The world’s smallest and smartest superyacht?  Super Lauwersmeer SLX54!

The world’s smallest and smartest superyacht? Super Lauwersmeer SLX54!

European Power Boat of the Year 2023 – Boot Düsseldorf Germany

The world’s smallest and smartest superyacht?
Super Lauwersmeer SLX54, made in Friesland Holland!

NOARDBURGUM (NL) DÜSSELDORF (D) – “We zaten met z’n drieën, Bastiaan Jousma, zijn broer Louis en ik op de watersportbeurs Boot 2020 in Düsseldorf te brainstormen over een nieuw model. We wilden een nieuwe stap zetten, naar een ‘next level’ naast de succesvolle Discovery-lijn van Super Lauwersmeer, waarvoor ik als jachtontwerper al tien jaar met de broers samenwerk. We koersten op een uniek stalen motorjacht, een schip met de eigenschappen, kenmerken en kwaliteiten van meerdere typen, maar dan samengepakt in één design jacht, met daaraan toegevoegd innvovaties die het varen nóg leuker maken. Natuurlijk hebben we op de beurs ook goed naar de wensen van potentiële kopers geluisterd en rondgekeken. Wat zijn de trends? Zo werd drie jaar geleden de basis gelegd voor de Super Lauwersmeer SLX54 die zaterdagavond 21 januari 2023 in Düsseldorf werd uitgeroepen tot European Power Boat of the Year 2023. De volgende dagen stonden belangstellenden in een lange rij bij de stand van Super Lauwersmeer in hal 1 om de boot van binnen te mogen bekijken. De SLX 54 leek wel een topattractie op de Efteling.”

Het nieuwe topmodel van Super Lauwersmeer is ondanks de eigen identiteit een echte SL: degelijk Fries, praktisch, doordacht, top afgewerkt en boordevol innovaties. De X respresenteert het concept, een crossover. De SLX54 verenigt twee jachtconcepten, namelijk die van een open kuip (OC) en achterkajuit (AC) en dat op een formaat van 17 meter bij deen romplengte van 15 meter. Geheel in lijn met het crossover-concept is ook het innovatiecve onderwaterschip. Louis en Bastiaan Jousma: “We hebben het beste van meerdere werelden gecombineerd.”

Aan het woord de 60-jarige yacht designer Arnold de Ruyter van AR Design in Purmerend. De in zijn eentje werkende tekenaar heeft naar aanleiding van de onderscheiding, net als de gebroeders Jousma, vele felicitaties in ontvangst mogen nemen. “Inderdaad, de prijs is een mooie waardering voor het denk- en maakwerk van ons drietjes, maar ook voor de medewerkers en toeleveranciers van Super Lauwersmeer. Dit gaat de hele wereld over. Mooiere reclame kun je niet krijgen.”
Het op Boot 2023 tentoongestelde jacht is al verkocht, met nummer twee is de werf halverwege en vervolgorders zitten in de pijplijn.

Anders dan alle andere
De European Power Boat of the Year Award, de Oscar in de jachtbouw, werd door een internationale jury van maritieme journalisten aan Super Lauwersmeer toegekend voor de categorie waterverplaatsers (displacement class). Het journaille is zeer lovend over het jacht vanwege de talrijke innovaties aan boord, het concept van een crossover (in dit geval een kruising tussen een waterverplaatser en een snelvarend jacht), de royale ruimte en de doordachte indeling van de drie verblijfsniveaus en het design. Het ontwerp van De Ruyter vinden de juryleden uniek voor staalbouw.
Kenmerkend voor de 17 meter lange Super Lauwersmeer SLX54, waarvoor je minstens 1,6 miljoen euro moet neertellen, zijn de integratie van een open kuip en achterkajuit in één model. Twee dekken, het beachdeck (terras aan water en zwemplateau) en de aangrenzende beachlounge, maken een grotere waterbeleving mogelijk, afhankelijk van de plek en het weer. De drie verdiepingen hebben elk hun eigen zitplaatsen en ambiance. Een nieuw ontworpen onderwaterschip maakt dat er sneller dan voorheen kan worden gevaren met een stalenmotorjacht met een gewicht van ruim dertig ton.

