Watersportbeurs in Leeuwarden heeft succes met nieuwe opzet: meer bezoekers en enthousiaste exposanten

Watersportbeurs in Leeuwarden heeft succes met nieuwe opzet: meer bezoekers en enthousiaste exposanten

Boot Holland wordt in 2024 van 6 tot en met 10 maart gehouden

LEEUWARDEN (NL) – Gingen de exposanten van Boot Holland februari 2020 woensdags piepend, krakend en mopperend naar huis, zondag 12 maart 2023, na twee jaar stilstand vanwege corona, juist fluitend. Geen teleurstellend einde van de show midden in de week, maar afsluiting na een druk lang weekend. Een minder goed bezochte woensdag en donderdag gingen daaraan vooraf, maar die dagen kunnen worden gezien als een warming-up. Er waren ook exposanten die de eerste dagen juist heel goed vonden, maar net wat je handel is. De ten opzichte van 2020 omgekeerde openstelling heeft in ieder geval goed uitgepakt voor de watersportbeus in WTC Expo in Leeuwarden: 28.500 bezoekers meldt woordvoerster Merel van der Weijde trots. De voorlaatste beurs met vier gevulde hallen trok 2.500 minder.

Al is Boot Holland geen grote watersportbeurs, vergeleken met bijvoorbeeld Boot in Düsseldorf, toch kijk je je er elke keer weer de ogen uit en heb je vragen. Is dat blauwe motorjacht Nova in de stand van Smelne Yachtcenter en Yachtbroker uit Drachten echt niet van staal? De polyester boot heeft alles van een hedendaags in staalbouw vervaardigde kruiser, ook qua design. Het is een product van Poly Nautic b.v. uit Woudsend. Wypke Veenje van Smelne doet de verkoop van het jacht dat in serieproductie een geduchte concurrent kan worden van in staal uitgevoerde schepen, waarvoor haast geen vakmensen meer te vinden zijn, de nieuwbouwprijzen de romp uit vliegen en de levertijden soms zo lang zijn dat je — bij wijze van spreken — blij mag zijn dat je bij aflevering nog leeft. Foto: Albert Hendriks, Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

In de nieuwe opzet is een hal geschrapt en daar was de pret beslist niet minder om, constateerden niet alleen de beursorganisatoren Sjoerd de Jong en Gerda Brouwer, maar de meesten van de 250 deelnemers en de duizenden bezoekers. Zij lieten zich niet van de wijs brengen door het winterse weer en code geel en oranje. Gezellig, overzichtelijk, laadrempeliger en toegankelijker dan de niet meer bestaande HISWA in de RAI en Boot in Düsseldorf. Op de internationale Duitse show was geen sloep of snelle tender van naam te bekennen. De Leeuwarder organisatie zag kans de meeste vooraanstaande sloepenbouwers en dealers te interesseren, zo ook startups als Impacd Boats van Peter de Boer en Marieke de Boer met 3D geprinte open boten van gerecyclede kunststof. Niet deelnemen komt de afhakers, de grote jongens, mogelijk duur te staan, want nieuwelingen en jong gevorderden met trendy en comfortabele sloepen hadden niet te klagen over belangstelling.

Lees meer Watersportbeurs in Leeuwarden heeft succes met nieuwe opzet: meer bezoekers en enthousiaste exposanten