Plots grote interesse van Nederlanders voor stalen klassieker met zeil

Plots grote interesse van Nederlanders voor stalen klassieker met zeil

Jachtmakelaar Jan Peter Jaarsma verkocht meer bollen en aken dan ooit

Jachtmakelaar Jan Peter Jaarsma vervangt vaker dan voorgaande jaren het bordje ‘Te koop’ voor ‘Verkocht’.

HEEG (NL) – De verkoophaven van rond- en platbodemwerf Heech by de Mar een museumhaven noemen, vindt makelaar Jan Peter Jaarsma niet zo’n geslaagde opmerking. Dat maakt hij kenbaar met een schommelend hoofd. Want de 50 stalen zeilschepen die er liggen zijn niet antiek, maar klassiek. Neoklassiek vaak.

Ook neo is de belangstelling: meer Nederlanders “met gevoel voor stijl” stappen aan boord. Het gaat dan niet goed met de historische houten platbodems in ons land — de onderhoudskosten schuimen voor particuliere vaarders het ruim uit — maar Heech by de Mar beleeft een topjaar. In stoer staal welteverstaan. En de voorkeur gaat uit naar “jong gebruikt”.

NPO4 publiek dat tegen de 50 leunt of die net gepasseerd is, kijkt graag in de Hegemer haven rond en ontpopt zich steeds vaker als koper. Want een zeilboot zonder kiel, maar wel met een ziel, is volgens de in Elahuizen wonende ervaren makelaar (52) momenteel niet duur. Maar nóg goedkoper worden ze beslist niet, waarschuwt hij. Ze worden misschien wel veel duurder, want steeds meer Nederlanders tonen interesse, daar waar Duitsers eerst in de meerderheid waren.

Bolletje en jolletje
Liefde voor varend erfgoed betoon je al met 10.000 euro. Voor dat geld heb je een simpel, maar duivels sterk schouwtje, de Doerak onder de ijzeren zeilboten. Een Grundel gaat ook voor dat geld van de hand. Een bolletje (Vollenhovense Bol) of een jolletje (Staverse Jol) vind je in de middenklasse. Een ton moet je rekenen. Wil je je partner echt in stemming brengen, dan moet je een ton tot een kwart miljoen richting Heeg schuiven voor een grote Schokker, Hoogaars of Lemsteraak. Mocht die stemming ooit in negatieve zin omslaan, grijp dan naar de kettingzaag. Nee, niet voor een Midsomer Murder. Sloop de mast eraf en maak van de eikenhouten zwaarden twee stormvaste stamtafels. Je krijgt aldoende een unieke motorboot waarmee je de Elfstedenroute kunt varen en, net als met de zeilversie, droog kunt vallen op het Wad, zolang de stijging van de zeespiegel binnen de perken blijft. Heech by de Mar heeft zelf ook drie motorplatbodems in de verhuur, een Vollenhovense Bol en twee Lemsteraken. De laatstgenoemden hebben dankzij De Groene Draeck van prinses Beatrix een vorstelijke allure. De Lemsteraak is dan ook de populairste platbodem. Op de werf liggen twee casco’s klaar voor de verkoop. Ze kunnen helemaal naar de smaak van de toekomstige eigenaar betimmerd en technisch uitgerust worden. Maar voor nieuw custom built moet je wel miljonair zijn, of iets in die buurt.

Topjaar
Jaarsma is al negen jaar in touw voor de jachtmakelaardij van Heech by de Mar, ook verhuurder van een dertigtal traditionele zeilschepen en motorboten, ex-zeilers. Tachtig ligplaatsen telt de haven aan de Hegemer Mar, waar ’s zomers ook passanten met een klassieker welkom zijn. Die melden zich net als aanstaande kopers en huurders bij de vernieuwde receptie in het kantoor waar Utie Cnossen — ook al bijna eeuwig van de partij — de scepter zwaait als de heren boten overdragen. Dat doen ze dit jaar vaker dan ooit. Al meer dan dertig jachten kregen de afgelopen negen maanden een nieuwe eigenaar. En de verhuur trekt ook weer aan. Uiteraard speelde het mooie zomerweer van 2018 een grote rol, zoals voor een jonge familie uit Köln die al voor de derde achtereenvolgende keer van wal steekt met een Staverse Jol.