Luisteren naar mensen met wensen
Werfbaas Bastiaan Jousma: “De SLX54 is het resultaat van meer dan vijf decennia jachtbouwervaring van onze werf en onze drang naar perfectie. Gecreëerd door onze eigen vakmensen, ontstaan op basis van de wensen van onze klanten en gebouwd om ultiem te genieten op het water. Met de SLX54 introduceren we een zeer innovatief motorjacht dat geschikt is voor vele vaargebieden en een onevenaarbare beleving aan boord biedt.”
Broer Louis: “Met de SLX54 trekken we alle competentie uit de kast. Tijdens beurzen, gesprekken met klanten en door goed te letten op trends in de jachtwereld ontstond het idee voor een nieuw topmodel. Met de SLX54 zetten we een revolutionair jacht in de markt dat wars is van conventies en concessies. Normaal gesproken maken klanten een afweging tussen een achterkajuit (AC) of open kuip (OC). Er moet daarmee een keuze worden gemaakt uit binnen of buiten sturen, tussen vlak bij het water (open kuip) of bovenop de achterkajuit zitten. Met de SLX54 bieden we die beide werelden aan in één schip. Tel daarbij op dat dit schip gebouwd is uit staal maar toch in staat is om relatief snel te varen en u begrijpt dat alle traditionele concessies verleden tijd zijn.”

Zij waren 21 januari 2023 de winnaars op Boot in Düsseldorf, de grooste watersportbeurs van de wereld. Jachtarchitect Arnold de Ruyter (midden) werkte samen met Louis Jousma (rechts) en zijn broer Bastiaan (links) hun eigen ideeën die van klanten uit. “De inspanningen hebben geleid tot een stoer, elegant en modern motorjacht dat herkenbaar is als Super Lauwersmeer, maar ook een eigen gezicht heeft. De boeg heeft een unieke styling en de open spiegel draagt eveneens bij aan het eigen gezicht van de SLX54.”, vindt Arnold de Ruyter. “Maar de vorm van de ramen, het dak en de T-Top zijn weer zeer herkenbaar Super Lauwersmeer.”

Beachdeck als extra dimensie
De SLX54 biedt het beste van de werelden van een achterkajuit en een open kuip. Maar daar voegt ze nog een extra dimensie aan toe; het beachdeck. “Het leven aan boord van een jacht verplaatst zich steeds dichter naar het water”, stelde Bastiaan vast. “We merken dat klanten graag dicht bij het water willen zitten. Met een open kuip komt die beleving al heel dichtbij. Dankzij het verlengde zwemplateau dat we aanbieden op onze Discovery-serie, ervaren we dat de wensen van een deel van onze klanten al vervuld is. Maar met de SLX54 gaan we nog een stap verder. Het 17 meter lange jacht beschikt over een buitengewoon groot beachdeck dat samen met de aangrenzende beachlounge een unieke beleving vormt.”
Naar wens kan het beachdeck worden ingericht met loungestoelen om heerlijk in de zon te zitten of een grote eettafel om geriefelijk aan het water te tafelen. Een deel van het beachdeck is overdekt dankzij het vaste dak van het erboven gelegen sundeck. De uitschuifbare zonneluifel maakt het daarbij mogelijk om te kiezen tussen zon of schaduw voor de rest van het dek.

Loungen met onbelemmerd uitzicht
Dankzij de buitengewoon brede glazen pui van de aan het beachdeck grenzende beachlounge voelen binnen en buiten aan als één prachtige ruimte. De schuifdeuren in de pui geven toegang tot deze beachlounge. Een soort serre om zowel overdag als ’s avonds te genieten aan en van het water. In de beachlounge bevinden zich een hoge zit, de luxe keuken en een comfortabele hoekbank. Doordat de keuken grenst aan het beachdeck is een koud drankje of een smakelijk diner altijd binnen handbereik.
Louis licht toe: “Vanuit de beachlounge genieten de opvarenden niet alleen van een prachtig uitzicht over het beachdeck naar het water, maar in alle richtingen zorgen grote glaspartijen voor een ongelimiteerd uitzicht. De positie van de ramen alsook de hoogteniveaus aan boord zijn zo ontworpen dat vanuit elk standpunt, zowel zittend als staand, kan worden genoten van het uitzicht.”

Stuurhuis als centrale ruimte
Met vijf traptreden betreedt men vanuit de beachlounge het hoger gelegen wheelhouse, de salon met cockpit, de centrale ruimte op de SLX54. Van hieruit kan men ook zijn weg vervolgen naar het sundeck en naar de hutten voor in het schip.
Louis: “Zoals in het gehele schip zorgen ook in het wheelhouse de grote glaspartijen voor een fantastische betrokkenheid met buiten. De royale U-bank is wat hoger geplaatst waardoor men ook zittend geniet van het uitzicht. Een heerlijke plek om mee te varen, een spelletje te spelen, te lunchen of TV te kijken. De stuurstand, die uiteraard is voorzien van state-of-the-art techniek, is zo geplaatst dat gasten op de U-bank en de schipper met elkaar in contact staan.”

