk alles op het gebied van huis en tuin voor elke leefstijl en portemonnee. Het winkeloppervlak van het gehele Home Center complex, inclusief winkelplaza Om den Noort, is de afgelopen twee jaar gegroeid van 50.000 naar 75.000 vierkante meter. Ter vergelijking: IKEA Groningen heeft een winkeloppervlak van 42.000 vierkante meter. IKEA is slechts voor een deel een concurrent, omdat Home Center een veel breder assortiment heeft, op meer doelgroepen mikt, en veel service verleent aan kopers.
Aan de Frisaxstraat in Wolvega tekenen zich de contouren af van een zelfs op Europees niveau unieke wijze van woonshoppen. Geen traditionele woonboulevard, maar gekoppelde hallen met letterlijk alles op het gebied van huis en tuin voor elke leefstijl en portemonnee. Het winkeloppervlak van het gehele Home Center complex, inclusief winkelplaza Om den Noort, is de afgelopen twee jaar gegroeid van 50.000 naar 75.000 vierkante meter. Ter vergelijking: IKEA Groningen heeft een winkeloppervlak van 42.000 vierkante meter. IKEA is slechts voor een deel een concurrent, omdat Home Center een veel breder assortiment heeft, op meer doelgroepen mikt, en veel service verleent aan kopers. Aan de Frisaxstraat in Wolvega tekenen zich de contouren af van een zelfs op Europees niveau unieke wijze van woonshoppen. Geen traditionele woonboulevard, maar gekoppelde hallen met letterlijk alles op het gebied van huis en tuin voor elke leefstijl en portemonnee. Het winkeloppervlak van het gehele Home Center complex, inclusief winkelplaza Om den Noort, is de afgelopen twee jaar gegroeid van 50.000 naar 75.000 vierkante meter. Ter vergelijking: IKEA Groningen heeft een winkeloppervlak van 42.000 vierkante meter. IKEA is slechts voor een deel een concurrent, omdat Home Center een veel breder assortiment heeft, op meer doelgroepen mikt, en veel service verleent aan kopers.
Aan de Frisaxstraat in Wolvega tekenen zich de contouren af van een zelfs op Europees niveau unieke wijze van woonshoppen. Geen traditionele woonboulevard, maar gekoppelde hallen met letterlijk alles op het gebied van huis en tuin voor elke leefstijl en portemonnee. Het winkeloppervlak van het gehele Home Center complex, inclusief winkelplaza Om den Noort, is de afgelopen twee jaar gegroeid van 50.000 naar 75.000 vierkante meter. Ter vergelijking: IKEA Groningen heeft een winkeloppervlak van 42.000 vierkante meter. IKEA is slechts voor een deel een concurrent, omdat Home Center een veel breder assortiment heeft, op meer doelgroepen mikt, en veel service verleent aan kopers. Aan de Frisaxstraat in Wolvega tekenen zich de contouren af van een zelfs op Europees niveau unieke wijze van woonshoppen. Geen traditionele woonboulevard, maar gekoppelde hallen met letterlijk alles op het gebied van huis en tuin voor elke leefstijl en portemonnee. Het winkeloppervlak van het gehele Home Center complex, inclusief winkelplaza Om den Noort, is de afgelopen twee jaar gegroeid van 50.000 naar 75.000 vierkante meter. Ter vergelijking: IKEA Groningen heeft een winkeloppervlak van 42.000 vierkante meter. IKEA is slechts voor een deel een concurrent, omdat Home Center een veel breder assortiment heeft, op meer doelgroepen mikt, en veel service verleent aan kopers.

Aan de Frisaxstraat in Wolvega tekenen zich de contouren af van een zelfs op Europees niveau unieke wijze van woonshoppen. Geen traditionele woonboulevard, maar gekoppelde hallen met letterlijk alles op het gebied van huis en tuin voor elke leefstijl en portemonnee. Het winkeloppervlak van het gehele Home Center complex, inclusief winkelplaza Om den Noort, is de afgelopen twee jaar gegroeid van 50.000 naar 75.000 vierkante meter. Ter vergelijking: IKEA Groningen heeft een winkeloppervlak van 42.000 vierkante meter. IKEA is slechts voor een deel een concurrent, omdat Home Center een veel breder assortiment heeft, op meer doelgroepen mikt, en veel service verleent aan kopers.