Tijdloos
“Ja,” zegt Jaarsma, “wij hebben bijzonder publiek. Echte liefhebbers. Mensen die duidelijk een emotionele band met een schip ontwikkelen. Een klassieke platbodem is niet zomaar een schip. Geen industrieel snel gedateerd polyester serieschip, maar een stalen romp, handmade exterieur en interieur, absoluut uniek, tijdloos en duurzaam. Hier ligt niet één boot die gelijk is, ook niet binnen dezelfde typecategorie. Het voordeel voor een koper is dat een rond- of platbodem gek gezegd nooit gedateerd is. Zo’n boot blijft eeuwig mooi. En nu kun je er dus tamelijk voordelig aankomen. Een Lemsteraak van 20 jaar oud kost nu nog maar een kwart van de nieuwprijs. Maar het verandert. De vraag stijgt, het aanbod in staal wordt niet groter. Voor houten schepen ligt het anders. Daarvoor is de belangstelling al jaren minimaal, hoe mooi ze ook zijn. Voor veel particulieren is het veilig in de vaart houden van een houten historisch zeilschip niet meer te doen.”

De keuze is reuze bij jachtbemiddelaar Jaarsma. Hij heeft een continu wisselende voorraad van vijftig vrij jonge klassieke zeilschepen.

De keuze is reuze bij jachtbemiddelaar Jaarsma. Hij heeft een continu wisselende voorraad van vijftig vrij jonge klassieke zeilschepen.

De keuze is reuze bij jachtbemiddelaar Jaarsma. Hij heeft een continu wisselende voorraad van vijftig vrij jonge klassieke zeilschepen.

Jong geleerd, oud gedaan. Een Duits gezin met twee jonge kinderen kiest voor het derde maal het ruime sop met een Staverse Jol van Heech by de Mar.

Jong geleerd, oud gedaan. Een Duits gezin met twee jonge kinderen kiest voor het derde maal het ruime sop met een Staverse Jol van Heech by de Mar.

Jong geleerd, oud gedaan. Een Duits gezin met twee jonge kinderen kiest voor het derde maal het ruime sop met een Staverse Jol van Heech by de Mar.

Jong geleerd, oud gedaan. Een Duits gezin met twee jonge kinderen kiest voor het derde maal het ruime sop met een Staverse Jol van Heech by de Mar.

Jong geleerd, oud gedaan. Een Duits gezin met twee jonge kinderen kiest voor het derde maal het ruime sop met een Staverse Jol van Heech by de Mar.

Jong geleerd, oud gedaan. Een Duits gezin met twee jonge kinderen kiest voor het derde maal het ruime sop met een Staverse Jol van Heech by de Mar.

Jong geleerd, oud gedaan. Een Duits gezin met twee jonge kinderen kiest voor het derde maal het ruime sop met een Staverse Jol van Heech by de Mar.

Een nieuwe grote Lemsteraak, bijvoorbeeld de Ronde Walvis van 14,50 meter, kost zomaar een miljoen. Maar voor € 2.850 tot € 3.750 per week kun je je ook de koning te rijk voelen.

Een nieuwe grote Lemsteraak, bijvoorbeeld de Ronde Walvis van 14,50 meter, kost zomaar een miljoen. Maar voor € 2.850 tot € 3.750 per week kun je je ook de koning te rijk voelen.

Een nieuwe grote Lemsteraak, bijvoorbeeld de Ronde Walvis van 14,50 meter, kost zomaar een miljoen. Maar voor € 2.850 tot € 3.750 per week kun je je ook de koning te rijk voelen.

Een nieuwe grote Lemsteraak, bijvoorbeeld de Ronde Walvis van 14,50 meter, kost zomaar een miljoen. Maar voor € 2.850 tot € 3.750 per week kun je je ook de koning te rijk voelen.

Secretaresse en receptioniste Utie Cnossen (rechts) helpt huurders uit Friesland op weg.

De nieuwe receptie van Heech by de Mar.

De nieuwe receptie van Heech by de Mar.

Martin Koekebakker (foto), zijn broer Harry en vader Jan staan aan het roer van Heech by de Mar, de enige platbodemwerf in Nederland met eigen nieuwbouw, verhuur, onderhoudsafdeling, jachtmakelaardij en jachthaven. Martin is het meest op het kantoor te vinden, zijn broer is de techneut en de ambachtsman.

Harry Koekebakker.

De verkoophaven van “yacht broker” Heech by de Mar.

Meer info:
www.heechbydemar.nl

Friesland Holland Travel Guide & Tourist Atlas en kaart:
www.frieslandhollandwebshop.nl

Vakantiebestemming Friesland Holland (Best in Travel 2018 volgens Lonely Planet):
www.provinciefriesland.frl

Arrangementen van bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief