Nieuwe sluis Stavoren wordt toeristische topattractie

Nieuwe sluis Stavoren wordt toeristische topattractie

Publicatiedatum: 16 april 2014
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Parkeerplaats voor touringcar en auto’s en dagrecreatieterrein

Zondag 13 april 2014. De verdubbeling van de Johan Frisosluis is bijna klaar. Aannemers verrichten de laatste klussen, ruimen waar mogelijk het terrein op en hoveniers leggen graszoden.
Zondag 13 april 2014. De verdubbeling van de Johan Frisosluis is bijna klaar. Aannemers verrichten de laatste klussen, ruimen waar mogelijk het terrein op en hoveniers leggen graszoden.

STAVOREN (NL) – De aannemers en terreininrichters hebben nog drie weken om de tweede sluis van Stavoren klaar voor gebruik te hebben als Koning Willem-Alexander deze donderdag 8 mei 2014 komt openen. Er moet nog veel gebeuren.

Iedereen kan de opening van de uitbreiding van de Johan Frisosluis volgen vanaf de kade aan de Stadsfenne. Om 13.00 uur start op twee pontons in de aanvaarroute van de sluis een spectaculair theaterstuk. Zijne Majesteit maakt vanaf een schip de ontknoping mee en vaart daarna de nieuwe sluis in. Rond het bastion nabij de sluis vinden daarna feestelijke activiteiten plaats.

Toegangspoort
De nieuwe sluis is dé toegangspoort tot gastvrij Fryslân en een attractie voor zowel de varende als de niet-varende recreant. Dankzij een ruime knik in de sluiskolk kunnen pleziervaarders gemakkelijk manoeuvreren in de sluis. Wie afmeert of de sluis vanaf de wal bezoekt, is welkom in een ontvangstruimte onder de bedieningsruimte van de sluiswachters. Het terrein tussen de twee sluizen wordt ingericht als aantrekkelijk verblijfgebied.

De uitbreiding van de Johan Frisosluis is onderdeel van Het Friese Merenproject. De foto werd gemaakt op zondag 13 april 2014.

Er moeten nog bergen werk verzet worden voor de officiële opening op 8 mei 2014. De foto werd gemaakt op zondag 13 april 2014.

De uitbreiding van de Johan Frisosluis is onderdeel van Het Friese Merenproject. De foto werd gemaakt op zondag 13 april 2014. Er moeten nog bergen werk verzet worden voor de officiële opening op 8 mei 2014. De foto werd gemaakt op zondag 13 april 2014.

Groen en energieneutraal
Behalve ruim en gastvrij is de tweede sluis groen, open en energieneutraal. De sluiskom is begroeid met gras en riet, waardoor deze aandoet als een natuurlijke afmeerplaats. Een jachthaven in het klein. Zonnepanelen op de “stuurhut”, het bedieningsgebouw, en op een carport leveren de energie voor alle bedieningsinstallaties en andere elektronica.

De waterverkeersleiding bevindt zich in een soort stuurhut. Onder het hoge gebouw komt een infocenter.

De waterverkeersleiding bevindt zich in een soort stuurhut. Onder het hoge gebouw komt een infocenter.

De waterverkeersleiding bevindt zich in een soort stuurhut. Onder het hoge gebouw komt een infocenter.

De waterverkeersleiding bevindt zich in een soort stuurhut. Onder het hoge gebouw komt een infocenter.

De waterverkeersleiding bevindt zich in een soort stuurhut. Onder het hoge gebouw komt een infocenter.

Topattractie
De sluiskolk heeft een lengte van 65 meter. De breedte varieert van 7 tot 18 meter en de diepte van 2,60 tot 3 meter. Voor de realisatie van het sluiscomplex moest zo’n 20.000 m3 grond worden verzet. Dit is goed voor zeker 1000 geladen vrachtwagens. In de nieuwe sluis is ca. 90 meter aan drijvende steigers aangelegd. De doorvaartbreedte van beide sluishoofden is 7 meter. Bij de sluis wordt een parkeerterrein met 25 parkeerplaatsen aangelegd. Verder komt er een carport voor 6 parkeerplaatsen, 1 busparkeerplek, 2 kiss ’n go-plekken (tút ’n d’r út) en een fietsoplaadpunt. Het bediengebouw biedt plaats aan 4 werkplekken. In het sluiscomplex komt 150 m2 aan zonnecellen. Inclusief 20 jaar onderhoud kost het project 19.500.000 euro.