Sundeck
Via de trap in het wheelhouse kun je nog een verdieping hoger naar het zonnedek, het sundeck. “Ook hier hebben we meerdere zitplaatsen gecreëerd”, vertelt Bastiaan. “Hierdoor is het mogelijk om met het gehele gezelschap bij de stuurman te zitten. Vaart men met zijn tweeën dan kan de meevaarder plaatsnemen op de bank naast de stuurstand. Doordat die bank in tegenovergestelde richting is geplaatst hebben stuurman en meevaarder direct contact met elkaar. En wie dat wenst, die kan ook plezierig naast de stuurman gaan zitten. De stuurstoel is breed genoeg voor twee personen.”
Achterop het zonnedek bevindt zich een groot loungebed om van de zon en het uitzicht te genieten. Het dek beschikt naast de comfortabele en veelzijdige zitposities over een buitenkeuken met een koelkast, stromend water en een barbecue. Wie liever in de schaduw dan in de zon zit wordt op z’n wenken bediend: de T-Top bovenop het zonnedek kan worden voorzien van een zonnescherm dat met een druk op de knop te sluiten is.

Twee royale hutten met eigen badkamer en toilet
Wanneer de avond valt betreedt men via het wheelhouse de beide hutten voorin het schip. Aan boord van de eerste SLX54 zijn twee ruime hutten en twee badkamers gerealiseerd. Aan bakboord bevindt zich een tweepersoons hut met aangrenzende badkamer die is voorzien van een eigen toilet, regendouche en wastafelmeubel.
Voor in het schip bevindt zich de eigenaarshut met een riant vrijstaand bed. Dankzij het vele glas komt er veel daglicht binnen. Louis: “Dat is zo gerealiseerd dat privacy gegarandeerd is, maar uitzicht en licht net zo belangrijk zijn. Bijzonder is dat wanneer men ’s ochtends wakker wordt en de deur van de eigenaarshut openzet, men dankzij het vele glas zo over het beachdeck naar het water kijkt. In alles voelt de eigenaarshut hiermee aan als een 5-sterren hotelsuite.”
Zowel vanuit de hal als vanuit de eigenaarshut is de aangrenzende badkamer te betreden. Deze is voorzien van een regendouche, een ruim wastafelmeubel en een toilet. “Zoals het een Super Lauwersmeer betaamt beschikken alle ruimtes over veel kasten, lades en praktische bergruimtes, onderstreept Bastiaan.

Primeur: uniek onderwaterschip voor klein stalen jacht
Menig watersporter herkent de situatie dat een waterverplaatsend jacht niet snel genoeg is om de beroepsvaart voor te blijven of voorbij te gaan. De aanzuiging, de golven en soms relatief beperkte ruimte op het water worden dan als minder prettig ervaren.
Louis: “Een waterverplaatsend jacht gebouwd in staal heeft grote voordelen, maar het bovengenoemde punt blijven we vaak horen. Tot nu, want met de SLX54 introduceren we de oplossing, namelijk een onderwaterschip dat het midden houdt tussen een waterverplaatser en een planerend jacht. Feitelijk een geheel nieuw concept dat onder de naam FDHF MC (Fast Displacement Hull Form Multi Chine) is gelanceerd. Een wereldprimeur voor onze werf. Niet alleen is dit het eerste multiknikspant-schip met het door Van Oossanen Naval Architects ontwikkelde onderwaterschip, maar tevens het eerste stalen jacht op dit formaat dat ermee gebouwd is. Met dit nieuwe type onderwaterschip ben je in staat om een vrachtschip bij te houden – en zelfs in te halen – zonder dat je daarbij een grote hekgolf trekt of zeer zware motoren nodig zijn. Belangrijk bijkomend voordeel is dat de weerstand zo laag mogelijk is en daarmee het verbruik aanzienlijk wordt beperkt.”

Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Van Oossanen Naval Architects. De ingenieurs van Van Oossanen stonden voor de uitdaging om een romp te ontwikkelen die zowel efficiënt is maar ook comfort biedt op alle snelheden tussen de 2 en 15 knopen. Waar een snelvarend schip is ontwikkeld om zo goed mogelijk te varen op hoge snelheid mist die comfort en stabiliteit op kruissnelheid.
Louis: “Met het onderwaterschip van de SLX54 is het comfort op elke snelheid maximaal, van aanvangs- tot topsnelheid. Lichte en snelle schepen, zoals een halfglijder en een planerende boot, komen uit het water. Die rompvorm gaat ten koste van comfort, maar vooral ook binnenruimte. Een nadeel dat met het onderwaterschip van de SLX54 volledig verdwijnt. Voor ons was de insteek bij de ontwikkeling van de SLX54 niet om een snelvarend schip te bouwen, maar wel een sneller varend schip. Een luxe jacht waarmee je profiteert van het comfort, de binnenruimte, kwaliteit en stabiliteit van een stalen jacht, maar wanneer het nodig is ook snelheid kunt maken. Hiermee garanderen we als Super Lauwersmeer comfort, veiligheid en een vertrouwd gevoel.”

