Sloep tender

Lumen E10: duurste sloep van Nederland is niet normaal

Door jachtbouwredacteur Albert Hendriks, 10 januari 2025

De duurste sloep van Nederland is elektrisch, excentriek én snel – Lumen E10 van Jaap de Jonge

DRACHTEN (NL) – Sensatie in botenland: een trailerbare elektrische halfglijder van tien meter waarachter je kunt waterskiën en ook nog de hele dag kunt varen met een gangetje van 13 km per uur. Een zo goed als onhoorbare drie meter brede tender met een gewicht van slechts 2800 kg, inclusief twee gemodificeerde POD-motoren van 40 kWh elk en lithium ijzerfosfaat batterijen. Design en state-of-the-art technologie aan boord die je direct doen denken aan de automobielindustrie, het hoogste segment dan. Die associatie staat de unieke nautische belevenis van de Lumen E10 niet in de weg, al zijn varen en rijden bij ontwerper en botenbouwer Jaap de Jonge van JR Yachts in het Friese Drachten wel érg dicht bijelkaar gekomen. Zijn Lumen, een merk dat hij gebruikt voor de meest exclusieve serie elektrische boten, kun je heel eenvoudig met een joystick ‘inparkeren’

Lumen E10

Jaap de Jonge en zijn Lumen E10. Foto: Albert Hendriks

Alles goed onder de loep genomen sla je achterover van de technische hoogstandjes. Het wordt gauw duidelijk op de werf: zeiler De Jonge (43) is een werktuigbouwkundige met ruime ervaring in de super luxe jachtbouw en utiliteitsvaartuigen, gespecialiseerd in hydrodynamica. Maar ook een techneut die naar uitersten speurt en de kunst verstaat ingewikkelde technologie goed te laten functioneren, maar buiten het zicht van de gebruiker. Wie achter de stuurstand van de Lumen E10 plaatsneemt ziet een op intuïtie gestoeld scherm en zes in het dashboard geïntegreerde knoppen met duidelijke symbolen. Een setje dat je in no-time een schipper maakt die alles onder controle heeft. Features als traploos regelbare weerstand in de besturing, automatische terugkeer in de rechtuit-stand en temporegeling én tegelijk sturen door middel van de 3-assige joystick (na één druk op een knop): het is allemaal inclusief.

Vorm is norm

Zo vooruitstrevend de toegepaste techniek is, zo avantgardistisch is ook de vorm, al is die wel 100% gebaseerd op functionaliteit. Onder water was Jaap de Jonge natuurlijk zelf de createur. Boven de waterlijn werd Mulder Design in Amstelveen gevraagd de boot een gezicht te geven, zó markant dat de Lumen E10 niet op enig ander pleziervaartuig zou lijken. “Dat is heel goed gelukt”, zegt De Jonge met een glimlach: “In Sneek, waar ik woon, riep iemand me vanaf een Lemsteraak toe dat ze nog nooit zo’n lelijke boot had gezien. Uiteraard ongenuanceerd, maar daar zit ik niet mee. Het is gewoon zo dat de helft het strakke minimalistische ontwerp fantastisch vindt en de andere helft, zoals liefhebbers van klassiekers, het ontwerp helemaal niet kunnen waarderen. Het is inderdaad een boot die verre van conventioneel is. Dit is een tender voor moderne actieve mensen die graag af en toe een dagje volkomen chill willen varen zonder storende herrie en uitlaatgas van een dieselmotor, zónder zorgen over de power van de motor en de capaciteit van de accu’s. Out-of-the-box denkers, trendy werkers, liefhebbers van design en toptechnologie. Zij vinden mijn e-boat helemaal van deze tijd, gezien de reacties die we kregen tijdens onze tournee in West-Europa. Het vergt natuurlijk wel aardig wat tekst en uitleg, want elektrisch varen wordt in het algemeen als saai, traag en suf gezien en is omgeven met zorgen over het bereik. Met de Lumen E10 hebben we daar radicaal een streep door kunnen halen.”

Sloep

Jaap de Jonge op het werfterrein van JR Yachts in Drachten waar negen mensen werkzaam zijn. Links van hem de Lumen E10 (zonder kussens), waarvan nu nummer drie in aanbouw is. Foto: Albert Hendriks.

Over het onderwaterschip: “Wat je ook van het uiterlijk vindt, de vorm van de romp onder water is uiteindelijk de wetenschappelijk onderbouwde allesbepalende basis van de boot. En die is speciaal ontworpen voor elektrisch glijden op het water tot drie keer de rompsnelheid. De lengte van de waterlijn en de rompvorm spelen een cruciale rol in de prestaties en het gedrag van een boot in het water, ongeacht de grootte. Een romp met een zo laag mogelijk gewicht en minimale weerstand is de beste manier om optimale energie-efficiëntie te verkrijgen. Met de Lumen E10 kun je op een enkele lading wel drie keer meer kilometers maken dan vergelijkbare elektrische sloepen en tenders en dat ook nog met tempo. Een laadpaal heb je overdag niet nodig. Het bereik ligt tussen de 120 en 160 km bij snelheden tussen de 13 km en maximaal 35 km per uur.”

