Watersportbeurs in Leeuwarden heeft succes met nieuwe opzet: meer bezoekers en enthousiaste exposanten

Watersportbeurs in Leeuwarden heeft succes met nieuwe opzet: meer bezoekers en enthousiaste exposanten

Boot Holland wordt in 2024 van 6 tot en met 10 maart gehouden

LEEUWARDEN (NL) – Gingen de exposanten van Boot Holland februari 2020 woensdags piepend, krakend en mopperend naar huis, zondag 12 maart 2023, na twee jaar stilstand vanwege corona, juist fluitend. Geen teleurstellend einde van de show midden in de week, maar afsluiting na een druk lang weekend. Een minder goed bezochte woensdag en donderdag gingen daaraan vooraf, maar die dagen kunnen worden gezien als een warming-up. Er waren ook exposanten die de eerste dagen juist heel goed vonden, maar net wat je handel is. De ten opzichte van 2020 omgekeerde openstelling heeft in ieder geval goed uitgepakt voor de watersportbeus in WTC Expo in Leeuwarden: 28.500 bezoekers meldt woordvoerster Merel van der Weijde trots. De voorlaatste beurs met vier gevulde hallen trok 2.500 minder.

Al is Boot Holland geen grote watersportbeurs, vergeleken met bijvoorbeeld Boot in Düsseldorf, toch kijk je je er elke keer weer de ogen uit en heb je vragen. Is dat blauwe motorjacht Nova in de stand van Smelne Yachtcenter en Yachtbroker uit Drachten echt niet van staal? De polyester boot heeft alles van een hedendaags in staalbouw vervaardigde kruiser, ook qua design. Het is een product van Poly Nautic b.v. uit Woudsend. Wypke Veenje van Smelne doet de verkoop van het jacht dat in serieproductie een geduchte concurrent kan worden van in staal uitgevoerde schepen, waarvoor haast geen vakmensen meer te vinden zijn, de nieuwbouwprijzen de romp uit vliegen en de levertijden soms zo lang zijn dat je — bij wijze van spreken — blij mag zijn dat je bij aflevering nog leeft. Foto: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

In de nieuwe opzet is een hal geschrapt en daar was de pret beslist niet minder om, constateerden niet alleen de beursorganisatoren Sjoerd de Jong en Gerda Brouwer, maar de meesten van de 250 deelnemers en de duizenden bezoekers. Zij lieten zich niet van de wijs brengen door het winterse weer en code geel en oranje. Gezellig, overzichtelijk, laadrempeliger en toegankelijker dan de niet meer bestaande HISWA in de RAI en Boot in Düsseldorf. Op de internationale Duitse show was geen sloep of snelle tender van naam te bekennen. De Leeuwarder organisatie zag kans de meeste vooraanstaande sloepenbouwers en dealers te interesseren, zo ook startups als Impacd Boats van Peter de Boer en Marieke de Boer met 3D geprinte open boten van gerecyclede kunststof. Niet deelnemen komt de afhakers, de grote jongens, mogelijk duur te staan, want nieuwelingen en jong gevorderden met trendy en comfortabele sloepen hadden niet te klagen over belangstelling.

Open bootjes gaan als broodjes
Open-boot-varen is enorm in populariteit toegenomen — met dank aan corona — en van een terugval in interesse ná corona blijkt helemaal geen sprake. Dat merkt ook Harry Efdé, één van de vier vaste verkopers van Boot Akkrum. Deze Friese onderneming met 18 medewerkers heeft zo’n beetje alles in huis op het gebied van boten zonder een kajuit: kleine bij- en jeugdbootjes, consoleboten, rubberboten en ribs en tenders en sloepen.

“We hebben het elke beursdag met acht man hartstikke druk gehad in de stand. Alleen woensdag en donderdag was het wat rustiger. Zondag was een topdag. De geïnteresseerden kwamen overal vandaan, niet alleen uit heel Nederland, maar ook Duitsland en België. We hadden zelfs Noren op de stand.”

Boot Akkrum had vijftien sloepen, waarvan twee van het voorheen Friese merk Waterspoor, naar de Leeuwarder expohallen gereden. Aan de duurste, de tender Waterspoor 808, hing een prijskaartje van €173.000,-. “Daar lopen meerdere offertes op, allemaal in combinatie met inruil. Zo’n dure boot verkoop je niet zomaar op de beurs. Maar hij gaat vast en zeker gauw het water in.”

