Jachtwerf De Jong in Joure: historie in volle glorie

Jachtwerf De Jong in Joure: historie in volle glorie

Publicatiedatum: 24 Juni 2011
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Ambachtelijk erfgoed

JOURE (NL) – De geur van vers geschaafd hout verraadt het al: hier worden op ambachtelijke wijze houten boten gebouwd. We zijn bij Jachtwerf de Jong in Joure.

Pas werden een teakhouten vlet van 8.40 meter met hybride aandrijving en een stalen kajuitsloep van 9.50 meter te water gelaten. De historische werf aan de Slachtedyk is ook actief in de bouw van houten wedstrijdschepen zoals de Pampus.

“Dat we de vlet en sloep bouwen in een periode van economische recessie vind ik bijzonder. Waarschijnlijk komt het doordat mensen nu hun geld liever verzilverd zien in tastbaar bezit, in iets wat waarde houdt. De waarde van een gebruikte originele houten De Jong vlet ligt erg hoog”, licht de 30-jarige hellingbaas Aaldert de Jonge toe. “Beide boten zijn custom-built. Bij dat proces komt heel veel overleg en inzet van de klant kijken, waardoor de betrokkenheid bij onze producten bijzonder groot is. Het hele proces van de houtbouw is inzichtelijk voor de klant: vanaf het leggen van de kielbalk tot het stofferen van het interieur.”

Jachtwerf De Jong aan het water de Zijlroede in Joure.

Teakhouten vlet van 8,40 m in aanbouw.

Jachtwerf De Jong aan het water de Zijlroede in Joure.
Teakhouten vlet van 8,40 m in aanbouw.

55 vletten

“De De Jong vlet is een teakhouten overnaadse vlet die met kopernagels wordt geklonken. In veertig jaar tijd hebben we er al 55 gebouwd. Er zijn drie typen. De 8,40 m vlet, die pas werd gebouwd, is de grootste en nummer twee in deze maat. De nieuwe is heel anders dan zijn voorganger die in 2004 te water is gegaan”, aldus de eigenaar.

De vlet kreeg een naar wens van de koper ontworpen betimmering, geheel naar de smaak en stijl van de opdrachtgever. “Uiteraard blijven het hoge afwerkingsniveau en de lijn van bouwnummer 55 onaangetast. Hetzelfde geldt voor de kajuitsloep: ook hierbij staat het samen ontwerpen met de klant en de klassieke manier van betimmering met moderne accenten en veel massief hout centraal.”

High-tech

De recent afgeleverde schepen bevatten enige noviteiten. Voor het eerst in de geschiedenis van de werf is een hybride motor in een vlet gebouwd. De Jonge: “Deze 54 pk diesel, gecombineerd met een 7 kw elektromotor, maakt het mogelijk om heel stil door het landschap te varen.”

De kajuitsloep werd voorzien van het allernieuwste op het gebied van digitale besturingstechniek. Hierdoor kan op één scherm zowel de techniek als vaarroute worden afgelezen.

Info: http://www.jachtwerfdejong.nl/geschiedenis/

De eerste hybride teakhouten De Jong vlet van 8.40 meter werd mei 2011 te water gelaten. Het teakhout werd rondom in de epoxy gezet zodat de boot meer dan een leven lang mee kan. Het is een uniek bouwproces dat volledig in eigen huis uitgevoerd wordt, een methode die voor dit type houten schepen nergens anders in Nederland meer toegepast wordt. Kort na de tewaterlating voer de nieuwe eigenaar op de elektromotor geruisloos huiswaarts. De motor kan op de accu’s vier uur vol gas varen. De schipper kan langer varen, want tijdens het varen op de dieselmotor worden ook de accu’s, die de elektromotor van stroom voorzien, opgeladen.

Oud en vertrouwd. De Jouster scheepswerf is al sinds 1653 gespecialiseerd in houten schepen of stalen schepen met veel hout. Naast de bouw van teakhouten vletten is de werf ook druk met de bouw van houten wedstrijdschepen, zoals de Pampus, en de restauratie en reparatie van traditioneel gebouwde schepen. “Het werken met hout zit in onze genen. We zijn vakidioten,” zegt hellingbaas Aaldert de Jonge.

De eerste hybride teakhouten De Jong vlet van 8.40 meter werd mei 2011 te water gelaten. Het teakhout werd rondom in de epoxy gezet zodat de boot meer dan een leven lang mee kan. Het is een uniek bouwproces dat volledig in eigen huis uitgevoerd wordt, een methode die voor dit type houten schepen nergens anders in Nederland meer toegepast wordt. Kort na de tewaterlating voer de nieuwe eigenaar op de elektromotor geruisloos huiswaarts. De motor kan op de accu’s vier uur vol gas varen. De schipper kan langer varen, want tijdens het varen op de dieselmotor worden ook de accu’s, die de elektromotor van stroom voorzien, opgeladen.
Oud en vertrouwd. De Jouster scheepswerf is al sinds 1653 gespecialiseerd in houten schepen of stalen schepen met veel hout. Naast de bouw van teakhouten vletten is de werf ook druk met de bouw van houten wedstrijdschepen, zoals de Pampus, en de restauratie en reparatie van traditioneel gebouwde schepen. “Het werken met hout zit in onze genen. We zijn vakidioten,” zegt hellingbaas Aaldert de Jonge.