Friese bedrijven blijven eeuwenoud en bekend ‘Friesland’ gebruiken

Friese bedrijven blijven eeuwenoud en bekend ‘Friesland’ gebruiken

Publicatiedatum: 1 december 2014
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Provincie steekt tonnen in nieuw merk ‘Fryslân’ maar…..

Wel leuk in Nederland, maar niet praktisch in het buitenland: Fryslân.
Wel leuk in Nederland, maar niet praktisch in het buitenland: Fryslân.

LEEUWARDEN (NL) – Menshoge witte letters ‘Fryslân’ en een felrood ‘pompeblêd’ had een vrachtwagen donderdag 27 november 2014 naast de ingang van het congrescentrum en hotel World Trade Center (WTC) in Leeuwarden geplaatst. Dat geschiedde in opdracht van het nieuwe marketingbureau Merk Fryslân (directeur Loek Hogenhout), opvolger van het onlangs ter ziele gegane en eveneens provinciale bureau Fryslân Marketing (directeur Paul van Gessel), bekend van de Beleef Friesland-campagne. In het WTC was een symposium over internationaal ondernemen in het kader van het provinciale programma ‘Wurkje foar Fryslân’.

‘Fryslân’ moet hét merk worden. Dat wil het huidige FNP- en PvdA-bestuur van de provincie koste wat het kost. Maar congresgangers, reeds succesvolle en aanstaande exporteurs, bijeen vanwege de stimulering van de achterblijvende Friese export, vonden op het symposium ‘Internationaal in 1 dag’ dat ‘Fryslân’ veel te provinciaal is. Zelfs ‘Friesland’, dat ook een district in Noord-Duitsland is, verschaft geen snelle duidelijkheid zonder de toevoeging Nederland of Holland, zoals het bureau voor toerisme doet (Friesland Holland Tourist Information).

Wel leuk in Nederland, maar niet praktisch in het buitenland: Fryslân.
Wel leuk in Nederland, maar niet praktisch in het buitenland: Fryslân.

De directeur van Sidijk, fabrikant en exporteur van lucht- en schuimgevulde sport- en speelkussens in Grou, ontdekte tijdens de bijeenkomst al googlend dat ‘Fryslân’ zelfs niet eens opduikt als vakantiebestemming. ‘Friesland’ daarentegen wel, omdat alle toeristische sites ‘Friesland’ gebruiken als provincienaam, vaak in combinatie met Nederland of Holland. Velen vinden de provincienaam ‘Fryslân’ (officieel ingevoerd in 1997) heel authentiek en aardig, maar na eeuwen ‘Friesland’ te hebben geheten zal de invoering van ‘Fryslân’ ook eeuwen en miljoenen kosten. Er is ook geen sprake van een nieuw land, tenzij het lukt om alsnog Groningen te veroveren. Volgens Albert Hendriks van Friesland Holland gooien Noord-Duitsers de provincies Groningen, Friesland en Noord-Holland vaak op één hoop: West-Friesland. In de omgeving van Leer en Oldenburg heb je de regio Ost-Friesland.

Near Amsterdam
Een ambtenaar van de provincie gaf een leuke wending aan de discussie over Friesland als vakantie- en eventbestemming: presenteer Friesland als een deel van het district Amsterdam. Pikant in dit verband: ‘I love Fryslân’ is een Hollandse vondst, zie ‘I amsterdam’ bij het Rijksmuseum.
Strandhotel De Vigilante in Makkum manifesteert zich al als een hotel bij Amsterdam, met het gevolg dat het veel meer zakelijke gasten heeft. Er is immers een vlotte snelwegverbinding via de Afsluitdijk. Amsterdam-Makkum is maar anderhalf uur autorijden. Ook het bureau voor toerisme Friesland Holland voert in het zuiden van Friesland gelegen hotels op als ‘Amsterdam Hotels’, wat te zien is op de Engelstalige website www.frieslandhollandtours.com/tours-top/highlight-tours

Info bureau voor toerisme van Fryslân: www.frieslandholland.nl en www.frieslandtravel.com
Info over de bekendste Friese exportonderneming: http://www.frieslandcampina.com/english