Waar de bekende Discovery-modellen van de werf een topsnelheid behalen van 8 à 9 knopen is de SLX54 in staat tot 15 knopen (28 km/h) te versnellen. Voor de aandrijving staan in dit geval twee Yanmar-motoren van 440 pk garant. Wie niet noodzakelijkerwijs snelheid nodig heeft kan met lichte motoren grote duurzaamheidsvoordelen halen. Met aan boord 2 Volvo Penta D4-motoren van 270 pk is de SLX54 in staat tot een topsnelheid van 12 knopen te komen. Wie gaat voor de meest duurzame keuze kan met 2 Volvo Penta D4’s van 175 pk alsnog een topsnelheid van 10 knopen halen. “Het verbruik is op dat moment ongekend laag,” volgens Louis. “Maar daar blijft het niet bij, op de werf wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een hybride- en elektrovariant.

Hull vane: duwtje in de rug
Louis: “Voor welke variant de koper ook kiest, in alle gevallen is maximaal comfort gegarandeerd. Het schip blijft dankzij het speciale onderwaterschip en de Hull Vane horizontaal liggen. De hull vane, een soort spoiler die onder het schip is gemonteerd, zorgt er bovendien voor dat de hekgolf minimaal is en de energie die erin zit wordt gebruikt voor een voorwaartse stuwkracht. Het vleugelprofiel wekt een liftkracht op uit de schuin opwaartse stroming achter de spiegel. Deze liftkracht staat voorover en tilt dus niet alleen het achterschip iets op, maar geeft deze ook een duwtje in de rug.

Technische specificaties Super Lauwersmeer SLX54
Lengte over alles:17,05 meter
Lengte waterlijn (stalen romp): 14,92 meter
Breedte: 4,95 meter
Diepgang: 1,20 meter
Doorvaarthoogte: 5,17 of 3,78 meter met de hydraulisch bedienbare T-Top in de laagste stand en gemeten exclusief navigatie apparatuur
Waterverplaatsing: 32 ton
Inhoud dieseltank: 2.000 liter
Inhoud watertank: 600 liter
Inhoud vuilwatertank: 350 liter
Bouwmateriaal romp: Staal
Bouwmateriaal opbouw: Staal
Bouwmateriaal zwemplateau: Aluminium
Bouwmateriaal T-top: Aluminium
Motor optie 1: Volvo D4 – 2x 175 pk (10 knopen / 18,5 km/h)
Motor optie 2: Volvo D4 – 2x 270 pk (12 knopen / 22 km/h)
Motor optie 3: Yanmar 6LY440 – 2x 440 pk (15 knopen / 28 km/h)
Motor optie 4: Hybride
Motor optie 5: Elektrisch

Werf:
Super Lauwersmeer / Frisian Motor Boats BV
Rijksstraatweg 80
9257 DV Noardburgum
Nederland
Telefoon +31 (0)511 44 21 81
info@superlauwersmeer.nl
www.superlauwersmeer.nl

Meer info:
www.superlauwersmeer.nl
www.ardesign.nl (jachtarchitect Arnold de Ruyter)

Meer info over vaarvakantieland Friesland:
www.frieslandholland.nl (Bureau voor toerisme)
www.frieslandhollandtravel.nl (Vaar- en fietsvakanties met SGR-garantie en andere unieke zekerheden van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland)
www.friesnieuws.nl

Organisatie Elfstedentochten op de fiets, met sloep en auto:
www.elfstedentocht.org

Bij een revolutionair jacht als de SLX54 behoort ook techniek die geheel van deze tijd is. Dat uit zich zowel in de aandrijving als de uitrusting. Voor welk van de motoren ook gekozen wordt, ze behoren volgends de werfbazen tot de top in hun segment als het gaat om vermogen, efficiëntie en geluidsniveau. “In combinatie met het Aquadrive antivibration schroefassysteem zijn trillingen en geluiden amper aanwezig. Elke Super Lauwersmeer scoort extreem goed op dit gebied, maar de SLX54 spant hierin de kroon. En dat draagt bij aan een comfortabel verblijf aan boord.”

