Elektrisch varen? 11 en 12 mei naar Heeg!

Elektrisch varen? 11 en 12 mei naar Heeg!

Show in verhuurhaven van Hoora Watersport

Elektrisch varen?
11 en 12 mei naar Heeg!

HEEG (NL) – E-mobility staat volop in de belangstelling. Er worden meer elektrische fietsen verkocht dan fietsen zonder trapondersteuning. Elektrische auto’s zijn ook in opmars en nu lijkt ook de watersporter rijp voor elektrische aandrijving.

Amsterdam wordt een electric only city en in Friese havens met veel zeilboten zie je steeds vaker elektrische buitenboordmotoren. Er zijn inmiddels zeer lichte, goed draagbare elektrische outboards, die je aan het eind van een dagje varen van de boot koppelt en meeneemt in de auto, zodat boeven er niet mee vandoor gaan. Op de foto de Torqeedo Travel.

Er vliegen wel eens accu’s van e-bikes in brand en bepaalde bootbatterijen en laadsystemen kun je beter niet onder het dek hebben, als je niet levensmoe bent. Het gaat 9999 van de 10.000 keer prima. Elektrisch varen echter  vinden velen nog niet je van het, terwijl juist een boot uitermate geschikt is voor elektrificering. De e-boat is al net zo uitontwikkeld als de e-bike en wordt geprezen vanwege de stille emissiearme en goedkope voortstuwing. Elektrische auto’s zijn nog zeer prijzig, maar dankzij de snelgroeiende populariteit van het elektrische vaartuig worden er grotere aantallen e-boats geproduceerd voor prijzen die gelijk zijn aan versies met een dieselmotor. Zo bouwt Hoora in Heeg 50 elektrische sloepen van het type Pura Vida 550 in één productiegang, onder andere in opdracht van de verhuurorganisatie Happy Whale. Autobouwers worstelen met het hoge gewicht van de accu’s, maar een zwaar accupakket in een bijvoorbeeld een sloep bevordert de stabiliteit en levert de gebruiker een actieradius op die gelijk is aan een boot met een dieselmotor.

Lees meer Elektrisch varen? 11 en 12 mei naar Heeg!