“Stellingwervers zijn helemaal niet stiekem; de stiekemerds zitten in Leeuwarden”

“Stellingwervers zijn helemaal niet stiekem; de stiekemerds zitten in Leeuwarden”

Gemeente en ondernemers introduceren reclamecampagne ‘Stiekm trots’

WOLVEGA (NL) – ‘Stiekm trots’ luidt de door wethouder Roelof Theun Hoen (VVD) van toerisme bedachte campagne om de Zuid-Friese gemeente Weststellingwerf beter in het vizier van niet-Stellingwervers te krijgen. En dat gebeurt met een eigen paspoort. Dat betekent dat de directeur van het in Wolvega gevestigde bureau voor toerisme Friesland Holland nu twee paspoorten op zak heeft: het door zijn organisatie uitgegeven Fries paspoort voor vakantiegangers van 48 pagina’s en dat van Weststellingwerf, een notitieboekje met vier pagina’s. En ‘stiekem’ zit ook al in zijn collectie relaties: distilleerderij De Stiekeme Stoker van Wiepie Oenema. Dat drukt zijn pret niet, maar wel de typering van Weststellingwervers als stiekemerds: “Stiekem is niet positief en niet internationaal.”  

André van de Nadort, burgemeester van de Zuid-Friese gemeente Weststellingwerf, is in de nieuwe reclamecampagne de grootste ‘linkmiegel’ van de streek.

Burgemeester André van de Nadort werd dinsdagavond 26 november 2019 in de raadzaal van het gemeentehuis in Wolvega als de grootste stiekemerd van de streek geëtaleerd door Hein Scholma van het Groninger reclamebureau Thabasco. Friese reclamemakers hadden er met de voorgaande campagnes, zoals Afslag Wolvega, niks van gebakken, vandaar dat het oog van de Weststellingwerfse griffioen viel op Groningen.
Verdachte nummer één, Van de Nadort dus, heeft in advertenties een PvdA-rode balk over zijn ogen gekregen. De signaalkleur rood is tot hoofdkleur benoemd. Het oude wapenschild kan omgesmolten worden, want de griffioen, de grijpvogel, wordt voortaan op kanarieformaat afgebeeld in een grote W. Dat is niet de W van Wolvega, maar van Weststellingwerf, de officiële gemeentenaam. Op de grote W is een gestileerd kroontje geplaatst. Commissaris van de Koning, Arno Brok, zal de schrik om het hart geslagen zijn toen hij zag wat zijn onderdanen tussen de Tsjonger en de Lende heimelijk hebben uitgehaald, geheel conform het karakter van de Stellingwervers.

Niet stiekem
‘Stiekem’, dat zou het onderscheidende DNA van de Weststellingwervers zijn, aldus tachtig vertegenwoordigers van de gemeente en het bedrijfsleven, voornamelijk middenstanders. Die hebben het idee opgevat hebben om hun gemeente zo neer te zetten. Directeur Albert Hendriks van Friesland Holland, al sinds 1979 inwoner van Wolvega, de hoofdplaats van de gemeente, vindt het geen passende kreet bij het zijns inziens wel mooie nieuwe logo.
“Mijn reisorganisatie lokt al 25 jaar met succes fietsliefhebbers naar het zuiden van Friesland met Wolvega als uitvalsbasis voor tochten naar Giethoorn, Nationaal Park Drents-Friese Wold, de Friese meren, tropisch paradijs De Orchideeënhoeve enzovoort. Niemand heeft Stellingwervers als stiekem of niet trots op hun streek ervaren. En ik al helemaal niet. Stellingwervers zijn behoedzame mensen, bescheiden, véél te bescheiden. En vooral heel vriendelijk. Goedmoedig is misschien het beste woord. Ze zijn eigenlijk veel te braaf en dan doel ik vooral op het gemeentebestuur en de winkeliersvereniging die Wolvega en omstreken op de kaart willen zetten. Van provinciewege gingen en gaan nog steeds jaarlijks miljoenen marketingeuro’s naar Leeuwarden en de andere tien Elfsteden, de Friese meren, naar het 11Fountainsproject, de Waddenzeekust (Waddenfonds!), de Afsluitdijk en de Friese IJsselmeerkust. In het kader van Culturele Hoofdstad van Europa 2018 ging zo goed als niks naar de Friese Wouden en al helemaal niet naar Weststellingwerf. Niet één gemeentebestuurder sloeg de afgelopen jaren met de vuist op tafel en eiste participatie en profijt op. Niet één burgemeester of wethouder stond op. Dat is typisch Stellingwerfs: héél aardig, meegaand, bij het onderdanige af. Ondertussen mopperen de Weststellingwervers wel steeds over het selectieve beleid dat in de hoofdstad wordt bedacht. Ondanks alles gaan ze op hun eigen gemoedelijke manier door met het promoten van hun streek. Dat gaat dan héél langzaam, omdat de regio niet door de grote provinciale schijnwerpers wordt belicht. Dat moet juist veranderen. De politici hier moeten niet alles pikken. Stellingwervers zijn net zo trots op hun land als alle Friezen, alleen uiten ze dat steeds in alle bescheiden- en voorzichtigheid. En nog steeds. In het provinciaal bestuur en verwante organisaties in Leeuwarden, daar zitten de stiekemerds, niet hier. Laat die kreet maar waaien. Het nieuwe logo alleen is al krachtig genoeg, helemaal in combinatie met mooie beelden van de streek. Die kun je hier bij bosjes schieten.”

