Prinses Margriet verricht in Harlingen doop van nagebouwd expeditieschip Willem Barentsz

Prinses Margriet verricht in Harlingen doop van nagebouwd expeditieschip Willem Barentsz

Veel hoogwaardigheidsbekleders uit Noorwegen en Rusland bij plechtigheid

Met de herbouw van het expeditieschip van Willem Barentsz, gebouwd volgens de unieke schaalmethode van 400 jaar geleden, wordt een zeer boeiend verhaal uit het maritieme verleden, dat zich afspeelt in de jaren 1596 en 1597, een ware beleving van de geschiedenis. In de replica zitten tot nu toe 27.000 uren. De vrijwilligers hebben nog dik 3.000 uren te gaan voordat, ergens in 2019, met de boot gezeild kan worden.

HARLINGEN (NL) – Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet verricht zaterdag 27 oktober 2018 omstreeks 14.00 uur in de Nieuwe Willemshaven in Harlingen de doop van het gereconstrueerde expeditieschip van Willem Barentsz. Het schip is een bijna geheel wetenschappelijk verantwoorde kopie van het schip van Barentsz` laatste Poolreis in 1596.

Willem Barentsz was een Nederlandse zeevaarder en ontdekkingsreiziger. Hij werd omstreeks 1550 in Formerum op Terschelling, of op zee, geboren en stierf op 20 juni 1597, een week na het vertrek van de noordpunt van Nova Zembla (overwintering) in twee sloepen richting Nederland. Als poolonderzoeker maakte hij drie reizen om de Noordoostelijke Doorvaart te vinden, waarbij hij de kusten van Nova Zembla verkende en Bereneiland (Barentsz noemde dat het Veere-eiland) en Spitsbergen ontdekte. Met die activiteit leverde hij een grote bijdrage aan het in kaart brengen van de Noordoostelijke Doorvaart.

Gouden Eeuw
De herbouw geschiedt door vrijwilligers. Er zijn al 27.000 uren aan het schip gewerkt en er is zo’n 65.000 kilo hout verwerkt. De bouwers hebben nog 3.000 uren te gaan voordat de zeilen kunnen worden gehesen.
Er wordt getimmerd volgens de Hollandse bouwmethode, die pas dertig jaar geleden is herontdekt. Dankzij deze snelle en goedkope bouwmethode voor zeeschepen kreeg Nederland zijn beroemde reputatie en werd daarmee koploper in de scheepsbouw. Nederland ontwikkelde zich tot een leidende maritieme natie. Door de enorme expansie van de handelsvloot werd de spectaculaire economische groei mogelijk die tot de Gouden Eeuw leidde. Met de bouw van het schip 1 op 1 volgens de oorspronkelijke methodiek is het bewijs geleverd dat er toen sneller en goedkoper gebouwd kon worden dan in de ons omringende landen.
Woordvoerder Johan Brunsmann van de Stichting Expeditieschip Willem Barentsz: “Om het project te kunnen financieren is er, net als in Leiden in 1596, een loterij georganiseerd met als hoofdprijs een huis.”

Veel prominente personen
Prinses Margriet wordt ontvangen in het Entrepotgebouw in de haven van Harlingen. Na de ontvangst onthult zij op de kade de naam van het schip en verricht aansluitend de doop. Bij goed weer wordt het schip na de doop te water gelaten. Afsluitend spreekt de Prinses met vrijwilligers die betrokken zijn bij de reconstructie van het schip. Prinses Margriet is petekind van de Nederlandse Koopvaardij.
Bij de doop zijn veel prominente personen aanwezig, vertelt Brunsmann. Personen als de heer Arno Brok, de Commissaris van de Koning van Fryslân, de heer Roel Sluiter, de burgemeester van Harlingen, mevrouw Anniken Ramberg Krutnes de ambassadeur van Noorwegen (met een hele delegatie van de ambassade in Den Haag), een vertegenwoordiger van de ambassade van Rusland, de heer mr Harmen Dirk Post van het consulaat van Noorwegen in Groningen, de heer Bert Wassink, burgemeester van Terschelling, de heer Ard van der Tuuk, burgemeester van Grootegast. En verder nog twee professoren en leden van Provinciale en Gedeputeerde Staten van Fryslân.

 

In deze loods in de Nieuwe Willemshaven in Harlingen werd de Willem Barentsz gebouwd. Foto’s: Albert Hendriks, Friesland Holland Nieuwsdienst.

Barentsz slaagde er in de winter van 1596-1597 in de noordpunt van Nova Zembla te ronden, maar kwam daarna vast te zitten in het ijs. Van aangespoeld drijfhout, grotendeels afkomstig van het door het pakijs vermorzelde schip, werd een huis gebouwd — later bekend als ‘Het Behouden Huys’ — waarin de winter werd doorgebracht. In het voorjaar werd een extra sloep gebouwd, zodat de zeventien opvarenden naar de bewoonde wereld, naar Rusland konden terugkeren. Barentsz stierf een week na het vertrek. De mannen werden op Kola, een schiereiland in het uiterste noordwesten van Rusland, opgepikt door een Nederlands koopvaardijschip onder commando van hun voormalige medereiziger Jan Corneliszoon Rijp. Twaalf van de zeventien mannen overleefden uiteindelijk de terugreis naar Nederland. Toen ze terug waren in Holland, in Maassluis, moesten ze lopend naar Amsterdam….

De Nieuwe Willemshaven in Harlingen. Op de achtergrond de groene loods waarin de Willem Barentsz werd nagebouwd. Op de voorgrond de niet spuitende Walvisfontein, één van de Eleven Foutains op de Elfstedenroute in Friesland. Foto: Albert Hendriks, Friesland Holland Nieuwsdienst.

Prinses Margriet, hier in het Wouda stoomgemaal in Lemmer (UNESCO Werelderfgoed), is beschermvrouwe van de Nederlandse Koopvaardij. Foto: Albert Hendriks, Friesland Holland Nieuwsdienst.

Meer informatie:
Expeditieschip Willem Barentsz
www.dewillembarentsz.nl
www.loterij-harlingen.nl
www.facebook.com/VriendenVanDeWillemBarentsz

Friesland Holland Travel Guide & Tourist Atlas en kaart bestellen?
www.frieslandhollandwebshop.nl

Vakantiebestemming Friesland Holland (Best in Travel 2018 volgens Lonely Planet):
www.provinciefriesland.frl

Arrangementen van bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief