Zware Giant Twist met verborgen accu’s contra lichte Batavus met Duitse “klomp”

Zware Giant Twist met verborgen accu’s contra lichte Batavus met Duitse “klomp”

Publicatiedatum: 11 Juli 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Toeristen testen Chinese en Friese elektrische fietsen

WOLVEGA (NL) – Rent a Topbike, het fietsverhuurbedrijf van Friesland Holland Travel, heeft sinds enkele weken twee bijzondere e-bikes in gebruik: de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy van €2.399,00 en een Batavus Garda E-go Bosch van €2.549,00. Prijzige elektrische fietsen met sensationele verschillen.

Elektrische aandrijving? Accu’s? Bij de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy zijn die niet te zien. Elektrische aandrijving? Accu’s? Bij de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy zijn die niet te zien.
Elektrische aandrijving? Accu’s? Bij de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy zijn die niet te zien.

De witte Giant, made in China, heeft een naafmotor en twee accu’s om tot 140 km ondersteuning bij het trappen te kunnen bieden. Deze degelijke fiets met standaard twee sportieve fietstassen waarin de batterijen verstopt zijn, weegt dik 30 kg. Dat is maar liefst 6 kg meer dan de innovatieve matzwarte Batavus met een Bosch energie- en aandrijfsysteem.

Middenmotor
De Friese pedelec, die meer Duits en Japans dan Fries is, heeft een middenmotor, op de trapas. Het zou beter fietsen. Het forse motorblok maakt de fiets zeer herkenbaar als een fiets met een elektromotor. Batavus heeft er dan ook alles aan gedaan om de ondersteuningsbron te camoufleren door de fiets de uitstraling te geven van een Koga E-active elektrofiets, ook in het verhuurprogramma van Friesland Holland.

De Batavus, voorzien van één lichte accu onder de bagagedrager, heeft een bereik van ongeveer 90 km. Heel mooi is het display, ook van Bosch, dat aangeeft hoe groot de actieradius bij één van de vijf ondersteuningsstanden is. Als je het een beetje slim aanpakt, de juiste versnelling bij een bepaalde ondersteuningsstand kiest, kun je veel verder komen dan die 90 km. De Batavus fietst trouwens ook perfect zonder assistentie, net als de nieuwe Treks, Gazelles en Koga’s die bij Friesland Holland Travel te huur zijn.

Qua looks and feels zijn de Giant en de Batavus zeer verschillend. Geen onderdeel is gelijk. Zelfs de zadels zijn zeer verschillend. Beide fietsen worden door gasten heel mooi en comfortabel gevonden. Bij intensief gebruik is het Boschsysteem veel gebruiksvriendelijker: compacter, handiger en lichter. De Giant heeft twee lompe accu’s, die je op een omslachtige manier moet ontgrendelen en kantelen om op te kunnen laden met een oplader die vooroorlogs lijkt. Maar het werkt en ook hier geldt: met nadelen leer je omgaan.

De klomp aan de trapas van de Batavus Garda E-go is de middenmotor van Bosch. De klomp aan de trapas van de Batavus Garda E-go is de middenmotor van Bosch.
De klomp aan de trapas van de Batavus Garda E-go is de middenmotor van Bosch.

Duitse klomp
Doordat bij de goedafgewerkte en vrolijk ogende Giant alles aan de vrij forse kant is, wordt de indruk versterkt dat het om een Hollandse fiets gaat. Maar Giant in Lelystad haalt de tweewieler echt uit China. En Batavus kan ook niet om China heen, en helemaal niet om innovator Bosch. De Duitse elektrotechnische firma verkoopt haar middenmotorsysteem aan tal van fietsfabrikanten. Het Bosch-systeem is nu helemaal hot, waarschijnlijk omdat het bijzonder is, maar bijna iedere testrijder van Friesland Holland Travel valt over de nadrukkelijke aanwezigheid van de “klomp” aan de trapas. De positie maakt de motor ook kwetsbaar bij het nemen van hoogteverschillen, zoals bij het plaatsen op een fietsendrager, het nemen van hoge drempels en trappen en het laden en lossen in een bestelauto.

Storingen
Storingen van betekenis waren er nog niet, wel kleine tekortkomingen, zoals de matige, door Rent a Topbike verbeterde voorspatbordbevestiging bij de Giant en de niet passende rubberen afdichting van de kabelinvoer bij de Batavus. Een beetje lijm en klaar is Kees.

Autotechniek: de Batavus Garda E-go heeft hydraulische velgremmen! De batterij van de Batavus Garda E-go is heel licht. Hij moet  — helaas — met de fietssleutel worden ontgrendeld en dan uit de bagagedrager worden getrokken om te kunnen worden opgeladen. Bij de Koga e-active bijvoorbeeld, ook een product van de Accell Group uit Heerenveen, hoeft dat niet. Ook een Gazelle en een Trek kun je opladen zonder de accu uit de fiets te moeten trekken.

Autotechniek: de Batavus Garda E-go heeft hydraulische velgremmen!

De batterij van de Batavus Garda E-go is heel licht. Hij moet  — helaas — met de fietssleutel worden ontgrendeld en dan uit de bagagedrager worden getrokken om te kunnen worden opgeladen. Bij de Koga e-active bijvoorbeeld, ook een product van de Accell Group uit Heerenveen, hoeft dat niet. Ook een Gazelle en een Trek kun je opladen zonder de accu uit de fiets te moeten trekken.
De kabelchaos tussen de zadelstang en de batterij van de Batavus Garda E-go doet denken aan de Trek L300 Navigator, ook een fiets die bij Friesland Holland getest kan worden in een E-bike arrangement. Het gebeurt nogal eens dat iets blijft haken achter niet weggewerkte of slecht gebundelde kabels, waardoor bijvoorbeeld een stroomverbinding wordt verbroken, vooral bij de Trek (veel stekkerverbindingen). Degelijk Duits bedieningsdisplay op de Batavus, veel beter dan de zeer storingsgevoelige verwijderbare bedieningskastjes van de duurdere Gazelles. Het vaste display van de goedkopere Gazelles (1600 tot 1700 euro) is daarentegen probleemloos.
De kabelchaos tussen de zadelstang en de batterij van de Batavus Garda E-go doet denken aan de Trek L300 Navigator, ook een fiets die bij Friesland Holland getest kan worden in een E-bike arrangement. Het gebeurt nogal eens dat iets blijft haken achter niet weggewerkte of slecht gebundelde kabels, waardoor bijvoorbeeld een stroomverbinding wordt verbroken, vooral bij de Trek (veel stekkerverbindingen). Degelijk Duits bedieningsdisplay op de Batavus, veel beter dan de zeer storingsgevoelige verwijderbare bedieningskastjes van de duurdere Gazelles. Het vaste display van de goedkopere Gazelles (1600 tot 1700 euro) is daarentegen probleemloos.
Hij had uit Nederland kunnen komen: de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy. Prettige bediening, veel informatie op het display van de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy.
Hij had uit Nederland kunnen komen: de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy. Prettige bediening, veel informatie op het display van de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy.
De Giant Twist Go Double Power LDS kost 150 euro minder dan Batavus Garda E-go. Bij de Giant krijg je bovendien een heel fraai geconfectioneerde, sportief ogende dubbele fietstas waarin twee accu’s verborgen zijn. De Giant is mede hierdoor niet direct herkenbaar als een elektrische fiets, de Batavus juist wel door de dikke middenmotor. Je kunt de innovatieve Batavus Garda E-go, samen met andere elektrische fietsen, uitproberen bij Friesland Holland Fietsvakanties.
De Giant Twist Go Double Power LDS kost 150 euro minder dan Batavus Garda E-go. Bij de Giant krijg je bovendien een heel fraai geconfectioneerde, sportief ogende dubbele fietstas waarin twee accu’s verborgen zijn. De Giant is mede hierdoor niet direct herkenbaar als een elektrische fiets, de Batavus juist wel door de dikke middenmotor. Je kunt de innovatieve Batavus Garda E-go, samen met andere elektrische fietsen, uitproberen bij Friesland Holland Fietsvakanties.
Het door fietstoeristen geprezen ergonomische comfortzadel van de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy. Herenframes zijn “out” bij elektrische fietsen. Op- en afstappen gaat veel gemakkelijker bij een fiets met een U-frame, een damesframe. Het snel kunnen op- en afstappen is belangrijk, omdat elektrische fietsen nogal topzwaar zijn door de accu’s. Een unisexframe (damesframe) blijkt in de praktijk veel veiliger. Ook de Fietsersbond en verkeersveiligheidsinsituten adviseren e-bikes met een damesframe te kopen (of te huren). Op de foto de Trek L300 Navigator e-bike met een herenframe, ook uit de Friesland Holland testcollectie. Deze pedelec scoort veel punten bij testers omdat hij ook met een lege accu of uitgeschakelde trapondersteuning lekker fietst.
Het door fietstoeristen geprezen ergonomische comfortzadel van de Giant Twist Go Double Power LDS Trendy. Herenframes zijn “out” bij elektrische fietsen. Op- en afstappen gaat veel gemakkelijker bij een fiets met een U-frame, een damesframe. Het snel kunnen op- en afstappen is belangrijk, omdat elektrische fietsen nogal topzwaar zijn door de accu’s. Een unisexframe (damesframe) blijkt in de praktijk veel veiliger. Ook de Fietsersbond en verkeersveiligheidsinsituten adviseren e-bikes met een damesframe te kopen (of te huren). Op de foto de Trek L300 Navigator e-bike met een herenframe, ook uit de Friesland Holland testcollectie. Deze pedelec scoort veel punten bij testers omdat hij ook met een lege accu of uitgeschakelde trapondersteuning lekker fietst.

Info nieuwe Giant e-bike van Friesland Holland Travel: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/twist.go.double.power.lds.trendy/14786/65160/#specifications
Info nieuwe Batvavus e-bike van Friesland Holland Travel: http://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/Garda-E-go-.htm
Info fietsvakanties: www.frieslandtravel.com