Balkster zeilschoolhouder opent de aanval op Polyvalk, Randmeer en Centaur

Balkster zeilschoolhouder opent de aanval op Polyvalk, Randmeer en Centaur

Publicatiedatum: 20 December 2010
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Met slimme lesboot en racemachine Keus 22:

De Keus 22.
De Keus 22.

BALK (NL) – Zeilschoolhouder en groepsaccommodatiebezitter Peter Keus van De Ulepanne in Balk heeft het helemaal gehad met Polyvalken, Randmeren Centaurs. Oubollige, weinig innovatieve en sportieve zeilboten vindt hij. Een paar jaar geleden sloeg hij aan het ontwerpen en ontwikkelen. Binnenkort komt zijn geesteskind, nu in productie op Urk,  op de markt: de Keus 22. De HISWA in Amsterdam (1-6 maart 2011) krijgt de primeur. De klassieke zeilbotenbouwers zijn net zo benieuwd als hun klanten. Op de Frisian Boat Show, 16 en 17 april 2011 bij Ottenhome Heeg, mag iedereen proefvaren.

“Voor gebruik op de grote en ondiepe meren in Friesland zocht ik naar een boot die zich kon meten met bekende internationale sportboats. Ik zocht naar een zeewaardiger én sportiever alternatief voor
de overbekende Polyvalk. Mijn eisenpakket ging verder dan de zoveelste sportief zeilende eenheidsklasse. Het gewenste gebruik in de zeilschool en de verhuur, vraagt om een boot die gemakkelijk aanspringt en goed manoeuvreert bij weinig snelheid. Ook in smal en druk vaarwater moet je zeilend uit de voeten kunnen. Bovendien moet het er allemaal niet te ingewikkeld uitzien, anders haken de minder ervaren zeilers snel af”, aldus Peter Keus. 

Gewoon en toch bijzonder

Met aluminium rondhouten, een gietijzeren kiel en een polyester/glas composiet, zijn geen ‘state of the art’ materialen gebruikt. Aan de andere kant wordt er optimaal gebruik gemaakt van moderne verwerkingstechnieken: Romp en dek worden onder vacuüm en in sandwich gebouwd. Dat levert niet alleen een sterk eindresultaat op, maar maakt het ook eenvoudig het laminaat van alle boten hetzelfde te maken. “Zo ligt er niets in de weg om van de Keus 22 een strenge eenheidsklasse te maken. Juist door de modernste en duurste materialen links te laten liggen, is de kans groter om forse aantallen af te zetten.” Maar een eenheidsklasse ontwerp je volgens Peter niet alleen. Die ontstaat in het gebruik. “Eerst moet een brede groep mensen de boot zoals die is adopteren. En dat is niet ondenkbaar, want de Keus 22 presteert verrassend. Zelfs doorgewinterde wedstrijdzeilers die verwend zijn met de meest exotische planeerbakken, konden een grijns niet onderdrukken bij proefvaarten op het Slotermeer met windkracht 5 tot 6 beaufort, planerend onder gennaker.”

Overal over nadenken

Keus: “Juist door te ontwerpen met een hele concrete gebruikersgroep voor ogen, ontstond een boot waarin het totaalconcept in alle details wordt ondersteund. Daar horen voor wedstrijdzeilers merkwaardige vondsten bij als de bun voor de buitenboordmotor. Een uitkomst voor het varen in Friesland, gemakkelijk weg te laten door de wedstrijdzeilers. Ook de ondiepe en lange kiel doet het goed in Friesland. Het maakt dat de boot gemakkelijk aanspringt en goed manoeuvreert bij weinig snelheid, bijvoorbeeld in een smal kruisrak. Voeg daarbij de gemakkelijk te strijken mast, de ophaalbare kiel, de lage instapprijs en de productie van de boot in Nederland en je realiseert je dat er een kwaliteitsproduct in aantocht is.”

Afmetingen

Lengte: 6.50 m
Breedte: 2.20 m
Diepgang: 0.90 m
Hoogte: 8.90 m
Grootzeil: 16 m2
Fok: 7 m2
Gewicht leeg: 680 kg
Ballastaandeel: 250 kg

Info: www.keus22.nl
www.hiswarai.nl
www.frisianboatshow.nl