De Akkrumer open-boten-specialist, één van de grootste in West-Europa, kan eigenlijk iedere water- en hengelsporter strikken, want Jan met de pet en Diederik met het sjaaltje vinden er iets passends, ook qua budget. Ook professionele gebruikers doen zaken met Harry Efdé en zijn collega’s. Hun eigen merk Whaly, boten polyetheen (PE) die tegen een stootje kunnen, vinden hun weg bij binnenvaartschippers, zeilscholen en bootverhuurbedrijven. De bijna 4,5 meter lange Whaly 435 bijvoorbeeld kan 12 personen aan boord hebben en kost maar €3.495,-. En dan kun je ook nog kiezen uit diverse kleuren en uitrustingen. Boot Akkrum laat de Whaly in eigen beheer en volgens eigen specificaties in Nederland maken. Dat draagt bij aan het vertrouwen in de kwaliteit van het al vele jaren op de markt zijnde product, wat ook bleek op Boot Holland. De Whaly 435 was prominent in beeld op de hoek van de stand van het Friese bedrijf als toonbeeld van leuk varen mag en kan iedereen.

Blij met batterij
Het werd op Boot Holland 2023 ook heel duidelijk dat open toer- en visboten en sloepen met een hedendaags of zelfs gewaagd design en onderhuids een elektro inboard- of outboardmotor in zijn. Diesel- en benzinemotoren liggen eruit, tenzij ze net als die in moderne auto’s schoon zijn. Fabrikanten van elektrische bootmoren, als het Nederlandse WaterWorld, het Zweedse Stream, het Duitse Torqeedo, het Oostenrijkse Kräutler (Reinout Snoeck) en het Amerikaanse Mercury, leveren botenbouwers en kopers het relaxte en qua milieuvriendelijkheid geruststellende gevoel van de Kia EV6 of Tesla Model X, maar dan op het water. Stil en schoon is nu gewoon; helemaal ingeburgerd dus.

Van polyester, staal of aluminium?
Op Boot Holland zag je geregeld mensen die zich afvroegen van welk materiaal een boot gebouwd is. De door Frank Hettinga Jachtservice getoonde Kapiteinssloep 830 leek helemaal van tropisch hout gemaakt, maar de kern, het casco, is van polyester. In Friesland zijn meerdere werven die hun boten de chique uitstraling van weleer geven met houtsoorten als teak en mahonie, geplakt en geschroefd op rompen van polyester. Inmiddels heeft aluminium ook zijn intrede gedaan bij de bouw van neo-klassiekers. Aluminium doet het in het algemeen heel goed in de kleine jachtbouw, ondanks de hoge prijs van het materiaal.

Staal is ook flink aan de prijs, maar de bouwers van stalen motorjachten hebben geen klagen wat de orders betreft. Er lagen maar tien stalen jachten op de Friese botenbeurs met de Babro Tridente 43 OC van Babro Yachting van Harm van der Wal als grote blikvanger naast de eenvoudiger en minder prijzige jachten van Brandsma en de sprekend op een stalen designjacht lijkende Nova van Poly Nautic b.v. Veel werven hadden dit jaar weinig trek in exposeren op Boot Holland, omdat ze geen demoboot hadden of hun medewerkers niet wilden belasten met showactiviteiten, zinloos omdat ze al kampen met forse levertijden. Elke man en vrouw wordt op de productie gezet. Als ze wat doen, dan kiezen met name Friese staalbouwers voor Motorboot Sneek van 14 tot en met 16 april. Daar een jacht tentoonstellen vraagt minder inspanning: naar watersportbedrijvenpark ‘t Ges varen, afmeren en publiek ontvangen.

