Friesland Holland en Saterland-Barßel gaan elkanders vaar- en fietsroutes promoten

Friesland Holland en Saterland-Barßel gaan elkanders vaar- en fietsroutes promoten

Publicatiedatum: 22 november 2016 – Reporter: Albert Hendriks

Samenwerking tussen Friese en Duitse Turfroute

Friesland Holland en Saterland-Barßel gaan elkanders vaar- en fietsroutes promoten

ELISABETHFEHN (DE) – Ondernemers en betrokkenen bij het openhouden van het kanaal voor de watersport in Duitslands langste dorp, het 15 km lange Elisabethfehn, willen graag samenwerken met het bureau voor toerisme Friesland Holland om hun en onze Turfroute te promoten. Vooral de thema’s varen én fietsen en streekeigen producten boeien de bewoners van het veengebied ten zuiden van de lijn Leer (Ostfriesland) en Oldenburg met onder andere Saterland.

In laatstgenoemde gemeente woont een Friestalige minderheid, nazaten van waarschijnlijk al in de 12e eeuw voor overstromingen gevluchte Oost-Friezen. Door de geïsoleerde ligging tussen de veenmoerassen — tot ver in de 19-de eeuw — spreekt een deel van bevolking, ca. 2000 mensen, nog het oude, nergens anders meer gebruikte Middeleeuwse Oostfries.

Proef Friesland! Albert Hendriks van het bureau voor toerisme Friesland Holland presenteert de Friese Turfroute in het Duitse Elisabethfehn. Foto: General Anzeiger.

 Proef Friesland! Albert Hendriks van het bureau voor toerisme Friesland Holland presenteert de Friese Turfroute in het Duitse Elisabethfehn. Foto: General Anzeiger.

Werelderfgoed
Directeur Albert Hendriks hield op uitnodiging van journaliste Hanne Klöver uit Barßel donderdagavond 10 november 2016 een lezing met een presentatie van Friese producten in de Teestube van het Moor- und Fehnmuseum in Elisabethfehn, vergelijkbaar met het openlucht veenmusem It Damshûs aan het Polderhoofdkanaal in Nij Beets.
“Turf is Friese geschiedenis, ook in het westen van Duitsland, enkele kilometers over de grens met Groningen en Drenthe. In Zuidoost-Friesland staat turf voor bijna vijf eeuwen ellende, grote verschillen tussen arm en rijk, maar letterlijk en figuurlijk ook voor warmte. En wie wil: romantiek. Het cultuurlandschap met een uniek kanalen- en wijkenstelsel verdient onderhand de status UNESCO Werelderfgoed.”

Turf is top!
Hendriks: “Turf staat in mijn optiek ook voor iets smakelijks. Varen en fietsen in oostelijk Friesland gaat Friesland Holland koppelen aan turfgerelateerde streekproducten zoals “turfrikke drûge woarst” (meer dan 90% rundvlees) van Keurslager Stornebrink in Drachten, Drachtster Turf, luxe kruidencake van banketbakkerij Boonstra in Drachten (hofleverancier!), “turfbôle” van EKO-bakkerij Bolhuis in Jubbega en Batavus fietsen uit dé veenstad, Heerenveen.”

Voorstelling Proef Friesland
Als Hendriks ergens een showtje geeft, “einen Vortrag” bij de oosterburen, sleept hij allerlei Friese producten mee in de grote Volkswagen Crafter (L2H2, 3500 kg, 160 pk, Blue Motion).
“Het publiek wil na afloop van de interactieve lezing alles weten over onze mooie boten en e-bikes en de turfproducten proeven. Onze vaar- en fietsmagazines met kaarten met knooppunten gaan als warme broodjes over de toonbank. Wat typisch is als je in Duitsland bent: de bootverhuurgidsen gaan het hardst.”
Volgens de Friesland-promotor wordt er altijd veel gelachen. “Over en weer worden grappen gemaakt. Het lijkt wel cabaret. Aan het eind van de avond ga ik fluitend naar huis of hotel, een halve lading lekkernijen en magazines lichter en een hele lading connecties rijker.”

