Boot Holland versterkt haar positie van hoogwaardige watersportbeurs

Boot Holland versterkt haar positie van hoogwaardige watersportbeurs

Publicatiedatum: 26 februari 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Ondanks boycot groep jachtbouwers

De boten van houten botenbouwer De Jong uit Joure zijn zó mooi, dat menig beursbezoeker haast niet wil geloven dat er écht mee wordt gevaren: zonde toch?
De boten van houten botenbouwer De Jong uit Joure zijn zó mooi, dat menig beursbezoeker haast niet wil geloven dat er écht mee wordt gevaren: zonde toch?

LEEUWARDEN (NL) – Het Leeuwarder WTC Expo ligt met haar woensdag 13 februari 2013 afgelopen Boot Holland ver voor op de concurrentie. Het is de eerste grote watersportbeurs van Nederland. De HISWA in het Amsterdamse RAI-complex wordt pas van 6 tot en met 10 maart 2013 gehouden. Boot Düsseldorf was van 19 tot en met 27 januari 2013.

Maar liefst 36.245 mensen passeerden de kassa’s in Leeuwarden. Er waren opvallend veel buitenlanders. Boot Holland gaat samen met het bureau voor toerisme Friesland Holland proberen volgend jaar nog meer bootliefhebbers uit aangrenzende landen te trekken.
Directeur Albert Hendriks van Friesland Holland: “Grensoverschrijdende marketing door Boot Holland begint te werken. Meer buitenlanders is goed voor de handel en de Friese hotels en zodoende een mooie warming-up voor het aanstaande watersportseizoen. Ik kom op heel veel watersportbeurzen in verschillende landen. Boot Holland is bijzonder. De show wordt midden in één van de meest populaire vaargebieden van Europa gehouden, is niet duur en informeel. De grote diversiteit aan zeil- en motorboten, verkopers van toebehoren, aanbieders van arrangementen en vaarroutes en de vele terrassen is een sfeervolle afspiegeling van de bekende prettige vakantiesfeer die ’s zomers in Friesland heerst.”

Oorlog
Een groep grote jachtbouwers, fans van de Amsterdamse HISWA, onder leiding van de Sneker Marcel Jetten van Jetten Yachting, maakte Boot Holland-organisator Fokkema het leven zuur met een boycot en anti-reclame. Maar de wraak van Boot Holland is zoet. De Friese beurs geraakte door een harde tegenaanval van het toeristenbureau Friesland Holland midden in de schijnwerpers en scoorde op de valreep tientallen nieuwe, onafhankelijke botenbouwers en toeleveranciers. Ook een aantal grote namen in de sector jachtbouw en jachtmakelaardij schaarde zich achter Fokkema. Zij wilden niets met het afsprakencircuit te maken hebben en gaan voor vrije marktwerking.
Het “kartel” van HISWA-lobbyisten vertoont inmiddels fikse scheuren, omdat veel ondertekenaars van het convenant van Emmeloord (www.frieslandhollandnieuws.nl/entry/de-zoete-wraak-van-boot-holland-kleinere-spelers-grijpen-in-groten-getale-hun-kans) pas achteraf door hadden wat de gevolgen waren van het zetten van een handtekening.

Complimenten voor bewakers
Bezoekers vinden Boot Holland 2013 super gezellig, zeer gevarieerd, verzorgd en betaalbaar. Wat niet vaak voorkomt: complimenten voor de beveiligers, toegangscontroleurs en parkeerwachters van Schaaf Beveiliging. “Ze verwelkomen je als een hotelgast, wensen je bij het verlaten van de beurs een goede reis, waarschuwen je voor gladheid. Die vriendelijkheid is goede reclame voor Friesland.”

Beweging
Fokkema: “Gelukkig plussen we flink ten opzichte van vorig jaar. De sfeer op de beursvloer was bijzonder goed. Wat opvalt was de positieve stemming bij de jachtbouwers en botenbemiddelaars. Ze verkopen echt, maken afspraken. Er lijkt schot in de handel te zijn gekomen. Ook de verkopers van watersportartikelen zijn blij. Het zeer gevarieerde assortiment en vele noviteiten dragen bij aan het goede verloop van onze beurs.”