Verbod
Journalist Albert Hendriks, officieel uitgenodigd als ambassadeur van en ondernemer in Weststellingwerf, werd verboden foto’s te maken van de campagne-introductieavond of er verslag van uit te brengen. Een lokaal medium had de primeur toegewezen gekregen, zo bleek. Na protest van de journalist tegen het verbod en toekenning van het exclusieve recht van publicatie door de gemeente aan de plaatselijke krant, trok de door de lokale overheid gesubsidieerde campagneorganisatie het verbod in na ingrijpen door toerismewethouder Roelof Theun Hoen (VVD).

Meer info:
www.stiekmtrots.nl

Vakantieland Friesland:
www.provinciefriesland.frl

Vakanties met SGR-Garantie van het bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com

Friese reisorganisatie biedt 15 unieke zekerheden:
https://www.frieslandfietsvakanties.com/informatie/de-reisorganisatie/

Friesland reisgidsen, magazines en routekaarten:
www.frieslandhollandwebshop.nl

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland: www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

André van de Nadort, burgemeester van de Zuid-Friese gemeente Weststellingwerf, is in de nieuwe reclamecampagne de grootste ‘linkmiegel’ van de streek.

Wexit: Nedersaksisch Weststellingwerf keert Frysktalig Fryslân de rug toe met een eigen paspoort, maar zonder inhoud.

Weststellingwerf kon niet met Friese reclamebureaus uit de voeten en koos voor het Groninger bureau Thabasco van Heim Scholma (links).

De stiekemerds van Bolsward, Wiepie Oenema (rechts) en zijn zoon, bij het stadhuis waar momenteel gewerkt wordt aan historisch centrum ‘De Tiid’. Meer info: www.destiekemestoker.nl

Bolswarder Wiepie Oenema is stiekeme stoker van berenburg en jenever sinds 2009. Meer info: www.destiekemestoker.nl

Hoe het verder moet weten ze nog niet in Wolvega. De bevolking wordt opgeroepen om met ideeën te komen voor de promotie van de streek.

Rechts de jonge wethouder Roelof Theun Hoen. Hij doet verwoede pogingen om de boel op te schudden, onder andere met ‘Stiekm Trots’.

Tachtig geselecteerde Weststellingwervers mochten de introductieavond bijwonen. Vreemd genoeg werd de pers buiten de deur gehouden. Redacteur Albert Hendriks van Fries Nieuws maakte ‘stiekem’ foto’s met zijn iPhone.

Het Fries paspoort van het bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega bij een Scherjontsje, een typisch Friese klomp met wreefleer van klompenmakerij en –museum Scherjon in Noardburgum. Meer info: www.klompen.frl