Samenwerking
De Ostfriesen, de Oldenburgers en de Saterlanders in en om de plaats Barßel waren blij met Hendriks’ uitnodiging om vriendschappelijke betrekkingen aan te gaan: Friesland Holland promoot het Noord-Duitse veengebied in Nederland, zij brengen de Friese Turfroute in Niedersachsen onder de aandacht.
“Er zijn al eens eerder pogingen ondernomen door Nederlands-Friese en Duits-Friese overheden om tot een samenwerking te komen, maar volgens de Duitsers is daar niet veel van terechtgekomen, in ieder geval niet op toeristisch gebied. Ze waren het mij eens: we hebben beiden iets moois, iets aparts te bieden. We promoten elkander met een gesloten beurs, gewoon binnendoor à la Max Verstappen. Dat is turf!”

General Anzeiger
De Duitse krant General Anzeiger publiceerde een artikel over de Proef Friesland show met de kop: “Albert Hendriks wirbt nicht für Kanäle – er wirbt für das Besondere in den Orten. Er stellte auch regionale Lebensmittel aus dem niederländischen Friesland vor.”
En verder:
“Der Niederländer Albert Hendriks gab in Elisabethfehn Tipps für eine bessere touristische Vermarktung des Ortes. Man müsse immer überlegen: Was gibt es hier Besonderes, was andere Regionen nicht haben? Damit sollen auch Menschen in Hendriks’ Heimat erreicht werden.”

“Rund 200 Internetseiten, etwa 20 Tourismus-Magazine unter anderem in den Sprachen Niederländisch, Deutsch und Englisch, sowie einen Nachrichtenticker, der täglich etwa vier Tourismus-Artikel auswirft – das sind die Marketing-Instrumente von Albert Hendriks von der „Friesland Holland Tourist Information & Travel Service“. Die Werbegesellschaft trage sich selbst und erhalte keinerlei Subventionen, so Hendriks.”

„Elisabethfehn ist eine Marke“, machte Hendriks deutlich. „Wenn sie noch mehr Touristen als bisher hierher locken wollen, dann müssen Sie das Spezielle bewerben.“ Seine Erfahrung: Regionen werden über Produkte gefunden. Eine Bandbreite niederländisch-friesischer Spezialitäten hatte Hendriks mitgebracht – in einer Art mobilem Verkaufsladen präsentierte er Brot, Käse, Bier, Kuchen, Schnäpse, Senf und Wurst. „Produkte“ könnten aber auch Radrouten-, Shopping- und Einkaufsführer sein. Die Überlegung müsse sein: „Was gibt es hier Besonderes, was andere Regionen nicht haben?“ Dabei wickle er das Marketing mehrheitlich über das Internetsuchsystem Google ab. Außerdem präsentiere er Magazine und Infomaterialien in einem großen Möbelhaus: „Dort erreichen wir mehr Touristen als auf den großen Messen.“

“Im kommenden Jahr wolle Albert Hendriks die Region rund um den Elisabethfehnkanal mit dem Fahrrad erkunden und daraus dann ein Tourismus-Paket für niederländische Touristen schnüren. Das Paket soll die Niederländer neugierig auf die Region Saterland-Barßel machen.”

Informatie over de Turfroute in Duitsland:
www.barssel.de/touristikfreizeit/tourist-information
www.fehnmuseum.de

Informatie over de Turfroute en veenmusea in Friesland:
www.oostfriesland.info/nl/routes/vaarroutes
www.turfroute.nl
www.damshus.nl
www.museumopsterlan.nl
www.heerenveenmuseum.nl

Informatie over recreatie en toerisme in Friesland:
www.frieslandholland.nl
www.frieslandtravel.com
www.friesemeren.eu
www.goudenfriesewouden.nl
www.ijsselmeer.frl
www.waddenzeeland.nl
www.boatcharterholland.nl
www.frieslandhollandtours.com
www.groepsuitjes.frl 

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

Grote interesse voor routekaarten en watersportgidsen. Foto: Friesland Holland Nieuws.

Grote interesse voor routekaarten en watersportgidsen. Foto: Friesland Holland Nieuws.

Proef Friesland! Foto’s: General Anzeiger en Friesland Holland Nieuws.

Proef Friesland! Foto’s: General Anzeiger en Friesland Holland Nieuws.

Proef Friesland! Foto’s: General Anzeiger en Friesland Holland Nieuws.

Proef Friesland! Foto’s: General Anzeiger en Friesland Holland Nieuws.