Nog steeds grote belangstelling voor gebruikt motorjacht
Onafhankelijk jachtmakelaar Martijn Sier is ook geen fan van slepen met grote stalen motorjachten. Hij werkt voor Jachtbemiddeling Heeresloot Yachtsale.nl in Haskerdijken bij Heerenveen. De firma heeft een eigen geheel vernieuwde verkoophaven waar de handelsvoorraad ter bezichtiging ligt. “Normaal 40 tot 60 boten, maar nu hebben we maar 30. Aan de run op gebruikte stalen motorjachten is na corona geen einde gekomen. Het gaat als een tierelier. We zijn naarstig op zoek naar mensen die hun kruiser of vlet van de hand willen doen. We liggen met verkoopprijzen tussen de €10.000,- en €70.000,- goed in de markt. Daar zitten echt héél mooie jachten bij, zoals een Gillissen 11.30 vlet uit 1991 voor €74.500,- en een Valk 11.30 van 1981 voor €69.500,-. Heel nette boten. We hebben wel polyester motorjachten in bemiddeling, maar 90% is staal.”

Sier en zijn werkgever Erwin van Schalkwijk zie je nooit met gebruikte boten op de beurs staan, zoals Van der Veen Jachtbemiddeling uit Terherne lang in Leeuwarden deed. Maar Heeresloot doet wel altijd mee met een stand op Boot Holland. “En die was dit jaar helemaal top,” vindt Sier. “Ik heb met beursorganisator Gerda Brouwer gewed dat dit jaar een heel goed jaar voor Boot Holland zou worden met meer bezoekers dan in 2019. En dat is dus uitgekomen; nu ben ik bijna miljonair. Oké, er waren minder stalen jachten op de beurs, maar daar staan weer veel meer sloepen en dergelijke tegenover. Het was ook heel gezellig. We hebben veel concrete afspraken kunnen maken aan de hand van onze wandpresentaties en ook mensen op termijn geïnteresseerd. Deelnemen aan zo’n beurs als Boot Holland is ook relatiebeheer. Deelname vergroot de stabiliteit, de zichtbaarheid van je bedrijf. Zo weten we ieder jaar zo’n 180 motorboten te verkopen, ieder jaar iets meer. De mensen die in coronatijd min of meer impulsief een boot kochten, blijven varen, zo constateren we nu. 80% van de snelle kopers in de Covid 19-periode is niet afgehaakt. Je merkt dat natuurlijk wel aan de drukte op het water, maar Friesland kan die groei wel hebben. Varen is niet zo duur als ik hoor wat er tegenwoordig voor fatsoenlijk kamperen moet worden betaald.”

Personeel werven op Boot Holland
Op het Werken en Leren-plein en op het Palaver, de interactieve presentaties op Boot Holland, werden door brancheorganisaties, opleiders en uitzendbureaus jonge mensen geïnteresseerd voor een baan in de watersportsector. Vooral bouwers van luxe custom built jachten, van mini tot maxi, schreeuwen om technici en veelzijdige interieurbouwers. Merel van der Weijde van Boot Holland vindt dan ook dat bepaalde jachtwerven kansen, om het zo nodige personeel binnen te halen, hebben gemist.

“Als je hier met een mooie boot staat, dan kun je niet alleen potentiële kopers naar je te toe lokken, maar ook tamelijk makkelijk jonge vakmensen enthousiasmeren. We hebben zoveel positieve geluiden over onze activiteiten met betrekking tot personeelswerving en duurzaamheidsbevordering gehoord, dat we daar volgend jaar nog meer mee gaan doen. De beurs wordt dan van 6 tot en met 10 maart gehouden, weer in maart dus, in de ruimte die de HISWA achterliet. Met de vernieuwde Boot Holland hebben we een flinke stap voorwaarts gezet. Als het mooier weer was geweest, bijvoorbeeld op de vrijdag met veel sneeuwval, hadden we waarschijnlijk wel dik over de 30.000 bezoekers gehad.”

Meer info:
www.boot-holland.nl

Vakantieland Friesland:
www.frieslandhollandtravel.nl (Vakanties met SGR-garantie en andere unieke zekerheden van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland)
www.elfstedentocht.org
www.frieslandholland.nl (bureau voor toerisme)
www.friesnieuws.nl (nieuws over toerisme in Friesland en randgebieden)

 

