Journalist Albert Hendriks is vrachtwagenchauffeur

Journalist Albert Hendriks is vrachtwagenchauffeur

Publicatiedatum: 2 februari 2015
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Volgens Duitse politie
Journalist Albert Hendriks is vrachtwagenchauffeur

 Albert Hendriks rijdt met deze promotie combinbatie, massa 7 ton (2 x 3500 kg), door Europa.
Albert Hendriks rijdt met deze promotie combinatie, massa 7 ton (2 x 3500 kg), door Europa.

DÜSSELDORF (D) – Journalist en Friesland Holland-directeur Albert Hendriks heeft als hobby met een zo groot mogelijke promotiewagen, die een zware showwagen of boottrailer trekt, van de ene vakantiebeurs naar de andere te crossen, met een BE rijbewijs.

Europese wetgeving verplicht hem een digitale tachograaf in zijn Volkswagen Crafter (totaalgewicht 3.500 kg en trekgewicht 3.500 kg) te installeren, maar daarop wordt nauwelijks gecontroleerd, omdat het bij Friesland Holland niet om beroepsgoederenvervoer gaat, maar om incidentele promotietours. De Duitse politie vindt dat er wel sprake is van beroepsgoederenvervoer: standwanden. Dat bleek dinsdagavond 27 januari 2015, toen hij, net als chauffeurs van trekkers met diepladers met grote jachten, na de bootshow in Düsseldorf van de weg werd geplukt en onder andere gecontroleerd werd op de aanwezigheid van een tachograaf. Die zat nog niet in de vlak voor de bootshow bij Oostland Automobielen in Groningen aangeschafte zware Crafter.

 

Aardige agenten
Omdat er heel wat haken en ogen aan de Europese wetgeving zitten, waarvan de Fries goed op de hoogte was, werd de bekeuring na enige discussie verlaagd van € 1.500,- naar € 100,-. “Als ik niet zo goed Duits had gekund, was ik de sjaak geweest. De mij controlerende agenten zaten niet allemaal op één lijn, maar hun chef wel: € 1.500,-. Formeel had de chef onbetwistbaar gelijk. Maar omdat er sprake was enige absurditeit, besloot een meerderheid mij voor de vorm, uit het zicht van hun superieur, een boete van € 100,- te geven. Maar de zware tweeassige aanhanger moest ik wel achterlaten, helaas. Officieel mocht ik er geen meter meer mee rijden, maar kreeg toch toestemming om de trailer veilig op het terrein van Messe Düsseldorf te parkeren. Zonder aanhanger ben ik namelijk geen bestuurder van een Lkw, een Lastkraftwagen, omdat dan de gewichtsgrens van 3.500 kg niet wordt overschreden. Een kinderwagen achter de Crafter is genoeg om te worden gepromoveerd tot trucker. Ik ben met een gehalveerde combinatie naar Friesland gegaan en heb later de volle trailer, op de route naar de vakantiebeurs in Kalkar, weer opgehaald. Ik had ‘m nodig voor Boot Holland. Volgende week monteert tachograaf-inbouwstation Wensink Heerenveen de ‘black box’ in de Crafter zodat alles, snelheden en rij- en rusttijden, wettelijk correct vastgelegd worden. Net als vrachtwagenchauffeurs mag ik in het vervolg niet langer dan 4,5 uur aaneengesloten achter het stuur zitten. Na drie kwartier pauze kan ik mijn weg weer vervolgen. Het is best lastig om met al die files aan de wetgeving voor beroepsgoederenvervoer te voldoen.”

Meer informatie:
http://www.evo.nl/site/tachograaf