Emotie.....

Emotie…..

Publicatiedatum: 6 juli 2009
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.frieslandhollandnieuws.nl

Emotie…..

Waar ik ook kom, ik word geconfronteerd met emotie. Laatst vroeg me een klant om emo-foto’s van het zeilen met een polyvalk te maken. Wat voor foto’s? “Emo-foto’s! Foto’s met emotie!”

Een kiekje van een overboord geslagen, hevig huilend meisje dat aan bakboordzijde naar binnen wordt gehesen door een totaal overstuur zijnde vader? Nog dramatischer: hij staat op het punt de van stuurboord naderende giek vol in de nek te krijgen. Voor de Libelle: een aanstaande moeder die alleen al bij de gedachte aan zeilen persweeën krijgt en de begeleidende verwekker attendeert op het comfort van een motorjacht.

Natuurlijk begrijp ik de opdrachtgever wel, maar emo-foto’s zijn al zo oud als de camera. Emotie is gewoon een modewoord. Net zo modieus als nauwe broeken en truitjes. Als ze goed knellen, begin je na verloop van tijd vanzelf te janken. Emotie dus. En trombose.

Zelfs de caravanhandelaar in mijn dorp heeft het over emotie. Toen hij kaalslag in zijn showroom had gepleegd, vroeg ik hem wat hij van plan was. “Wij krijgen een andere presentatie. Eén met emotie.” Ik zakte haast door de betonvloer die in blijde verwachting was van een kunststof grasmat.

Dankzij de heersende emotiecultuur zijn de technische aspecten van een boot of caravan minder belangrijk geworden. Techniek en goede eigenschappen zijn ondergeschikt aan kleur, vorm en uitstraling. Je hebt nu ook auto’s die sterk op een vierwielaangedreven SUV (Sports Utility Vehicle) lijken, zoals de Volkswagen Cross Polo en de Renault Scénic Conquest. Ze zien er uit als een mini Hummer, maar kunnen nog geen caravan over een blubbercamping trekken. Kun je mooi met de hele familie die witte veldkeuken door de drek naar z’n plek duwen. Dat is emotie, dat leggen we vast! Vakantiekiekjes om van te janken. Thuis bekijken, bij de televisie, met Anita Witzier. Tour d’Amour, Memories. Allemaal aanslagen op uw gemoed.

Het schitterende weer van de afgelopen maanden moet een ramp voor de emoïsten zijn. Het water komt niet met bakken uit de hemel, althans niet in Friesland. Geen zeiknatte toeristen, scheidingen, bedrukte gezichten, blèrende kinderen. Wel vrolijke allochtoon bruine vakantiegangers op boten, stranden en terrassen. Vet cool, maar niet voor de emofans.


Albert Hendriks,
Directeur Bureau voor Toerisme Friesland Holland
Klik op foto voor vergroting