Jubilerende Friese zeilrederij haalt 95% van de omzet uit Duitsland

Jubilerende Friese zeilrederij haalt 95% van de omzet uit Duitsland

Publicatiedatum: 15 januari 2016 – Reporter: Albert Hendriks

Zeilschool van familie Koopmans werd
bloeiende charteronderneming met twee klippers

Renske en Jan Koopmans, zus en broer, respectievelijk opgeleid tot touroperator en chemisch ingenieur, lieden het dit jaar 50 jaar bestaande Friesland Charter.
Renske en Jan Koopmans, zus en broer, respectievelijk opgeleid tot touroperator en chemisch ingenieur, leiden het dit jaar 50 jaar bestaande Friesland Charter.

JIRNSUM(NL) – Er zijn vrouwelijke Friese schippers die op nautisch gebied meer in huis hebben dan hun mannelijke collega’s. Meer dan bijvoorbeeld stoer doende skûtsjeschippers, van die Francesco Schettino’s die zich tijdens het skûtsjesilen klem varen in een baggervaart of elkander midscheeps rammen doordat ze zich laten afleiden door een buikdanseres. Net woeste Romeinen.

Laten ze een voorbeeld nemen aan Renske Koopmans uit Aldeboarn. Brokkenvrij, tactisch en toeristvriendelijk. Het zijn niet haar eigen woorden. Bescheidenheid siert de lichtgebouwde, maar taaie Friezin. Zij (46) is met haar uit Hannover afkomstige echtgenoot Holger Henning (43) kapitein van de 30 persoons zeilklipper Stella Frisia. Hun bedrijf, Friesland Charter in Jirnsum, ook eigendom van vader Joop Koopmans (Wirdum, 79) en broer Jan (Jirnsum, 50), is gespecialiseerd in binnendijkse zeilcruises in Friesland en op het IJsselmeer. Maar Renske (Atheneum en opleiding voor touroperator) mag ook wel Basel op en neer, want ze heeft als één van de weinige bruine vlootschippers een Rijnpatent en ervaring op deze lastige vaarweg.

Ingenieur
Dat er bij de firma geen gebrek aan intellect is, blijkt ook op het andere traditionele zeilschip van de rederij, De Hoop. Op dit 34 persoons schip bepaalt Jan de koers. Hij is chemisch technoloog, een universitair opgeleide ingenieur, ook bezitter van een bundeltje vaarbewijzen, maar niet zoveel als zijn zus. Jan mag wel een eindje richting Noordpool, maar bij Terschelling moet hij er echt mee kappen. Hij laat zich tijdens de zeilreizen assisteren door matroos Marijke Coehoorn uit een zeilersfamilie in Lemmer. Jans echtgenote, verpleegster Elfriede, draagt zorg voor de catering van beide schepen van de dit jaar 50 jaar bestaande charteronderneming. “Ik doe de boekhouding en Renske is verantwoordelijk voor de marketing en de boekingen,” vertelt Jan. “In de zomer is mijn vrouw de walkapitein.”

Zeilschool werd charteronderneming
Bouwkundige Joop Koopmans legde de basis in 1966 met de aankoop van het in 1911 gebouwde zeilvrachtschip De Hoop in Warten, waar hij een zeilschool met BM’ers had. Hij huurde in het toenmalige hotel Wapen van Warten ruimte voor het geven van theorielessen, maar dat kon na enkele jaren niet meer. Koopmans zag in 1966 een oplossing in het stichten van een varende zeilschool en dat bleek een schot in de roos. De zaak floreerde. Jan kwam in 1992 in het vaarbedrijf; in de eerste plaats omdat er in die tijd weinig werk was voor hem als chemisch ingenieur en in de tweede plaats omdat zeilen zijn hobby was.

“Eigenlijk was ik op 4-jarige leeftijd al schipper,” lacht Jan die als kind zo vaak als mogelijk aan boord en met de zeilschool hielp. Hij kent Friesland en de vele soorten rederijen zo goed dat ze hem eind vorige eeuw aangesteld hebben als voorzitter van de FRO, wat staat voor Friese Rondvaart Ondernemingen. Dat is de club die met gemeenten voor de beroepspleziervaart gereserveerde ligplaatsen regelt, zodat groepen gemakkelijk en veilig aan en van boord kunnen, goed voor de dorps- en stadseconomieën. Wat een cruiseschip voor Amsterdam is, is een rondvaartboot of riviercruiseschip uit de provincie voor Lemmer. De groepen komen meestal met bussen naar Friesland, dus is een geschikt overstappunt van groot belang.

Uitbreiding
In 1997 werd de in 1909 van stapel gelopen Stella Frisia aangekocht voor vennoot Renske. Het schip werd in eigen beheer ingericht als luxe passagiersschip met een geheel houten betimmering en kwam in 1998 in de vaart. Klandizie genoeg.

