Grote verschillen in elektrische fietsen zichtbaar op show in Home Center Wolvega

Grote verschillen in elektrische fietsen zichtbaar op show in Home Center Wolvega

Publicatiedatum: 17 maart 2015
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Publiek kan tientallen e-bikes, ogen en behendigheid testen op Holland E-bike Show (26-28 maart 2015)

E-bikes zijn verkrijgbaar als toerfiets, stadsfiets, jeugdfiets, mountainbike, vouwfiets, duofiets en snorfiets (speed pedelec of speed e-bike). Ze maken het makkelijk om bij weer en wind te fietsen en veel grotere afstanden op één dag af te leggen.
E-bikes zijn verkrijgbaar als toerfiets, stadsfiets, jeugdfiets, mountainbike, vouwfiets, duofiets en snorfiets (speed pedelec of speed e-bike). Ze maken het makkelijk om bij weer en wind te fietsen en veel grotere afstanden op één dag af te leggen.

WOLVEGA (NL) – Nog nooit is er zoveel nieuws op het gebied van elektrische fietsen als dit voorjaar. Fietsenzaken uit Friesland laten dat 26, 27 en 28 maart 2015 zien op de Holland E-bike Show in Nederlands grootste huis- en tuin shoppingcenter, Home Center in Wolvega. Daar kunnen bezoekers gratis de meest uiteenlopende e-bikes uitproberen en hun ogen en behendigheid testen.

Er zijn tientallen merken en modellen elektrische fietsen voor alle leeftijden. De verschillen in trapondersteuningstechniek, comfort, veiligheid en prijs zijn groter dan ooit. Nieuw zijn de ‘speed pedelecs’, snelle e-bikes die ondersteuning bieden tot 45 km per uur. Gewone e-bikes zijn begrensd op 25 km per uur. Ook nieuw en handig voor boot- en camperbezitters zijn compacte opvouwbare e-bikes die net zoveel en lang trapondersteuning bieden als normale toer e-bikes: zo’n 75 km.
De gedemonstreerde elektrische fietsen zijn van bekende merken als Batavus, Gazelle, Giant, Koga, Sparta, Trek, RIH, JMS, Zemo, Pointer en Kreidler die zich door officiële dealers laten vertegenwoordigen.

 

E-bikes genieten een ongekende populariteit. De nieuwste generatie elektrische fietsen is qua uiterlijk nauwelijks te onderscheiden van toerfietsen zonder trapondersteuning.
E-bikes genieten een ongekende populariteit. De nieuwste generatie elektrische fietsen is qua uiterlijk nauwelijks te onderscheiden van toerfietsen zonder trapondersteuning.

Ogen- en behendigheidstest
Tijdens de Holland E-bike Show kan men zijn ogen laten testen door Veilig Verkeer Nederland afd. Weststellingwerf en zijn behendigheid op een e-bike ervaren op een speciaal parcours. Voor de beste testrijders heeft de organisatie, het bureau voor toerisme Friesland Holland, een concentratieverhogend presentje!

Tom Tom op de fiets
Navigatie in de auto is de gewoonste zaak van de wereld. Maar op de fiets nog niet. Op de Holland E-bike Show wordt getoond hoe het werkt. Er zijn e-bikes met een display met geïntegreerde navigatie en losse navigatieapparatuur. Op de show is ook een stand met de nieuwste gratis fietsroutes — met knooppunten — in Friesland en omgeving.

Gratis
Parkeren, toegang en proefritten zijn gratis. Ook de toegang tot het Kinderdorp van Home Center kost niets. Men kan ook met met de trein naar Wolvega reizen. Het station bevindt zich slechts 15 minuten lopen van Home Center, Frisaxstraat 12 in Wolvega. De openingstijden van de Holland E-bike Show zijn: donderdag 26 maart (09.30-21.00 uur), vrijdag 27 maart (09.30-18.00 uur) en zaterdag 28 maart (09.30-18.00 uur).