Augmented Reality. Voor wie gaat varen met de SLX54 kan genieten van moderne navigatieapparatuur in de vorm van grote touchscreens van Raymarine voor de functies van de navigatie, kaartplotter en het aanwezige camerasysteem voor goed zicht voor en achter het schip. Optioneel is het ‘Augmented Reality’ systeem van Raymarine waarbij de informatie van de AIS, navigatieboeien, objecten en waypoints worden geprojecteerd op het camerabeeld. Het levert een zeer realistisch plaatje op van wat zich voor en achter het schip bevindt.

Augmented Reality. Voor wie gaat varen met de SLX54 kan genieten van moderne navigatieapparatuur in de vorm van grote touchscreens van Raymarine voor de functies van de navigatie, kaartplotter en het aanwezige camerasysteem voor goed zicht voor en achter het schip. Optioneel is het ‘Augmented Reality’ systeem van Raymarine waarbij de informatie van de AIS, navigatieboeien, objecten en waypoints worden geprojecteerd op het camerabeeld. Het levert een zeer realistisch plaatje op van wat zich voor en achter het schip bevindt.

Mede dankzij het innovatieve onderwaterschip is het schip snel op haar koerssnelheid, stabieler dan vergelijkbare stalen rompen en energiezuinig.

De Super Lauwersmeer SLX54 is het resultaat van goed luisteren naar klanten, openstaan voor nieuwe trends in de watersport en lifestyles, vinden de Jousma’s.

Het 17 meter lange schip weet het beste van meerdere jachtconcepten met elkaar te verenigen in een modern gestyled motorjacht dat is gebouwd van staal. Daarmee is het stabiel, naar wens van de opdrachtgever te bouwen en dankzij het innovatieve onderwaterschip in staat snelheden tot 27 km per uur te behalen.

Aan boord van de SLX54 heerst een serene stilte dankzij de best denkbare isolatie. Waar aan boord men ook is, overal kan van een panoramisch zicht op de buitenwereld worden genoten. En wie liever in de openlucht vertoeft heeft de mogelijkheid op drie verschillende plaatsen te relaxen.

Voor een ‘super yacht’ als de SLX54 is de diepgang maar beperkt. De 15 meter lange multiknikspant romp steekt 1,20 meter diep en kan daarmee bijna overal varen en aanleggen.

De Super Lauwersmeer SLX54 heeft twee luxe ‘hutten’ om te overnachten.

Sanitaire voorzieningen als in een luxe hotel.

Op de Super Lauwersmeer SLX54 zijn stootwillen geen struikelblokken.

Van aluminium: terras aan het water en zwemplateau.

Beachdeck: Loungen aan het water.

Veel licht en zicht.

Exclusief interieur.

Dutch design yacht, made in Friesland Holland.

et bijzonder onderwaterschip gauw op snelheid.

Royal class.

Gasten welkom.

Een complexe boot om te ontwerpen, mede vanwege de vele verblijfsniveaus.

Als de zon schijnt….

Subtiele, maar effectieve verlichting, overal.

Koken en kijken.

Waar je ook zit, altijd zicht.

Your captain is? The king!

De interieurs van hele luxe campers en jachten komen soms dichtbij elkaar.

Smûk. Dat is Fries voor gezellig, behaaglijk.

Geen ruimte is onbenut gebleven.

Verlicht ‘trappenhuis’.

Niets mooier dan voor anker gaan op een Fries meer en dan de zon onder zien gaan.

Brede gangboorden, ruim zicht en contact met de kapitein, belangrijk bij aanleggen.

Nog een slimme opbergplek voor dropfenders.

Klein maar fijn: wastafel.

Overal geluid- en koudewerende bekleding.

TV-kijken op bed? Ook dat kan!

Plattegrond van het bridgedeck.

Plattegrond van het maindeck.

Plattegrond van het zonnedek.

Topview: de Super Lauwersmeer SLX54 van bovenaf gezien.

Louis (rechts) en Bastiaan Jousma op Boot 2020 in Düsseldorf. De Duitse indoor bootshow, de grootste ter wereld, is voor hen een bron van inspiratie.

Yacht designer Arnold de Ruyter uit Purmerend.

Dit logo mogen de Jousma’s op hun Super Lauwersmeer SLX54 plakken.

Super Lauwersmeer SLX54: Made in Friesland Holland.

De ‘X’ is niet niks. Het karakter staat voor een bijzondere versie van de Super Lauwersmeer cruiser, maar heeft ook een praktische functie toegewezen gekregen.

Techniek voor de freak.

New Dutch Design Yacht. De Super Lauwersmeer SLX54 uit Noardburgum (Friesland) is wel wat voor Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima.