Tom Waes (Reizen Waes) laat in Friesland expeditieschip bouwen

Door Albert Hendriks, 25 januari 2024

TV-maker Tom Waes laat in Makkum expeditieschip bouwen voor nieuw programma: Zeilen Waes

DÜSSELDORF (D) – De stoerste man van Vlaanderen, televisiemaker Tom Waes (55), ook in Nederland bekend door Reizen Waes, uitgezonden door de VPRO, heeft een nieuwe liefde gevonden. Nee, niet Josefien Sappé uit Langweer (op foto met maquette van Waes’ jacht), verkoopmedewerker bij KM Yachtbuilders in Makkum, maar een zeiljacht uit de Bestevaer-collectie van haar baas Eeuwe Kooi. Overigens had ook mevrouw Sappé best in de prijzen kunnen vallen, want ze zit in dezelfde leeftijdscategorie en haar specificaties vertonen veel overeenkomsten met de schoonheden die de Belgische TV-presentator eerder versleet. Maar helaas pindakaas, Waes heeft zich recent gestort op een doctor in de chemie, de 20 jaar jongere Charlotte Vranken uit het Belgische Limburg. Zo’n mix van oud en jong is een garantie voor bruisende chemie. En passie? Tom en Charlotte hebben in ieder geval twee liefhebberijen gezamenlijk: reizen en feesten. Dat kan wel eens afdrijven en rietzeilen worden met de Friese boot.  

De van Reizen Waes bekende Belgische televisiepresentator Tom Waes (links) tekende 22 januari 2024 het contract waarin hij directeur Eeuwe Kooi van KM Yachtbuilders in het Friese Makkum (80 medewerkers) de opdracht geeft een expeditieschip te bouwen.

Tom en Charlotte gaan varen met een aluminium Bestevaer 53 SY zeiljacht van 15 meter. De roerganger zal vooral Tom zijn, want zeer waarschijnlijk gaat zij niet deel uitmaken van het nieuwe tv-programma ‘Zeilen Waes’. Hij heeft de fascinatie voor zeilen en droogvallen opgedaan tijdens een televisieopname met Eeuwe Kooi van KM op de Friese Waddenzee, een paar jaar geleden. Wat voor tv-reizen Waes de komende jaren precies gaat maken, is nog niet bekend. Een idee is de sporen van Belgische ontdekkingsreizigers te volgen.

Maar eerst moet de zeilboot te water en dat zal pas in de loop van 2025 zijn. De bouw vergt veel tijd, want het is een schip met veel apartigheden, zoals een casco van hoofdzakelijk gerecycled aluminium en een interieur van bamboe. Dat zou duurzaam zijn. Waes zegt in de Belgische kranten Gazet van Antwerpen en De Morgen zich bezwaard te voelen na zijn vele milieubelastende wereldreizen. Ook de Nederlandse reisverslaggever en tv-presentator Floortje Dessing zei onlangs de druk te voelen na dinosaurusachtige afdrukken in de vorm van vlieg- en bootreizen achtergelaten te hebben.

Zeker duurzaam is de elektrische aandrijving met regenererende schroef. Die ‘mixer’ laadt al zeilend de accu’s op. Zonnepanelen gaan ook helpen. Helemaal fossielvrij varen kan volgens Waes niet, gezien de reisdoelen, en dus wordt er ook een stroomgenerator geïnstalleerd.

Er komen drie hutten in de boot en een grote berging in de punt voor de uitrusting van de doorgaans vrij uitgebreide televisieploeg van het productiebedrijf De Mensen in Zaventem. De Mensen produceert Waes’ tv-documentaires voor de Vlaamse omroep VRT.

Maart dit jaar wordt in Makkum begonnen met de bouw van het jacht dat minstens één miljoen euro zou kosten. Waes betaalt de boot uit eigen zak.

Geballaste centerboard

Omdat niet alleen oceanen en diepe zeeën, maar ook havenplaatsen, die alleen toegankelijk zijn voor niet diep stekende boten, riviermondingen en ondiepe getijdengebieden à la de Wadden bestemmingen in het nieuwe televisieprogramma zijn, heeft Waes’ zeilschip een zogenaamd geballast centerboard. Dat is een zware intrekbare kiel (midzwaard) die scharniert vanuit een sleuf aan de onderzijde van de romp. Door de kiel in te trekken kun je voorkomen dat je in ondiepe vaargebieden aan de grond loopt, strandt, of om onder gunstige weersomstandigheden meer snelheid te maken, omdat een deels ingetrokken kiel minder weerstand biedt. Met het intrekken van de kiel verplaats je overigens ook het centrum van de zijdelingse weerstand, wat weer gecompenseerd moet worden door veranderingen in het zeilplan die het zwaartepunt naar achteren verplaatsen. Waes krijgt het allemaal voor de kiezen. Hij moet het zeilen nog leren en ook nog kennis nemen van de gevaren in bijvoorbeeld de poolgebieden, ook bestemmingen die in het nieuwe progamma aan de orde komen. Het wordt Wad!

Specificaties boot van Tom Waes

Type: Bestevaer 53 SY

Naam: Tethys

Werf: KM Yachtbuilders

Architect: Dykstra Naval Architects

Lengte over alles: 16.20m

Lengte waterlijn: 14.97m

Breedte: 4.57m

Diepgang: 1.70-3.50m (geballast centerboard)

Aandrijving: Electrisch

Materiaal: Aluminium (70% gerecycled)

Meer info:

www.kmyachtbuilders.com (ook bouwer van de Bestevaer 36, op Boot Düsseldorf uitgeroepen tot het meest duurzame zeiljacht van het jaar 2024)

www.boot.de (grootste en meest veelzijdige indoor watersporttentoonstelling van Europa)

Meer foto’s:

www.facebook.com/friesnieuws

Josefien Sappé, verkoopmedewerker bij KM Yachtbuilders, toont in de stand op Boot Düsseldorf 2024 een maquette van een Bestevaer zeiljacht dat sterk lijkt op de boot die Tom Waes krijgt.

Maquette van het voor Tom Waes te bouwen zeiljacht.

De stand van KM Yachtbuilders op Boot 2024 in Düsseldorf met Tom Waes.

Een tekening van de Bestevaer 53 SY, de Tethys van Tom Waes.