Superluxe charterjacht als privé cruiseschip of businessboot

Superluxe charterjacht als privé cruiseschip of businessboot

Publicatiedatum: 18 November 2010
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Twaalfpersoons huurkruiser terug van weggeweest

Jaco Veenstra (links) en Bauke Hoekstra op hun nieuwste cruiseschip, de Aqualine PH 50 Space Cruiser.
Jaco Veenstra (links) en Bauke Hoekstra op hun nieuwste cruiseschip, de Aqualine PH 50 Space Cruiser.

HEERENVEEN (NL) – Tien tot twintig jaar geleden waren grote huurjachten, met een slaapplaats voor acht tot twaalf personen, in. Deze typische “mannenboten” werden gehuurd door vriendengroepen, vaak leden van Duitse kegelclubs. Rond de eeuwwisseling kakte die markt in, vooral door ander sociaal gedrag en hogere privacy-eisen. In Friesland liep steeds minder vaak een motorjacht met acht tot twaalf kooien van stapel. In de afgelopen vijf jaar is de belangstelling voor grote vaarbewijsvrije huurjachten tot 15 meter weer stijgende.

De interesse komt van grote families. Twee tot drie generaties gaan graag samen om praktische en fianciële redenen op vakantie. Ook bevriende echtparen pakken vaker de boot. Die konden voorheen op weinig persoonlijk comfort rekenen, maar Friese jachtverhuurders weten ze nu te lokken met hotelcomfort aan boord: fraai betimmerde hutten met eigen sanitaire voorzieningen. De huurbak van toen is nu een varende vijfsterrenbungalow met eigenaarsuitstraling die je huurt voor 170 tot 210 euro per persoon, afhankelijk van het seizoen: een exclusieve vakantie voor een prikkie. De kapitein moet wel ervaring met het besturen van een huurjacht hebben, want de drie generatie motorkruisers hebben pittige afmetingen: 15 meter lang en bijna vijf meter breed. Maar met grote boten is het net als met grote auto’s: het went snel. Bovendien is een grote boot stabieler, minder golfgevoelig dan een smallere.

 

De twaalfpersoons Space Cruiser, hier aan de steiger in jachthaven Wetterwille in Heerenveen, was van april tot half november non-stop in de vaart.

Stuurhut en salon zijn geen afgescheiden ruimtes, maar gaan vloeiend inelkaar over en maken normale gesprekken tot in de keuken mogelijk.

De twaalfpersoons Space Cruiser, hier aan de steiger in jachthaven Wetterwille in Heerenveen, was van april tot half november non-stop in de vaart.
Stuurhut en salon zijn geen afgescheiden ruimtes, maar gaan vloeiend inelkaar over en maken normale gesprekken tot in de keuken mogelijk.

Bijzonder Heerenveens ontwerp

Eén van de vijf bouwers en verhuurders van twaalfpersoons jachten in Friesland is de combinatie Yachtcharter 2000/Aqualine Yachts aan de Windas in Heerenveen. Na de bouw van steeds luxer wordende royal class cruisers, zoals in 2009 de extreem luxe zespersoons Aqualine 46 PH met een design-interieur, lieten de heren Jaco Veenstra en Bauke Hoekstra in het voorjaar van 2010 de Aqualine PH 50 Space Cruiser te water. Een vijftien meter lang vaarbewijsvrij motorjacht met twaalf vaste slaapplaatsen en ook twaalf royale zitplaatsen. Een klein cruiseschip, vandaar de betiteling Space Cruiser. PH staat voor Pilot House, de vaste stuurhut die net als de salon deel uitmaakt van de enorme leefruimte en rondom onbelemmerd uitzicht biedt. “Een droomplek voor de kapitein en zijn gasten,” zeggen Veenstra en Hoekstra. “Geen privéjacht dat zo’n uitzicht op de omgeving en de lager liggende salon biedt. De boot doet het mede daardoor hartstikke goed in de verhuur. Onze gasten zijn in hoofdzaak Duitsers.”

Veenstra en Hoekstra wilden aanvankelijk met hun nieuwste aanwinst naar een botenbeurs in Duitsland. “Maar dat heeft geen zin. We raken snel vol. We kunnen onze energie beter steken in een nummer twee.”

De werkplek van de kapitein is van veel technisch vernuft voorzien. Het manoeuvreren met een groot motorjacht gaat veel gemakkelijker dan met een kleine boot zonder boeg- en hekschroef. De cockpit is voorzien van een navigatie- en informatiesysteem.

In de salon kunnen met gemak twaalf mensen zitten en — bijvoorbeeld — vergaderen.

De werkplek van de kapitein is van veel technisch vernuft voorzien. Het manoeuvreren met een groot motorjacht gaat veel gemakkelijker dan met een kleine boot zonder boeg- en hekschroef. De cockpit is voorzien van een navigatie- en informatiesysteem.
In de salon kunnen met gemak twaalf mensen zitten en — bijvoorbeeld — vergaderen.