“95% van onze omzet haalden en halen we nog steeds uit Duitsland,” ligt Renske toe. “Scholen, bedrijven, families, clubs en organisatoren van één-ouder-kind-reizen zijn onze klanten. Om de vaart erin te houden nemen we de laatste vijf jaar ook deel aan de grote watersporttentoonstelling Boot in Düsseldorf op het Friesland Holland Plaza. Het werkt. We gaan dit jaar voor het eerst ook met Friesland Holland mee naar de onderwijsbeurs Didacta in Köln. We liggen goed in de markt bij liefhebbers van binnendijkse vaartochten waar je veel meer beleeft dan op grote wateren als het IJsselmeer. Binnendijks vaarplezier, dat is ons product, met vaste routes die altijd goed uitpakken. Met een diepgang van slechts 1 meter kunnen we op de mooiste plekken komen, ook in Nationaal Park De Alde Feanen bijvoorbeeld. Een bijkomend voordeel van binnendijks varen, op zoet water dus, is dat we veel minder last hebben van roest en dus lagere onderhoudskosten.”

In 2000 werd klipper De Hoop onderhanden genomen. Wensen op het gebied van privacy en nieuwe veiligheidseisen maakten een opwaardering noodzakelijk. En omdat de hele boot toch gestript werd, kon hij ook wel verlengd worden, vond de familie Koopmans. Vijf meter werd er tussen gelast — van 26 naar 31 meter — en daarna volgde een luxe betimmering met in hoofdzaak tweepersoons hutten. Ook dit bleek een goede zet. 

Jubileum
In 2016 zal de familie Koopmans nog een feestje of een open huis optuigen vanwege het 50-jarig bestaan. Eerst willen ze de boten volboeken op Boot in Düsseldorf (23-31 januari 2016, Friesland Holland Plaza, hal 14, stand 14 E 21) en op dé Bildungsmesse van Duitsland, de Didacta in Köln (16-20 februari 2016, Friesland Holland Group Accommodations & Activities, stand in hal 7.1 C047).

Informatie over Friesland Charter:
www.frieslandcharter.nl
www.boatcharterholland.nl

Informatie over recreatie en toerisme in Friesland:
www.frieslandholland.nl
www.friesemeren.eu
www.goudenfriesewouden.nl
www.ijsselmeer.frl
www.waddenzeeland.nl
www.boatcharterholland.nl
www.frieslandhollandtours.com
www.groepsuitjes.frl

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

Klipper De Hoop aan de eigen kade in Akkrum. Achter de De Hoop ligt de Stella Frisia waarvan alleen de tuigage zichtbaar is.
Klipper De Hoop aan de eigen kade in Akkrum. Achter de De Hoop ligt de Stella Frisia waarvan alleen de tuigage zichtbaar is.

Aan boord de Stella Frisia
Aan boord van de Stella Frisia.

Aan boord van de Stella Frisia.
Aan boord van de Stella Frisia.

Oprichter en nog steeds vennoot van Friesland Charter, Joop Koopmans (79) uit Wirdum.
Oprichter en nog steeds vennoot van Friesland Charter, Joop Koopmans (79) uit Wirdum.

Varen met De Hoop of de Stella Frisia is een ontmoeting met de Friese natuur, want de schepen kunnen door hun geringe diepgang ook Nationale Parken als het Lauwersmeer en De Alde Feanen en alle Friese Elfsteden aandoen.
Varen met De Hoop of de Stella Frisia is een ontmoeting met de Friese natuur, want de schepen kunnen door hun geringe diepgang ook Nationale Parken als het Lauwersmeer en De Alde Feanen en alle Friese Elfsteden aandoen.

Varen met De Hoop of de Stella Frisia is een ontmoeting met de Friese natuur, want de schepen kunnen door hun geringe diepgang ook Nationale Parken als het Lauwersmeer en De Alde Feanen en alle Friese Elfsteden aandoen.
Varen met De Hoop of de Stella Frisia is een ontmoeting met de Friese natuur, want de schepen kunnen door hun geringe diepgang ook Nationale Parken als het Lauwersmeer en De Alde Feanen en alle Friese Elfsteden aandoen.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.
Een kijkje aan boord van de rijk betimmerde Stella Frisia, de boot van kapiteit Renske Koopmans en haar echtgenoot Holger Henning, ook kapitein. Renske leerde Holger uit het Duitse Hannover 30 jaar geleden kennen als gast, als leerling van een Duitse school die een zeiltocht door Friesland maakte.

Jan Koopmans en zijn echtgenote Elfriede op de beurs Boot 2015 in Düsseldorf. Dit jaar zijn ze er weer te vinden op het Friesland Holland Plaza in hal 14, stand 14 E 21, vlakbij de Lemsteraak van Heech by de Mar op hetzelfde plein.

Jan Koopmans en zijn echtgenote Elfriede op de beurs Boot 2015 in Düsseldorf. Dit jaar zijn ze er weer te vinden op het Friesland Holland Plaza in hal 14, stand 14 E 21, vlakbij de Lemsteraak van Heech by de Mar op hetzelfde plein.