Grouster jachtbouwers maken superluxe all-weather-cruiser

Grouster jachtbouwers maken superluxe all-weather-cruiser

Publicatiedatum: 12 december 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

In seizoen 2014 te huur bij GJS Yachtcharter

Wiebe Heeg (links) en jachtbouwer en –verhuurder Hans Willem Rienks genieten van het interieur in wording.
Wiebe Heeg (links) en jachtbouwer en –verhuurder Hans Willem Rienks genieten van het interieur in wording.

GROU (NL) – Wiebe en Johan Heeg van Wi-Ja Scheepsbetimmeringen aan de Oedsmawei in Grou hebben een leuk klusje: een 14,50 meter lang royal class motorjacht betimmeren voor de overbuurman, GJS Yachtcharter.

Het jachtbouw- en jachtverhuurbedrijf van Hans Willem, Doede en Douwina Rienks bezorgde Wi-Ja een technisch ingericht stalen casco. De “meubelmakers” Wiebe en Johan zitten goed in het werk, ondanks de crisis. Na het jacht van de familie Rienks volgen nog zes flinke plezierjachten, onder andere BeGe kruisers van Bootcentrum Geertsma, ook in Grou.

De heren werken altijd met z’n tweeën. Ze doen drie maanden over de luxe houten betimmering van de kruiser die begin 2014 in de vaart gaat als HW18. Het jacht heeft drie tweepersoons hutten met de uitrusting van een hotelkamer, dus een tweepersoonsbed en eigen sanitaire voorzieningen. Door ombouw van de zitgelegenheden in de salon, die één gelijkvloers geheel vormt met de uitgebreide keuken, kunnen nog drie personen extra op de boot overnachten. De kapitein stuurt in een cabriocockpit. Achter hem is een rondzit, dus gezelligheid is gegarandeerd. Het hele campagnedek is bij minder aangenaam weer afsluitbaar en uitstekend te verwarmen.

Uitzicht
Motorjachten met een hoger gelegen dek boven de achterkajuit en een zonnedek boven het voorste slaapcompartiment en de living hebben het voordeel dat het uitzicht altijd optimaal is. Wetterskip Fryslân verhoogt veel kaden en oevers vanwege de algehele stijging van de waterspiegel en toenemende onstuimige weersomstandigheden, waardoor het uitzicht vanuit een diepe open kuip soms beperkt is. Door hogere walkanten en rietkragen neemt de populariteit van de kruiser met een flybridge of bovendekse cabriocockpit weer toe. Een nadeel is dat hogere jachten de Elfsteden schaatsroute — en andere routes met lage vaste bruggen — niet helemaal kunnen varen. Het bureau voor toerisme Friesland Holland heeft voor alle typen speciale vaarroutes ontwikkeld, bijvoorbeeld een Friese Merenroute voor hoge en een voor lagere boten. Er is ook een Elfstedenroute voor boten die een grote doorvaarthoogte nodig hebben, met leuke omwegen.

Info: www.gjs-charter.nl
www.friesemeren.eu
www.elfstedenroute.nl

Kastjes en scharnieren van de hoogste kwaliteit omdat niet iedere huurder even voorzichtig is. Praktisch en mooi worden de sanitaire ruimtes van de VIP-cabins.
Kastjes en scharnieren van de hoogste kwaliteit omdat niet iedere huurder even voorzichtig is. Praktisch en mooi worden de sanitaire ruimtes van de VIP-cabins.
Praktisch en mooi worden de sanitaire ruimtes van de VIP-cabins. In het voorschip komt een luxe kapiteinshut. Links Johan Heeg, rechts Hans Willem Rienks.
Praktisch en mooi worden de sanitaire ruimtes van de VIP-cabins. In het voorschip komt een luxe kapiteinshut. Links Johan Heeg, rechts Hans Willem Rienks.
Makita’s en lijmtangen, het gereedschap van de interieurbouwers en meubelmakers Wiebe en Johan Heeg. Het stalen casco in de timmerhal van Wi-Ja, de stand van zaken op 4 december 2013.
Makita’s en lijmtangen, het gereedschap van de interieurbouwers en meubelmakers Wiebe en Johan Heeg. Het stalen casco in de timmerhal van Wi-Ja, de stand van zaken op 4 december 2013.
Het stalen casco in de timmerhal van Wi-Ja, de stand van zaken op 4 december 2013. Artist’s impressions van de HW 18 die nu betimmerd wordt.
Het stalen casco in de timmerhal van Wi-Ja, de stand van zaken op 4 december 2013. Artist’s impressions van de HW 18 die nu betimmerd wordt.
Artist’s impressions van de HW 18 die nu betimmerd wordt.  
Artist’s impressions van de HW 18 die nu betimmerd wordt.