Unieke boten
Een nieuwe generatie botenbouwers is opgestaan, naast de gevestigde orde waartoe onder andere Gruno en Vedette behoren. In de hallen stonden unieke zeil- en motorboten, van een paar meter tot 20 meter lang, uit de hele wereld, zelfs uit Australië (Hansa Sailing).
Het meest in het oog springende specialisme van Boot Holland is stalen kajuitmotorjachten, maar polyester boten zijn in de meerderheid, onder andere door de aanwezigheid van grote sloepenbouwers uit Friesland (Waterspoor, Marial, Antaris, Makma), Noord-Holland (Enkhuizensloep), Overijssel (Watersport Giethoorn) en Polen en makers van kleine motorjachtjes en speedboten. Op de beurs werden zelfs een solarboat en een vierwielige trapbootauto gepresenteerd.

Info: www.boot-holland.nl
www.frieslandholland.nl

De boten van houten botenbouwer De Jong uit Joure zijn zó mooi, dat menig beursbezoeker haast niet wil geloven dat er écht mee wordt gevaren: zonde toch? De Leeuwarder hogeschool NHL is thuis in zonne-energie. Met deze boot wordt de Elfstedenroute gevaren.
 De boten van houten botenbouwer De Jong uit Joure zijn zó mooi, dat menig beursbezoeker haast niet wil geloven dat er écht mee wordt gevaren: zonde toch?

De Leeuwarder hogeschool NHL is thuis in zonne-energie. Met deze boot wordt de Elfstedenroute gevaren. 

 

De slimste aanleghaak ter wereld vind je bij Skipperland uit Lemmer. Bestelauto’s en bussen kun je beplakken, maar boten ook, zoals deze elektrische sloep.
 De slimste aanleghaak ter wereld vind je bij Skipperland uit Lemmer. Bestelauto’s en bussen kun je beplakken, maar boten ook, zoals deze elektrische sloep.
Zo ziet het casco van de Fallaatster 1400 van Van der Werff uit Drachten eruit. Mede door zijn grote stands op Boot Holland werd voormalig postbode Willem Folkerts uit Koudum, de oprichter van Maril Boats, de sloepenkoning van Nederland. De no-nonsense ondernemer, Friesland- en Boot Holland-fan (op de foto in jeans en poloshirt met blauwe en witte banen) assisteert tegenwoordig zijn maat Hessel Fekkes van Waterspoor sloepen en tenders, eveneens in Koudum. Folkerts verkocht jaren geleden Maril, nu een onderdeel van het Antaris-Makma-Maril consortium Aquatec Industries in Woudsend.
Zo ziet het casco van de Fallaatster 1400 van Van der Werff uit Drachten eruit. Mede door zijn grote stands op Boot Holland werd voormalig postbode Willem Folkerts uit Koudum, de oprichter van Maril Boats, de sloepenkoning van Nederland. De no-nonsense ondernemer, Friesland- en Boot Holland-fan (op de foto in jeans en poloshirt met blauwe en witte banen) assisteert tegenwoordig zijn maat Hessel Fekkes van Waterspoor sloepen en tenders, eveneens in Koudum. Folkerts verkocht jaren geleden Maril, nu een onderdeel van het Antaris-Makma-Maril consortium Aquatec Industries in Woudsend.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Stalen motorjachten in allerlei stijlen en groottes.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Stalen motorjachten in allerlei stijlen en groottes.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Toer- en sportjachten van polyester uit het binnen- en buitenland.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Een zee aan sloepen.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Een zee aan sloepen.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Tientallen polyester toer- en visboten.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Tientallen polyester toer- en visboten.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Meer dan honderd opblaasboten en RIB’s.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Meer dan honderd opblaasboten en RIB’s.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Zeilboten, van mini tot maxi.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Zeilboten, van mini tot maxi.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Fun for kids.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Binnen- en buitenboordmotoren, met en zonder alarm.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. De passage, dé nautische winkelstraat van Nederland.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Beregezellig.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Een vrolijke boel.
Boot Holland 2013 Boot Holland 2013
Boot Holland. Varen én fietsen!