De productie van nieuwe Kapiteinssloepen en de refit van jaren gebruikte is in handen Frank Hettinga uit Heeg. Die stond met een 20 jaar oude Kapiteinssloep van 8,30 meter op de beurs, samen met zijn vrouw Esther Hettinga en dochter Britt. “Mijn dochter is van hetzelfde bouwjaar als de sloep,” meldt de Hegemer botenopknapper en dekkenlegger trots. Dat geeft direct aan hoe intens in Friesland de familiaire band met een boot van eigen makelij is. Een kind van een jachtbouwer loopt van stapel en wordt zeker niet gebaard of gehaald…..
Boot en kindje, het zijn ook voor de pensioengerechtigde Dorus Wajer van Wajer Yachts in Heeg, de speedbootleverancier van de koninklijke familie, bekende begrippen. De pionier was in Leeuwarden om in geuren en kleuren te vertellen dat ‘zijn’ sloep de mooiste van alle sloepen is en dat zijn zakelijke scheepsmaat Frank in staat is elke gebruikte Kapiteinssloep zó op te knappen dat je niet één gebruiksspoor ziet. Welbeschouwd zou zo’n sloep van 20 jaar, met zoveel tropisch hardhout aan alle kanten van de polyester romp, duurder moeten zijn dan een nieuwe.
In 1992 begon Dorus Wajer (69) in Loosdrecht met de bouw van sloepen onder de merknaam Kapiteinssloep. Wajer Yachts heeft zich helemaal toegelegd op snelle tenders en speedboten die wereldwijd verkocht worden aan de jetset. De 20 jaar oude Kapieteinssloep op Boot Holland is niet te onderscheiden van een nieuwe Kapiteinssloep. Nog gekker: hij is feitelijk luxer betimmerd, want anno 2023 is niet meer aan Birmateak te komen en helemaal niet in de kwaliteit die Wajer 20 jaar geleden toepaste, toen de nu op de beurs getoonde boot van stapel liep. En ook nog een sloep met bijzondere snufjes zoals een axiaal en qua hoogte verstelbaar stuurrad (door middel van parallellogramconstructie) en een motorbakdeksel met daaronder een berging voor waterkaarten.
Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Op de beurs Boot Holland ontdekte je dat elektrisch varen heel gewoon is geworden. Mensen als Reinout Snoeck van het Oostenrijkse Kräutler Electric Motors (inboard) en Zweedse Stream (outboards) uit Werkendam, Sebastiaan Strampel van WaterWorld (inboard en pod) uit Oldemarkt en de familie Van der Meulen van Boot Akkrum met hun buitenboord Mercury’s, E-Propulsions en Torqeedo’s waren er elke dag heel druk mee. Douwe van der Meulen liet op de beurs zien hoe makkelijk uitneembaar de batterij van de Mercury Avator 7.5 E is: net zo simpel als bij een e-bike. Je kunt dus nu ook een volle batterij extra meenemen in de boot. Wisselen is een kwestie van een paar seconden.Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Als je naar een sloep van Impacd Boats uit Wousdend staat te kijken, denk je misschien dat-ie van ribkarton is. Maar met de neus er bovenop komt de werkelijkheid aan het licht: 3D geprint! 74% duurzamer dan alle andere sloepen beweren de makers. En alles kan, want deze innovatie kent geen grenzen. Of de vondst van de eeuw het einde is, daar ga ik niet over. Wel zal de vraag opduiken: hoe mooi en goed blijft de van gerecyclede kunststoffen opgetrokken zeer betaalbare sloep in de loop der jaren? Stel die vraag gerust, Peter de Boer en Marieke de Boer schudden het antwoord zo uit de mouw. Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Zoekend naar vaklui op Boot Holland kwam je onder andere bij Henk de Jong uit Echtenerbrug uit. Hij, meesterbootstoffeerder bij Melchers en De Jong kan toveren, dus koop rustig een tweedehands boot met een interieur dat er niet meer uitziet. Foto: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Harm van der Wal van Babro Yachting uit Sneek had een blikvanger meegenomen, een wereldprimeur zei hij, de Babro Tridente 43 OC. Foto: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Je ziet ze steeds vaker in havens: huisboten. In Friesland hebben ze plannen om de drijvende chalets in te zetten als tiny houses voor de huisvesting van jonge mensen. Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Op een beurs als Boot in Düsseldorf zie je ze niet, maar wel op Boot Holland in Leeuwarden: ontelbaar veel sloepen. Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Typisch Boot Holland: gezellige terrassen tussen de geëxposeerde boten. Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Marketing manager Merel van der Weijde van WTC Expo in Leeuwarden. Foto: www.boot-holland.nl

Alsof je in een jachthaven bent: Boot Holland is de enige indoor boatshow met een steiger met kajuitmotorjachten. Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl