De voor- en nadelen van een intube e-bike vergeleken met fiets met accu in bagagedrager

De voor- en nadelen van een intube e-bike vergeleken met fiets met accu in bagagedrager

Teruggekeerde trend: accu in de schuine framebuis

WOLVEGA (NL) – Veelgestelde vraag aan de onafhankelijke e-biketester van het bureau voor toerisme Friesland Holland, Albert Hendriks: “Wat is beter, een accu in de bagagedrager geïntegreerd of in de framebuis tussen het stuur en de middenmotor?” Zijn eerste antwoord: “Beide posities zijn bijna gelijkwaardig, maar één ding is zeker: voor een intube e-bike met een 500 Wh accu betaal je minstens €500,- meer dan voor een elektrische fiets met accu van 500 Wh in de bagagedrager. Soms wel ruim €1.000,- meer. Een intube e-bike is gemiddeld ook nog eens 5 tot 7 kg zwaarder, afhankelijk van het merk. De beleving van het verschil in rijden moet je zelf ondergaan. Het is puur persoonlijk. En dan zijn de verschillen tussen de verschillende merken intube e-bikes ook nog eens groot, veel groter dan je in eerste oogopslag waarneemt. Vooral de onlangs uitgebrachte e-bikes met de accu in de hoofdbuis, van het modeljaar 2021 en 2022, zijn een stuk eleganter en slanker dan hun voorgangers. Op een afstand zie je niet dat het elektrische fietsen zijn.”

Sportieve intube e-bike: Koga E-Nova Evo PT met motorisering van Bosch, eigendom van Rent-a-Topbike, het fietsverhuurbedrijf van Friesland Holland Travel Service. De in Heerenveen bij Accell gebouwde fiets kost met een 500 Wh accu €4.149,- (prijs 2022). Gewicht: ca. 29 kg. Foto: Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Voordelen
intube e-bike ten opzichte van e-bike met accu in bagagedrager:
– ideale gewichtsverdeling (stabiel en koersvast)
– iets lager zwaartepunt
– bredere banden (47 tot 50 mm, meer grip en comfort)
– onzichtbare accu (zit achter klep in hoofdbuis)
– vaak uitgerust met riemaandrijving (stil, weinig onderhoud en duurzaam)
– accu beter beschermd, ook tegen kou (accu heeft de buis als huis)

Nadelen
intube e-bike ten opzichte van e-bike met accu in bagagedrager:
– €500,- tot ruim €1.000,- duurder
– Behoorlijk zwaarder (5 tot 7 kg in 2022)
– Accu lastiger uitneembaar en minder goed draagbaar
– Accu is meestal zwaarder en langer
– Gapende opening in schuine framebuis als accu verwijderd is, bijvoorbeeld voor transport op fietsendrager (soms zijn losse kunststof afdekkappen leverbaar om inwatering tijdens vervoer te voorkomen)

Friesland vakanties met SGR-garantie en andere unieke zekerheden van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland:
www.frieslandhollandtravel.nl

Meer info over vakantieland Friesland:
www.frieslandholland.nl 

 

Sportieve toer e-bike met accu in bagagedrager, eigendom van Rent-a-Topbike, het fietsverhuurbedrijf van Friesland Holland Travel Service: Alba Tirare Unique met een 500 Wh batterij. Prijs 2022: €2.800,-. De full-Shimano fiets is een Japans-Fries-Tsjechisch concept. Gewicht: ca. 23 kg. Foto: Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl

Intube nieuw? Batavus introduceerde 15 jaar geleden al deze populaire elektrische fiets met een batterij in de schuine framebuis, de Padova Easy Basiq. De accu was niet uitneembaar, althans niet voor de consument. Foto: Fries Nieuws, de nieuwsdienst van het bureau voor toerisme van Fryslân en reisorganisatie www.frieslandhollandtravel.nl