Vaarbewijs vergroot veiligheid niet, plezierschipper moet Prinses Margrietkanaal mijden

Vaarbewijs vergroot veiligheid niet, plezierschipper moet Prinses Margrietkanaal mijden

Publicatiedatum: 11 Juli 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Jachtverhuurder Richard Veldman

99% van de vaarwegen in Friesland zijn toeristische routes, vrij van vrachtvaarders. Er zijn in het kader van Het Friese Merenproject van de provincie Fryslân veel nieuwe vaarroutes tot stand gekomen (foto staandemastroute Grou-Wergea) zodat een vakantieschipper niet of nauwelijks in het vaarwater van een beroepsvrachtschipper hoeft te komen.
99% van de vaarwegen in Friesland zijn toeristische routes, vrij van vrachtvaarders. Er zijn in het kader van Het Friese Merenproject van de provincie Fryslân veel nieuwe vaarroutes tot stand gekomen (foto staandemastroute Grou-Wergea) zodat een vakantieschipper niet of nauwelijks in het vaarwater van een beroepsvrachtschipper hoeft te komen.

SNEEK (NL) – Bootverhuurder Richard Veldman, mede-eigenaar van Veldman Yacht Charters op ’t Ges in Sneek, is in de pen geklommen nu beroepsschipper Aldert Hoekstra (mvs ‘Enterprise’) in de Leeuwarder Courant kenbaar heeft gemaakt dat er snel een vaarbewijsplicht moet komen. De beroepsvereniging van schippers, Koninklijke Schuttevaer, zou achter hem staan. Weinig zinvol en Hoekstra geeft een verkeerde voorstelling van zaken, vindt Veldman, ook vrijwillig schipper van de Sneker ambulanceboot en deskundige op het gebied van veilig varen.  

Zijn reactie op het artikel ‘Niemand meer het water op zonder vaarbewijs’ op de voorpagina van de Leeuwarder Courant van 9 juli 2013:

“Het is vreselijk om te vernemen dat er dit seizoen op het water een paar ernstige ongelukken gebeurd zijn met dodelijke afloop. Als watersporter en jachtverhuurder grijpt je dat aan. Het maakt je bewust van het feit dat het ook op het water fout kan gaan. Elk ongeval is er eentje te veel, maar laten we niet direct de noodklok luiden zoals de heer Hoekstra van de Schuttevaer dat in de Leeuwarder Courant van 9 juli 2013 doet.”
 
“Wordt het met een vaarbewijsplicht voor alle schepen veiliger op het water? Was het maar zo simpel.  Daar is al veel over geroepen en geschreven. Als het vaarbewijs net zo werkte als het rijbewijs, dus theorie- en praktijkexamen, en al jaren bestond, dan was dit een goede zaak. Maar het vaarbewijs is alleen theorie. Het is prachtig als iemand het vaarbewijs heeft, maar dit is geen bewijs van kundigheid. Immers, de eerste meters moeten nog gevaren worden. Als we nu het vaarbewijs voor alle schepen gaan verplichten dan geef je een vals gevoel van veiligheid. En mag dan iemand die al 20 jaar vaart, maar geen vaarbewijs heeft, nu ineens niet meer varen?
In Duitsland is een vaarbewijs verplicht, beweert de heer Hoekstra. Op sommige stukken, wel maar op steeds meer plaatsen niet. Dus dat vergelijk gaat niet helemaal op.”

 