Relaxed

De twaalf kooien van de Space Cruiser zijn verdeeld over vijf hutten. Voorin zijn de douche en het toilet gescheiden, achterin bevinden zich de douche en het toilet in één ruimte. De luxe aan boord is op royal class niveau, want leden van een groep willen hetzelfde comfort als een echtpaar heeft op een kleiner luxe schip zeggen Veenstra en Hoekstra. Opvallend detail is het luchtverversingssysteem in het gehele schip. Ook opmerkelijk: een zescilinder motor van maar liefst 350 pk zorgt voor de voortstuwing. “Dat betekent een motor met veel reserves. Hij hoeft maar weinig toeren te maken om de toegestane snelheid te varen. Super relaxed varen is dat,” leggen de mannen uit.

De keuken is net zo goed uitgerust als die van een moderne vakantiebungalow.

De badkamer doet niet onder voor die van een viersterrenhotel.

De keuken is net zo goed uitgerust als die van een moderne vakantiebungalow.
De badkamer doet niet onder voor die van een viersterrenhotel.
Eén van de tweepersoonshutten in het achtercompartiment.

Het bouwen van “ruimteschepen” is een hobby van de eigenaren van het verhuurbedrijf Yachtcharter 2000 en de werf Aqualine Yachts. Ze hebben tien 8- tot 12-persoonsjachten in de vaart, naast vier kleinere.

Eén van de tweepersoonshutten in het achtercompartiment.
Het bouwen van “ruimteschepen” is een hobby van de eigenaren van het verhuurbedrijf Yachtcharter 2000 en de werf Aqualine Yachts. Ze hebben tien 8- tot 12-persoonsjachten in de vaart, naast vier kleinere.

Privé of zakelijk

Terwijl veel collega’s juist hun megajachten van de hand deden, begonnen Veenstra en Hoekstra aan hun bijna vijf ton kostende Space Cruiser. “Veel jachtverhuurders zijn gestopt met twaalfpersoonsschepen, omdat de bezettingsgraad te laag was. Maar dat lag niet aan de grootte van het schip, maar aan het ontbreken van het gewenste slaapcomfort, de privacy, de leefruimte en de woonkwaliteit. Het gedoe met het ombouwen van zitplaatsen naar slaapplaatsen wil men niet, dus hebben wij gezegd, wij ontwerpen een jacht met twaalf vaste slaapplaatsen en sanitaire units voor en achterin. Iedereen zijn eigen hut, iedereen op zijn gemak, net als in een grote bungalow. En dan is dit stukken mooier. Trouwens, naar een twaalfpersoons vakantiehuis op de wal kun je lang zoeken. Onze Space Cruiser is ideaal voor mensen die met vrienden, kennissen en familie op pad willen. Je hebt zomaar twaalf man. Familiefeestje of een uitje met zakenrelaties, onze boot is er geknipt voor. Hij is ook heel geschikt voor een private cruise. Daar hebben we ervaring mee; wij beschikken over een heel geschikte kapitein. Hij kan ook dagtochten maken, bijvoorbeeld in combinatie met directievergaderingen. De mogelijkheden van onze Space Cruiser zijn ongekend.”

Info: www.yachtcharter2000.nl

Info 12-persoons huurmotorjachten: www.boatcharterholland.nl

Een modern motorjacht laat zich net zo gemakkelijk besturen als een auto. Bijna alle Friese charterjachten zijn vaarbewijsvrij omdat ze binnen de 15 m grens blijven en motortechnisch geknepen zijn tot een maximum van 20 km per uur, wat een hoge snelheid is voor een kruiser. De gemiddelde snelheid van de pleziervaart in Friesland, waar weinig beroepsvaart is, ligt rond de acht kilometer per uur.

Goed voor de Friese jachttimmerlieden: klassiek, dus betimmering met warm hout, is veruit favoriet bij de huurder. Hij wil de gezellige nautische sfeer van weleer, net als een wintersporter het liefst in een echte skihut après-ski beleeft.

Een modern motorjacht laat zich net zo gemakkelijk besturen als een auto. Bijna alle Friese charterjachten zijn vaarbewijsvrij omdat ze binnen de 15 m grens blijven en motortechnisch geknepen zijn tot een maximum van 20 km per uur, wat een hoge snelheid is voor een kruiser. De gemiddelde snelheid van de pleziervaart in Friesland, waar weinig beroepsvaart is, ligt rond de acht kilometer per uur.
Goed voor de Friese jachttimmerlieden: klassiek, dus betimmering met warm hout, is veruit favoriet bij de huurder. Hij wil de gezellige nautische sfeer van weleer, net als een wintersporter het liefst in een echte skihut après-ski beleeft.