Info: www.ebikeshow.nl

Home Center Wolvega. Van 26 tot en met 28 maart 2015 75.000 vierkante fiets- en wooninspiratie. Info: www.homecenter.nl
Op de Holland E-bike Show in maart 2014 was de lage-instap-fiets Batavus Monaco E-go de meest geteste en verkochte elektrische fiets. De fiets was zo populair in Nederland, dat de levertijd ongewenst lang werd. Inmiddels heeft de Monaco, die rond de 2.000 euro kost en leverbaar is met verschillende batterijen, forse concurrentie van andere merken gekregen, onder andere uit Duitsland. Info: https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen /monaco-e-go-.htm#DS150008
Home Center Wolvega. Van 26 tot en met 28 maart 2015 75.000 vierkante fiets- en wooninspiratie. Info: www.homecenter.nl Op de Holland E-bike Show in maart 2014 was de lage-instap-fiets Batavus Monaco E-go de meest geteste en verkochte elektrische fiets. De fiets was zo populair in Nederland, dat de levertijd ongewenst lang werd. Inmiddels heeft de Monaco, die rond de 2.000 euro kost en leverbaar is met verschillende batterijen, forse concurrentie van andere merken gekregen, onder andere uit Duitsland. Info: https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen
/monaco-e-go-.htm#DS150008
Let er bij testen op dat een e-bike ook licht fietst als je de trapondersteuning uitgeschakeld hebt! Van Gazelle is bekend dat ze ook heel licht trappen als de accu leeg is. De fabrikant in Dieren, eigendom van Pon (Volkswagen, Audi, Skoda, Caterpillar enz.), gebruikt zelfontwikkelde toerfietsframes. Gazelle had lange tijd grote technische problemen met haar elektrische fietsen — breed uitgemeten in de media tot op de televisie — maar lijkt na giga investeringen door Pon, o.a. in een grote fietsenfabriek in het Duitse Cloppenburg (o.a. Impulse middenmotor) alles weer onder controle te hebben. Op de Holland E-bike Show worden de nieuwste Gazelles getoond.
Er verschijnen steeds meer Duitse e-bikes op de Nederlandse fietspaden, zoals van de merken Kreidler, Riese und Müller en Zemo. Dat is eigenlijk de schuld van een paar Nederlandse fabrikanten die aanvankelijk niet al te beste elektrische fietsen bouwden, maar ze wel exporteerden. Duitsers houden niet van technisch geknoei, maar van absolute perfectie en bovengemiddelde vermogens en veiligheid. Zo kwam de ook in Nederland actieve rijwielhandelcoöpertatie ZEG in Köln met de Zemo, de concurrent van Koga. Ongeveer de helft van de elektrische fietsen van Nederlandse makelij zijn eigenlijk half Duits door de aandrijftechniek van Bosch uit Stuttgart (middenmotor, accu en display van Bosch). Op de foto een Zemo 10 van Rent a Topbike, het fietsverhuur- en testprogramma van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland in Wolvega. Info: www.zeg.de en www.rentatopbike.nl
Let er bij testen op dat een e-bike ook licht fietst als je de trapondersteuning uitgeschakeld hebt! Van Gazelle is bekend dat ze ook heel licht trappen als de accu leeg is. De fabrikant in Dieren, eigendom van Pon (Volkswagen, Audi, Skoda, Caterpillar enz.), gebruikt zelfontwikkelde toerfietsframes. Gazelle had lange tijd grote technische problemen met haar elektrische fietsen — breed uitgemeten in de media tot op de televisie — maar lijkt na giga investeringen door Pon, o.a. in een grote fietsenfabriek in het Duitse Cloppenburg (o.a. Impulse middenmotor) alles weer onder controle te hebben. Op de Holland E-bike Show worden de nieuwste Gazelles getoond. Er verschijnen steeds meer Duitse e-bikes op de Nederlandse fietspaden, zoals van de merken Kreidler, Riese und Müller en Zemo. Dat is eigenlijk de schuld van een paar Nederlandse fabrikanten die aanvankelijk niet al te beste elektrische fietsen bouwden, maar ze wel exporteerden. Duitsers houden niet van technisch geknoei, maar van absolute perfectie en bovengemiddelde vermogens en veiligheid. Zo kwam de ook in Nederland actieve rijwielhandelcoöpertatie ZEG in Köln met de Zemo, de concurrent van Koga. Ongeveer de helft van de elektrische fietsen van Nederlandse makelij zijn eigenlijk half Duits door de aandrijftechniek van Bosch uit Stuttgart (middenmotor, accu en display van Bosch). Op de foto een Zemo 10 van Rent a Topbike, het fietsverhuur- en testprogramma van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland in Wolvega. Info: www.zeg.de en www.rentatopbike.nl
Het is afgelopen met de hegemonie van Bosch op het gebied van middenmotoren, want inmiddels hebben Pon’s Impulse van Derby Cycle AG in Cloppenburg (net over de Nederlandse grens), Yamaha en Shimano gelijkwaardige machientjes ontwikkeld. Op de foto een Batavus Stream met Yamaha middenmotor, een bestseller, aanwezig op de Holland E-bike Show.
Het is afgelopen met de hegemonie van Bosch op het gebied van middenmotoren, want inmiddels hebben Pon’s Impulse van Derby Cycle AG in Cloppenburg (net over de Nederlandse grens), Yamaha en Shimano gelijkwaardige machientjes ontwikkeld. Op de foto een Batavus Stream met Yamaha middenmotor, een bestseller, aanwezig op de Holland E-bike Show.
Het is afgelopen met de hegemonie van Bosch op het gebied van middenmotoren, want inmiddels hebben Pon’s Impulse van Derby Cycle AG in Cloppenburg (net over de Nederlandse grens), Yamaha en Shimano gelijkwaardige machientjes ontwikkeld. Op de foto een Batavus Stream met Yamaha middenmotor, een bestseller, aanwezig op de Holland E-bike Show.