Marketingbureau provincie Fryslân doet niets met legacy Leeuwarden 2018, maar bedrijfsleven wel

Marketingbureau provincie Fryslân doet niets met legacy Leeuwarden 2018, maar bedrijfsleven wel

Friezen op Boot 2020 in Düsseldorf (2)

DÜSSELDORF (D) – De grootste bootshow en watervakantiebeurs van Europa, Boot 2020 in Düsseldorf, trok van 18 tot en met 26 januari dik 250.000 bezoekers, een kleine 4.000 meer dan vorig jaar. 1900 Exposanten uit 71 landen, waaronder een 40-tal Friese watersportbedrijven, stonden in 17 hallen. De herindeling op basis van thema’s en meer entertainment, met name voor jongeren, zetten zoden aan de dijk. Dat is een goede ontwikkeling voor Friesland, omdat deze provincie op het gebied van watergerichte recreatie heel breed is en de hoofdstad van de deelstaat Nordrhein-Westfalen slechts 250 km van de zuidelijkste invalspoort, Lemmer, ligt. De boot, van catamaran tot motorjacht, is steeds meer een vakantiehuis en vervoermiddel om natuur en cultuur te beleven, van tevoren geselecteerd aan de hand van reisgidsen en informatieve websites.

Jurre-Jan Muurling (links) van Tornado Sailing in Makkum, verhuurder van zeil- en motorjachten en sinds kort ook gloednieuwe Lagoon catamarans, was te vinden op de stand van Lagoon in hal 15. Rechts Arthur van der Werff van Nautisch Kwartier Stavoren, sinds 2013 importeur van Lagoon catamarans, naast Jeanneau zeiljachten. Hij verkocht sinds de aanstelling als importeur al 26 catamarans van het Franse merk en op Boot 2020 denkt hij na proefvaarten zeker drie te verkopen, waaronder een 77-voeter (23,50 meter). De interesse voor catamarans stijgt ieder jaar. Foto: Albert Hendriks, Fries Nieuws.

Er waren minder Friese standhouders op boot Düsseldorf 2020 dan op de show van 2019, maar de Friezen die er waren, waren prominent aanwezig en deden goede zaken. Niet omdat ze Fries zijn, maar omdat ze unieke innovaties in huis hebben, nieuwe ontwerpen van jachten met eigentijdse motorisering presenteren of omdat ze in de verhuur actief zijn in een tijd dat steeds meer watersportfans afzien van een eigen boot. Maar ‘Koop een boot en werk je dood’ is een gezegde dat — gelukkig voor de werven — nog geen gemeengoed is, anders hoefde de grote Heerenveense jachtenverzekeraar Kuiper geen grote stand in de 140 miljoen euro kostende nieuwe motorjachtenhal 1 op te tuigen.

Kathedraal
In hal 1, een gigantische kathedraal, staan de Friese bouwers van stalen en aluminium jachten Super Lauwersmeer uit Noardburgum (Louis en Bastiaan Jousma), Boarnstream uit Jirnsum (Wies Hokwerda) en Besla uit Koudum (Gerben Zwerver). Bedrijven die gespecialiseerd zijn in naar wens van de klant ingedeelde en uitgeruste schepen. Daar heeft Friesland er veel meer van, zoals Aquanaut in Sneek (Mark Bakker en Fimme Folmer), Smelne in Drachte (Wypke Veenje) en Sturiër in Stavoren (Auke van der Werff). Zij hebben echter sinds een paar jaar hun eigen show, Motorboot Sneek, een gestaag groeiende in-water-show, ieder jaar in het voor- en najaar. En veel Friese werven gaan met hun stoere en elegante vaartuigen naar Boot Holland
(7-11 feb. 2020).
Jacco van Emst en Gerda Brouwer van het Leeuwarder WTC Expo stelden deze week ook vast dat je voor een grote keuze uit nieuwe en gebruikte stalen custom built jachten en sloepen in Friesland moet zijn. Niet op Boot Düsseldorf.

Lemsteraak als blikvanger
Deelnemen aan de Duitse megashow is bijzonder kostbaar: de expositie van een boot tussen de 10 en 15 meter kost all-in gauw 50.000 tot 80.000 euro, afhankelijk van in welke mate je aangewezen bent op services van Messe Düsseldorf en hotels.
Het kan goedkoper, zoals Heech by de Mar het doet met een kleine Lemsteraak in motorbootuitvoering in toerisme- en charterhal 14. De boot van Martin Koekebakker en zijn broer Harrie is de stand. Het bureau voor toerisme Friesland Holland, Recreatieschap Marrekrite en motorjachtverhuurders als Klaas en Bernard Zijda uit Sneek zorgen met hun aangrenzende stands voor extra aankleding, gezelligheid en licht. Ooit stonden wel 40 stands rond de aak en besloeg de oppervlakte een kwart van de hal. Nu houdt het met een handvol volhouders op, terwijl de gebroeders Koekebakker er ook nog over nadenken om te verkassen naar de zeiljachtenhallen 15, 16 of 17. Ze zijn in de eerste plaats verhuurders van platbodemzeilschepen, zonder schipper, en jachtmakelaar in Neerlands zeilend erfgoed. Als de aak echt uit hal 14 verdwijnt is deze een grote blikvanger kwijt.

Legacy in de shredder
Eigenlijk ligt het plots wegvallen van een MKB-subsidieregeling van Economische Zaken van Fryslân van gedeputeerde Sander de Rouwe (CDA) ten grondslag aan de ondergang van het Frieslandplein in hal 14. Deelnemers, die in feite de hele provincie als top vaar- en fietsgebied promoten, kregen ineens te maken met een verdubbeling van de kosten en haakten massaal af. Ook het 100% door de provincie gesponsorde marketingbureau, Merk Fryslân, liet de Friese enthousiastelingen aan hun lot over.
Recreatieschap Marrekrite schoot wel spontaan te hulp met, weliswaar bescheiden financiën, maar zeer effectief door een slimme samenwerking met Friesland Charter van Jan Koopmans en zijn zus Renske uit Jirnsum en Aldeboarn en de in fiets- en bootvakanties gespecialiseerde reisorganisatie Friesland Holland Travel Service uit Wolvega. Maar als de aak van Heech by de Mar op een andere hal aankoerst, 45 vierkante wegvalt, kunnen de Friese vlaggen gestreken worden. Dan blijft er van het oorspronkelijke Frieslandplein niet veel meer over dan een kiosk met gratis brochures. En van de legacy, de nalatenschap van Leeuwarden-Friesland European Capital of Culture 2018, blijft dan ook geen spaan heel. In politieke en bestuurlijke kringen wordt al twee jaar gekakeld over de legacy van 2018, maar wat de overstap van woorden naar daden betreft hebben ‘de kippen’ de boot gemist.

Absurd
Touroperator en standhouder Albert Hendriks: “Het is toch absurd en inconsequent dat de provincie Fryslân nul komma nul bijdraagt aan de Friese aanwezigheid op de grootste vakantiebeurs van Europa? Dat het provinciaal bestuur een klein aantal Friese ondernemers de promotiekar laat trekken? Of is er geen cent overgebleven van de miljoenen kostende feestjes in Leeuwarden? Is daar er alles doorgedraaid? Het zal zo zijn, want ik vernam dat de laatste mooie stand van de provincie tot grote ontsteltenis van ondernemers in de shredder is beland, inclusief alle toeters en bellen. Vanwege de opslagkosten….. Duurzaamheid blijkt vooral een item voor bedrijven te zijn, niet voor de overheid.”

Meer info:
www.boot.de
www.boot-holland.nl
www.motorbootsneek.nl
www.proefvaardagen.com
www.frieslandholland.nl
www.marrekrite.frl

Vakanties met SGR-Garantie van het bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com

Vakantieland Friesland:
www.provinciefriesland.frl

Friese reisorganisatie biedt 15 unieke zekerheden:
https://www.frieslandfietsvakanties.com/informatie/de-reisorganisatie/

Friesland reisgidsen, magazines en routekaarten:
www.frieslandhollandwebshop.nl

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland: www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

Douwe van der Ploeg en Josefien Sappé, een dochter van de fameuze Friese havenmeester Menno Sappé, vertegenwoordigden in hal 7 KM Yachtbuilders. De Makkumer jachtontwerpers en –bouwers hadden scheepsmodellen bij zich om het publiek te attenderen op hun specialisme: unieke, degelijke, op het vaargebied afgestemde custom built aluminium zeil- en motor jachten. Foto: Albert Hendriks, Fries Nieuws.

De Lemsteraak van Heech by de Mar is de blikvanger op het Frieslandplein. Foto’s: Albert Hendriks, Fries Nieuws.

Onderstaande foto’s geven een door Albert Hendriks van Fries Nieuws samengesteld beeld van Friese ondernemers, hun medewerkers en Fryslân-fans op Boot 2020 in Düsseldorf.