Zeiljacht

Wereldprimeur van Friese apotheker: Orkabestendige oceaancruiser

Door Albert Hendriks 10 september 2024

Interieurbouwer SuperNova Luxury Interiors in Franeker is ook bij dit unieke project betrokken

Wereldprimeur van Friese apotheker: Orkabestendige oceaancruiser waarmee je kunt racen en droogvallen

Volgend jaar zonder recept verkrijgbaar: de zelfvoorzienende aluminium allround zeiler Jager 495 van apotheker Peter Mast uit Leeuwarden. Hij (55) stichtte met zijn zonen Reitse (20, bedrijfskundige in opleiding) en Roald Marijn (18, maritiem officier in opleiding) het jachtbouw- en ontwikkelingsbedrijf Mast Maritiem BV. Ze steken van wal met een heel bijzonder project, een innovatieve oceaanzeiler van 15 meter waarmee je ook prima op de Waddenzee kunt droogvallen of de natte wijk Zuiderburen in de Friese hoofdstad, het domicilie van de drie ondernemers, kunt binnenvaren. De Jager 495 bouwnummer 1 is een compositie van een zee aan zelf opgedane ervaringen en de inschakeling van kennis en kunde van specialisten in en om Friesland.

SuperNova

Sharon Hendriks, haar man Harmen en directeur Peter Mast van Mast Maritiem (v.l.n.r.) in het directiekantoor van SuperNova Luxury Interiors in Franeker. Foto: Albert Hendriks.

Het laatste is dan ook de reden waarom we bij Super Nova Luxury Interiors in Franeker in het directiekantoor om de tafel zitten, met zicht op de productiehal waar vijftien vaklieden werken aan de meest luxe en indrukwekkende interieurelementen van superjachten: trappen, wanden, hutten, kolommen, bars, louvreschermen, zwembadranden, plafonds van entrees en ga zo maar door. Het zijn altijd in het oog springende onderdelen van een jacht waaraan de opdrachtgever de hoogste eisen stelt. Het gaat ver, héél ver, zoals een gefineerd aluminium zwembadkader met zijden van ruim zeven meter uit één naadloos geheel. Of een louvrescherm met meterslange ellipsvormige bladen van aluminium, bekleed met teakfineer. Grenzen zijn er om te overschrijden, vindt Harmen Hendriks (42), al jaren interieurbouwer.

Geen massa en niet simpel

Hij neemt elke uitdaging aan, ook van collega’s, zolang het maar geen spoedklussen zijn waarvoor een heel leger ingezet moet worden. Met zijn vrouw Sharon (49), financial controller, bestiert hij de zaak die hij compact en specialistisch wil houden en waar de medewerkers zich naar het hoogste niveau kunnen ontwikkelen. Dus geen seriebouw van tientallen hutten, maar eigenaarsverblijven waar onderscheidende details de exclusiviteit en de smaak van de eigenaar accentueren, rebuilds van klassieke megajachten, speciale interieurdelen voor superjachten, vaak van Feadship, waarmee Hendriks al vele jaren een nauwe band heeft.

Waar hij megaklussen met korte uitvoeringstermijnen mijdt, gezien de omvang van zijn onderneming, beweegt zijn bedrijf zich toch ook graag op het terrein van een maatje minder. VQ Yachts (Vanquish Yachts) in Marknesse liet bij hem de wereldwijd imponerende 35 meter lange VQ115 Veloce aankleden. Zijn buurman Talsma Shipyards, ook aan de Edisonstraat in Franeker, heeft hem gevraagd de Proton 40, een nieuwe aluminium weekender van ruim 12 meter, van binnen aanzien te geven. En nu dus ook onderdeks aan de slag in de eerste Jager van Mast Maritiem.

Oceaanzeiler

Het casco van de Jager 495, laswerk van Koopmans Kasko’s in Sneek. Foto: Albert Hendriks.

Veiligheid boven alles

De Jager 495 is een creatie van ontwerper Dick Koopmans uit Den Oever, uiteraard aan de hand van het lijstje met wensen van Peter Mast en zijn twee zoons. Die willen een robuuste en comfortabele blue water cruiser onder CE-keur A op de markt brengen waarmee je én super veilig kunt toeren en racen én die bruikbaar is in meerdere vaargebieden. Koopmans Kasko’s in Sneek werd gevraagd de aluminium romp te lassen, volgens de mannen dé cascobouwer op het gebied van aluminium zeiljachten.

De boot ligt nu in een hal in Harlingen, waar Keikes Jachtbouw uit Sneek de technische installatie uitvoerde en twee medewerkers van Super Nova momenteel het interieur gestalte geven, dit in nauwe samenspraak met Peter Mast. De farmaceut: “Dat vind ik het leuke van dit project; de benaderbaarheid van de specialisten die je inzet en waarmee je vlot en soepel kunt overleggen om tot het gewenste resultaat te komen, ook last-minute. Ik ben bij wijze van spreken op een zeilboot geboren, een watersporter in hart en nieren, laatstelijk zeilend op een Contrast 36. We hebben voor het Jager-oceaanproject ook bewust gekozen voor een jacht van 15 meter en een breedte van vijf meter. Ons schip is goed handelbaar door twee mensen, een uitgangspunt. Deze maatvoering is ook om commerciële redenen gekozen. We willen een topschip vermarkten dat in een complete basic uitvoering rond de één miljoen euro kost. Enerzijds focussen we op een bijzonder, bovengemiddeld presterend oceaangaand zeilschip, wat uiteraard kostenverhogend uitpakt, anderzijds willen we het voor liefhebbers betaalbaar houden. Dat kan met een slimme constructie, indeling en uitrusting en, het allerbelangrijkste, projectpartners die een klik met elkaar hebben.”

De heer Mast tilt zwaar aan veiligheid en daarom heeft de Jager 495 vier gescheiden waterdichte compartimenten. Aan de achterzijde bungelt straks geen bijboot aan de davits, maar is de rubberboot opgeborgen in een unieke berging met klep onder de twee stuurstanden. Die door Mast Maritiem zelf bedachte ‘garage’ is versterkend geïntegreerd in het achterschip. Het volgende lijkt overdreven, maar door orka’s belaagde zeilers in de straat van Gibraltar hadden het graag gehad: orkabestendige roerbladen én ophanging van de twee roeren.

Aluminium zeiljacht

Zelfvoorzienend en -reddend

Dankzij de hydraulische hefkiel steekt de 16,5 ton wegende Jager 1,40 tot maximaal 2,80 m diep. De heavy duty roeren en de driehoekige onderzijde van de ophaalbare kiel maken een stabiele droogval mogelijk. Helemaal van deze tijd zijn de twee WaterWorld elektromotoren van 20 kW en de Autoprop schroeven die zich dankzij de variabele spoed aan alle omstandigheden aanpassen. Ze stuwen, indien nodig, net zo goed vooruit als achteruit. Al zeilend laden ze de lithium accu’s van 40 kWh op. Een Fischer Panda generator zit op de reservebank.

“Met zo’n jacht ben je grotendeels zelfvoorzienend. We willen ook zoveel mogelijk zelfreddend zijn, reden waarom we bijvoorbeeld niet voor een mast van carbon hebben gekozen, maar voor een van aluminium, van Seldén, vanwege de prijs, veiligheid en wereldwijde verkrijgbaarheid. Zo hebben we naar meerdere onderdelen gekeken. Daarom gaan we, mijn zoon Roald en ik, volgend jaar ook met een gerust hart naar de andere kant, naar de Miami International Boat Show. Dat is een mooie praktijktest om daarna de puntjes op de i te zetten voor een presentatie in Nederland, bijvoorbeeld de Hiswa te Water.”

Meer info:

http://www.supernova.frl

Aluminium zeiljacht

Het casco van de Jager 495, laswerk van Koopmans Kasko’s in Sneek. Foto: Albert Hendriks.

Aluminium zeiljacht

Via de ophaalbare spiegelklep kan de bijboot in de ‘garage’ worden geschoven. Foto: Albert Hendriks.

Aluminium zeiljacht

Zeiljacht

De Jager 495 krijgt een modern licht interieur. Foto: Albert Hendriks.

Interieur zeiljacht

Zeiljacht

Orkabestendig: apotheker Peter Mast toont de extra sterke roerbladen en ophanging. Foto: Albert Hendriks.

Interieurbouwer Harmen Hendriks

Harmen Hendriks heeft een reputatie opgebouwd van ‘moeilijke klusjesman’: aannemer van lastige klussen, zoals het lijmen van twee 1,5 mm dikke lagen teakfineer op ellipsvormige louvrebladen. Foto: Albert Hendriks.

Productiehal SuperNova Luxury Interiors

Een kijkje in de moderne productiehal van SuperNova. Foto: Albert Hendriks.

Productiehal SuperNova Luxury InteriorsProductiehal SuperNova Luxury InteriorsProductiehal SuperNova Luxury Interiors

Het bedrijfspand van SuperNova. Foto: Albert Hendriks.

Het bedrijfspand van SuperNova. Foto: Albert Hendriks.