Licht en beresterk         

De Jonges focus heeft vanaf de eerste gedachten en schetsen in 2018 steeds gelegen op het gewicht, de sterkte en de kwaliteit van de bouwcomponenten. “Wat ik zocht vond ik bijvoorbeeld op de Metstrade in Amsterdam niet. Ik had al gauw door dat ik helemaal bij nul moest beginnen. Alles op de Lumen E10 is next generation, revolutionair, het hoogste haalbare en van ongewoon hoge kwaliteit. Dat verklaart ook het prijskaartje: rond de €350.000,-. “

Een boot is vooral romp. Geen aluminium of polyester in het geval van de Lumen E10, maar van vinylester in cominatie met geschuimde sandwichpanelen, waarvan bekend is dat ze geen krimp geven bij extreme belasting, terwijl ze extreem licht zijn.

“We produceren  al onze boten, dus ook de JR sloepen en jachten, door middel van vacuüm-infusie. Het grote voordeel hiervan is dat niet meer materiaal gebruikt wordt dan nodig is. Veel fabrikanten spuiten hun boten op. Hierbij wordt met een spray-gun een dikke polyester-glasvezelmix op de mal gespoten. Hierdoor komen er plekken in de boot die dikker of dunner worden dan eigenlijk de bedoeling is. Voor het opspuiten van de boot moet daarnaast relatief meer polyester worden gebruikt, een hars die niet bijdraagt aan constructieve sterkte en dus alleen voor extra gewicht zorgt. Dat moet ik juist niet hebben. Daarnaast is er met deze mijns inziens verouderde productietechniek veel risico op ingesloten luchtbellen. Die kunnen uitzetten wanneer de boot opwarmt in de zon met negatieve gevolgen voor de coating en de kwaliteit van de scheepshuid.”

Engineer De Jonge zegt voor zijn boten exact te berekenen welke hoeveelheid glasvezel nodig is om de gewenste stijfheid en sterkte van de romp te krijgen. “We maken gebruik van geweven glasvezelmatten die de krachten op de romp optimaal verdelen. Deze matten leggen we droog in de mal en dekken we af met een luchtdichte folie. Onder de folie trekken we een vacuüm, waarna we gecontroleerd hars kunnen injecteren, terwijl we het vacuüm behouden. Dit resulteert in een egale verdeling van de hars over en door de glasmatten met nagenoeg géén luchtbellen. Deze manier van produceren zorgt ervoor dat we een uitzonderlijk sterk en licht product maken. We gebruiken epoxy of vinylester hars voor de binding met de glasvezelstructuur. Deze harsen hebben het grote voordeel dat ze sterker zijn dan polyester en een laag risico op osmose geven, doordat ze beter bestand zijn tegen de continue blootstelling aan water en hitte. Vinylester kan bovendien gecombineerd worden met een harde gelcoat. Dit maakt de romp bestand tegen gebruiksbeschadigingen, omgevingsvuil, weer en wind, aangroei. De Lumen E10 is daarmee onderhoudsarm, duurzaam en waardevast.”

Sloep

Jaap de Jonge: “Door middel van vacuüm geïnfuseerde sandwichconstructie met vinylester kan de romp 50% lichter gebouwd worden dan vergelijkbare rompen in aluminium of polyester: dun, licht en beresterk.” Foto: Albert Hendriks.

Boot in Düsseldorf

De Lumen E10 is te zien op de grootste indoor watersporttentoonstelling ter wereld, Boot in het Duitse Düsseldorf, van zaterdag 18 tot en met zondag 26 januari 2025 in hal 4 standnummer B40.

Meer info:

www.lumenyachts.com

www.jryachts.nl

www.boot.com

Meer foto’s en nieuws:

www.facebook.com/friesnieuws

Boot

Jaap de Jonge: “Wij kozen bewust voor een ingetogen, minimalistisch, maar elegant design, dat in combinatie met een intuïtieve en moeiteloze besturing zorgt voor een ultieme vaarbeleving.” Foto: Albert Hendriks

Sloep

Sloep in aanbouw

Nog even en dan worden de bouwnummers 2 en 3 tewatergelaten. De Lumen E10 werd in de zomer van 2024 internationaal geïntroduceerd. Foto: Albert Hendriks.

Sloep

Achter de Lumen E10 kun je waterskiën en wakeboarden. Foto: Lumen Yachts, Ruben Duipmans

Sloep

Lumen E10. Foto: Lumen Yachts, Ruben Duipmans

Sloep tender

Jaap de Jonge bij de Lumen E10 in de haven naast zijn bedrijf JR Yachts in Drachten. Foto: Albert Hendriks