Richard Veldman
Richard Veldman

Verantwoordelijk
“Ons bedrijf verhuurt al 17 jaar luxe motorjachten in de lengte van 10 tot 15 meter. Dus als er geschreven wordt dat ongelukken vaak door onkundige boothuurders plaats vinden dan worden daar dus onze schepen en klanten mee bedoeld. Elke keer als een schip terug komt wordt deze uitvoerig nagekeken en elk mankement wordt direct verholpen. Hierdoor zijn de schepen in een zeer goede technische conditie. Elke klant wordt gevraagd naar haar of zijn ervaring. Bij twijfel gaan we een testvaart doen. Blijkt het zo te zijn dat de vaarvaardigheden niet voldoende zijn, dan stellen wij een praktijkcursus verplicht. Immers, als je gaat skiën en je neemt niet eerst les, dan weet je zeker dat je met de eerste de beste gipsvlucht weer naar huis kan. Tevens raden wij aan zwemvesten te gebruiken en het drukke Prinses Margriet Kanaal zoveel mogelijk te mijden.
Want waarom zouden wij dat niet doen? Ik wil graag dat mijn klanten een heerlijke en ontspannen vakantie genieten in ons mooie Friesland en nog weer eens een keer terug komen! Dat kan alleen als de klant goed voorgelicht op pad gaat. En ik weet dat onze naaste collega’s hetzelfde doen.”

Huurder heeft geen haast
“En ondanks deze goede zorg kan het dus toch fout gaan. Maar dat ongelukken vaak door de onkunde van boothuurders komt, vind ik een opmerking die de plank mis slaat. Ik zal niet beweren dat al onze klanten even deskundig zijn op het water, maar als ik zelf op het water ben, word ik meestal hinderlijk voorbijgevaren door een particulier schip. Huurders hebben geen haast, ze zijn immers op vakantie en willen genieten. En met de actuele dieselprijs laat het je ook wel uit je hoofd om snel te varen. Dus laten we ophouden de verhuur steeds weer in een slecht daglicht te zetten. Iedereen vaart een keer voor de eerste keer….
Het water is van ons allemaal en zo moeten we ons ook gedragen. Dus houd rekening met elkaar. Met een vrachtwagen dender je toch ook niet door een druk gebied? En als medeweggebruiker pas je wel op om voor een vrachtwagen over te steken. Wederzijds respect heet dat.”

Tips
Ik denk dat je met een paar goede tips al een heel eind komt:
– Vaar altijd zoveel mogelijk stuurboordwal
–    Kijk vooral ook achter u wat er gebeurt en blijf dat doen zolang u vaart!
–    Draag zwemvesten. Vooral zeilers, bemanning van speedbootjes en kinderen zie ik te vaak zonder zwemvest. Tegenwoordig zijn er van die automatische vestjes die prettig te dragen zijn.
–    Vaar waar ruimte is en zoek het gevaar niet op. Vrachtschepen kunnen vaak moeilijk tot niet uitwijken of/en afremmen. Twijfelt u over de voorrang? Laat dan de ander voor.
–    Vrachtschepen hebben een grote dooie hoek. Ziet u de schipper niet? Dan ziet de schipper u ook niet!
–    Pas uw vaarsnelheid aan aan de omstandigheden. De hoogte van de golf die u maakt is vaak belangrijker dan de snelheid in km/h. Dus kijk ook hiervoor achterom welke golven u maakt.
–    Houd uw schip technisch in een goede conditie en stel onderhoudsbeurten niet uit.
–    Plan voor het varen alvast de route en leg de kaart(en) klaar.
–    Heeft u marifoon aan boord? Gebruik deze! Luister mee op kanaal 10 (werkkanaal binnenvaart). Alleen het meeluisteren al geeft een duidelijk beeld van wat er om u heen gebeurt.
–    Als er iets gebeurt op het water waar hulpdiensten voor nodig zijn: bel 112.
–    Ligt u aan een Marrekrite aanlegplaats? Schrijf het nummer dat op het bekende blauwe bord op de steiger of op de paal staat op. Hulpdiensten hebben allemaal een kaart met deze nummers en kunnen u dan snel vinden.

Respect
“Als we goede raad niet in de wind slaan, ons houden aan de regels, beroeps- en pleziervaart wederzijds respect tonen, dan zijn nóg meer borden en speciale vaarbanen niet nodig. Bovendien is er alleen op de route Lemmer-Stroobos, het Prinses Margrietkanaal, beroepsvaart van betekenis. In overig Friesland hebben pleziervaarders ruim baan. Niet voor niets zijn er tal van nieuwe toeristische vaarroutes gekomen — met dank aan Het Friese Merenproject — waar een ernstig ongeluk praktisch uitgesloten is.”

Het Prinses Margrietkanaal, gezien in de richting Lemmer (Grote Brekken) vanaf de brug bij Spannenburg. Een drukke route, maar het kanaal is daar breed genoeg voor plezier- en beroepsvaart. Varen door en genieten van een groene wereld: de Van Helomavaart in de route Friese meren–Overijsselse meren. Daar komt geen vrachtvaarder.

Het Prinses Margrietkanaal, gezien in de richting Lemmer (Grote Brekken) vanaf de brug bij Spannenburg. Een drukke route, maar het kanaal is daar breed genoeg voor plezier- en beroepsvaart.

Varen door en genieten van een groene wereld: de Van Helomavaart in de route Friese meren–Overijsselse meren. Daar komt geen vrachtvaarder.
Link: dit vrachtschip heeft op de kop twee containers staan. Hierdoor wordt de dode hoek nog veel groter dan hij al is. Containerschepen zijn het grootste gevaar op het Prinses Margrietkanaal, de vrachtscheepvaartroute van Lemmer naar Stroobos op de grens van de provincies van Friesland en Groningen en vervolgens naar Delfzijl. Doerakjes op de Tsjonger bij Schoterzijl, lage-boten-route Echtenerbrug-Kuinre-Ossenzijl.
Link: dit vrachtschip heeft op de kop twee containers staan. Hierdoor wordt de dode hoek nog veel groter dan hij al is. Containerschepen zijn het grootste gevaar op het Prinses Margrietkanaal, de vrachtscheepvaartroute van Lemmer naar Stroobos op de grens van de provincies van Friesland en Groningen en vervolgens naar Delfzijl. Doerakjes op de Tsjonger bij Schoterzijl, lage-boten-route Echtenerbrug-Kuinre-Ossenzijl.
De Prinses Margrietsluis ten westen van Lemmer is vanaf het IJsselmeer de maritieme invalspoort van Friesland en wordt intensief gebruikt door de pleziervaart én de beroepsvaart. Er doen zich nauwelijks problemen voor; niet zelden liggen alleen maar pleziervaartuigen in de kolk. Omgeving Allingawier, rustige staande-mast-vaarroute naar Makkum.

De Prinses Margrietsluis ten westen van Lemmer is vanaf het IJsselmeer de maritieme invalspoort van Friesland en wordt intensief gebruikt door de pleziervaart én de beroepsvaart. Er doen zich nauwelijks problemen voor; niet zelden liggen alleen maar pleziervaartuigen in de kolk.

Omgeving Allingawier, rustige staande-mast-vaarroute naar Makkum.
Wie een hekel heeft aan de ook door beroepsvaarders gebruikte Prinses Margrietsluis (ten westen van Lemmer) kan beter de oude zeesluis (1888) in het dorp zelf pakken. Daar is men helemaal ingesteld op de ontvangst van jachtjes. Bovendien biedt het dorp veel vertier en zijn er veel aanlegmogelijkheden. De jachthavens liggen op loopafstand van het centrum Wie op een route met beroepsvaart komt — rondvaartboten behoren ook tot die categorie — moet goed om zich heen kijken, vooral naar achteren. Dan is er niks aan de hand.

Wie een hekel heeft aan de ook door beroepsvaarders gebruikte Prinses Margrietsluis (ten westen van Lemmer) kan beter de oude zeesluis (1888) in het dorp zelf pakken. Daar is men helemaal ingesteld op de ontvangst van jachtjes. Bovendien biedt het dorp veel vertier en zijn er veel aanlegmogelijkheden. De jachthavens liggen op loopafstand van het centrum

Wie op een route met beroepsvaart komt — rondvaartboten behoren ook tot die categorie — moet goed om zich heen kijken, vooral naar achteren. Dan is er niks aan de hand.

Info huur vaarbewijsvrije boten:
www.veldman-sneek.nl
www.boatcharterholland.nl
www.frieslandholland.nl

Info beroepsvereniging Schuttevaer:
http://www.koninklijkeschuttevaer.nl/