Vierwielige tweepersoons e-bike met middenmotor voor Elfstedenroute

Vierwielige tweepersoons e-bike met middenmotor voor Elfstedenroute

Publicatiedatum: 16 juli 2015
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Fries bureau voor toerisme heeft wereldprimeur met handicapvriendelijke fun e-bike

Daniël Brauwers en Belinda Aebi uit Temse (België) beginnen hun zevendaagse Elfstedentocht bij hotel Galamadammen in Koudum op de allereerste duo e-bike met een middenmotor en een dubbel accu.
Daniël Brauwers en Belinda Aebi uit Temse (België) beginnen hun zevendaagse Elfstedentocht bij hotel Galamadammen in Koudum op de allereerste duo e-bike met een middenmotor en een dubbel accu.

KOUDUM (NL) – Belinda Aebi en Daniël Brauwers uit het Belgische Temse hebben een wereldprimeur: ze zijn de eersten die met een duo e-bike de 254 km Elfstedenroute rijden. Ze doen de tocht der tochten in zeven etappes en overnachten in hotels. Het stel is 15 juli 2015 vertrokken bij hotel Galamadammen in Koudum en komt daar 21 juli ook weer aan.  

De expeditie wordt uitgevoerd met een gloednieuwe vierwielige tweepersoons elektrische fiets met een kleine maar krachtige Bafang middenmotor en twee Panasonic accu’s. De ‘fietsauto’ is speciaal gebouwd voor Friesland Holland Travel, de reisorganisatie van het bureau voor toerisme van Fryslân. De investering bedraagt € 5.500,-.
“Een eerder gebouwd prototype voldeed niet aan onze eisen: laag gewicht, licht fietsend en een groot bereik. Maar deze wel dankzij het beschikbaar komen van nieuwe aandrijftechnologie in de vorm van een compacte krachtige middenmotor en sterke lichtgewicht accu’s,” licht Friesland Holland-directeur Albert Hendriks toe.
“Mevrouw Aebi en de heer Brauwers maken de Elfstedentocht niet met gewone e-bikes, maar met een duo e-bike omdat ze dat veel gezelliger vinden dan achterelkaar fietsen. Ze hebben geen handicap.”

De fun e-bike, die ook uitermate geschikt is voor gebruik door mensen met een handicap, wordt ingezet op alle fietsroutes in Friesland en de grensstreken, zoals Giethoorn en de Nationale Parken De Weerribben en het Drents-Friese Wold.

Soms een ommetje
De elektro-toerfiets mag met een breedte van 98 cm over fietspaden, maar dat is niet overal mogelijk vanwege paaltjes en hekken. Dan moet er een omweg over 60 km-wegen worden gemaakt.
De lengte is 197 cm en het gewicht bedraagt 50 kg. Andere kenmerken van de Friese tweezitter zijn een lage instap, parkeerrem, 4 wielen geremd (schijfremmen achter, trommelremmen voor), 20 inch aluminium velgen; gesloten kettingkast; LED-verlichting; bochtverlichting, in hoogte en lengte verstelbaar stuur; 5 versnellingen per stuur; duurzaam gebogen frame, voorzien van poedercoating. Friesland Holland gaat de nu gemonteerde retro-bagagemand vervangen door een afsluitbare waterdichte koffer.

Daniël Brauwers en Belinda Aebi uit Temse (België) beginnen hun zevendaagse Elfstedentocht bij hotel Galamadammen in Koudum op de allereerste duo e-bike met een middenmotor en een dubbel accu.
 

Groot bereik
Afhankelijk van het accupakket, het gewicht en de conditie van de berijders (beiden trappen) en de weersomstandigheden bedraagt de actieradius tussen de 50 en 125 km. “Dat is meer dan genoeg voor het volbrengen van een dagetappe zonder bijladen,” zegt Hendriks. Hij verwacht veel belangstelling voor arrangementen met een duo E-bike, met name van de zijde van mensen die niet de kracht en stabiliteit hebben om op een gewone toerfiets of e-bike lange afstanden af te leggen.

De huurprijs per dag bedraagt €50,-. De vierwieler wordt op locatie, bij het start- en finishhotel, afgeleverd met tekst en uitleg door de bezorger, een medewerker van Friesland Holland. De Duo E-bike wordt vervoerd met de pas aangeschafte Volkswagen Crafter met oprijplaten.

2018 City Bike
Naast de Elfsteden-versie komt er ook een City-versie waarmee straks de binnenstad van Leeuwarden, Culturele Hoofdstad van Europa in 2018, kan worden verkend. “Met een vrolijk dakje, misschien met zonnepanelen.”

Informatie over Duo E-bike arrangementen:
www.frieslandtravel.com

De passagier mag, maar hoeft niet mee te trappen. Actief meedoen loont, want als twee trappen wordt de actieradius verdubbeld. De bestuurder en de passagier hebben ieder hun eigen versnellingshendel en kunnen onafhankelijk van elkaar de ideale zitpositie bepalen.

 

De passagier mag, maar hoeft niet mee te trappen. Actief meedoen loont, want als twee trappen wordt de actieradius verdubbeld. De bestuurder en de passagier hebben ieder hun eigen versnellingshendel en kunnen onafhankelijk van elkaar de ideale zitpositie bepalen.

De passagier mag, maar hoeft niet mee te trappen. Actief meedoen loont, want als twee trappen wordt de actieradius verdubbeld. De bestuurder en de passagier hebben ieder hun eigen versnellingshendel en kunnen onafhankelijk van elkaar de ideale zitpositie bepalen.