Van Friesland naar hartje London in 3 uur

Van Friesland naar hartje London in 3 uur

Publicatiedatum: 13 juni 2014
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Nieuwe service van Flybe en Groningen Airport Eelde

Een handig en ruim toestel, de ATR 72-500 die de dienst Eelde-London onderhoudt.
Een handig en ruim toestel, de ATR 72-500 die de dienst Eelde-London onderhoudt.

EELDE (NL) — Het is sinds 5 juni 2014 mogelijk om zes keer per week van Groningen Airport Eelde naar London Southend te vliegen. De vluchten (ca. 1 uur en een kwartier) zijn nonstop en worden het hele jaar door aangeboden door Flybe en officieel uitgevoerd door partner Stobart Air in Dublin, Ierland.

Je boekt al een ticket vanaf 39,99 (enkele reis, inclusief toeslagen) op www.flybe.com. Een passagier mag 7 kg handbagage in een tas of koffer van maximaal 49 x 37 x 22 cm meenemen en tegen betaling van een toeslag een extra koffer van hetzelfde formaat). In een koffertje van 49 x 37 x 22 kun je heel wat kwijt!
 
De praktijk
Eenmaal op London Southend loop je naar het treinstation van de luchthaven en stap je in de trein naar Liverpool Street Railway Station, het centraal station van London. De treinreis duurt ongeveer een uur. De wachttijden inbegrepen duurt een reis van de vertrekhal van Eelde (een dorp in de gemeente Tynaarloo in Noord-Drenthe, vlakbij Groningen) naar het centrum van London maar drie uur. Dat is inclusief uitgebreide security checks. De redactie van Fries Nieuws heeft het uitgeprobeerd.

Parkeren op Eelde
Fries Nieuws parkeerde de auto op P1 voor de aankomst- en vertrekhal, maar je kunt de auto ook goedkoop kwijt bij Parkeren Vliegveld Eelde (http://parkerenvliegveldeelde.nl/). Dit is een activiteit van de Drentse familie Veldman die in Sneek ook een verhuurbedrijf met luxe motorjachten heeft. De “Veldmannen” brengen kort- en langparkeerders van hun speciale parkeerhal- en terrein gratis met een shuttlebusje naar de vertrek- en aankomsthal.  

Flybe en London Southend
Flybe is Europa’s grootste regionale luchtvaartmaatschappij en verzorgt momenteel (juni 2014) 179 routes naar 15 landen binnen Europa.  De vluchten vanaf Groningen Airport Eelde worden met een ATR 72-500 uitgevoerd. Het toestel biedt ruimte aan 72 passagiers. London Southend is de nieuwste luchthaven van London en is recent uitgeroepen tot de beste luchthaven van Engeland. Passagiers met handbagage staan in slechts 15 minuten bij de trein.

ATR 72-500: klein, maar ruim
De ATR 72-500 is een klein toestel (spanwijdte: 27,1 m; lengte: 27,2 m; hoogte: 7,7 m.), maar van binnen opvallend ruim en compleet. De beenruimte is net zo groot of zelfs groter dan bijvoorbeeld in grote Boeings op intercontinentale vluchten van New Zealand Airways. De stoelen zijn dun, sterk en zo gemodelleerd dat ze én goed zitten én de buurman achter je extra beenruimte geven. De 1,90 m lange testreporter van Fries Nieuws kon de benen strekken en dat was niet mogelijk op reizen naar bijvoorbeeld Los Angeles in de VS (New Zealand Airways vanaf London Heathrow).
De ATR-500 is een modern tweemotorig turboprop-passagiersvliegtuig, gebouwd door de Frans-Italiaanse vliegtuigbouwer Avions de Transport Regional/Aerei di Trasporto Regionale (ATR). Het kan 72 passagiers + 2 stewardessen/stewards) passagiers vervoeren en heeft een tweekoppige bemanning. Het vrij nieuwe model is gecertificeerd in begin 1997. Het toestel beschikt over twee Pratt & Whitney PW-127F-motoren die bijzondere zesbladige composietpropellers aandrijven. Enkele interessante gegevens: bagageruimte: 10,6 m³; maximumsnelheid: 509 km/h (275 knopen); vliegbereik: 1685 km.

Info: www.flybe.com
www.groningenairport.nl
http://parkerenvliegveldeelde.nl/

Groningen Airport Eelde: klein, maar fijn. Groningen Airport Eelde: klein, maar fijn.
Groningen Airport Eelde: klein, maar fijn.
Marco van de Kreeke, directeur Groningen Airport Eelde, is klein van stuk (Brabants formaat) en heeft een zee aan ruimte in het toestel van Flybe-Stobart Air. Twee meter lange mensen kunnen er goed in zitten, zoals de boomlange RTV-Drenthe reporter Andries Ophof (foto). Rechtop staan kan hij niet, maar in het vliegtuig sta je ook maar een paar tellen om naar je stoel te lopen. De vlucht duurt maar 75 minuten.

Marco van de Kreeke, directeur Groningen Airport Eelde, is klein van stuk (Brabants formaat) en heeft een zee aan ruimte in het toestel van Flybe-Stobart Air.

Twee meter lange mensen kunnen er goed in zitten, zoals de boomlange RTV-Drenthe reporter Andries Ophof (foto). Rechtop staan kan hij niet, maar in het vliegtuig sta je ook maar een paar tellen om naar je stoel te lopen. De vlucht duurt maar 75 minuten.
Verbazingwekkend veel ruimte in de ATR 72-500. De promotors van Groningen Airport Eelde hebben — door huwelijk en vriendschappen — allemaal een nauwe band met Friesland. V.l.n.r. Geertje Scholten (Marketing & Communication Executive), Jonas van Dorp (Business Development Manager), Monique Clarisse (manager Marketing & Sales) en Milou Bakker (Marketing & Sales Officer). Monique Clarisse woont in Beetsterzwaag.

Verbazingwekkend veel ruimte in de ATR 72-500.

De promotors van Groningen Airport Eelde hebben — door huwelijk en vriendschappen — allemaal een nauwe band met Friesland. V.l.n.r. Geertje Scholten (Marketing & Communication Executive), Jonas van Dorp (Business Development Manager), Monique Clarisse (manager Marketing & Sales) en Milou Bakker (Marketing & Sales Officer). Monique Clarisse woont in Beetsterzwaag.
Peter O’Mara (met reclamebordje in de hand) Commercial and Operations Development Manager bij Stobart Air, partner van Flybe: “London is de belangrijkste bestemming voor vliegverkeer van en naar Noord-Nederland. De lijndienst gaat elke werkdag en in het weekend. Daardoor is deze route, in combinatie met de gunstige ticketprijzen, zeer interessant voor zowel zakelijke reizigers als citytrippers. Ook voor inkomend verkeer biedt deze verbinding mooie kansen. Een aanwinst voor Noord-Nederland.” Geheel rechts Marketing & Sales manager Monique Clarisse, geheel links Jonas van Dorp, Business Development Manager bij Groningen Airport Eelde. Drie uur na het opstijgen van Groningen Airport Eelde zie je dit: London City.
Peter O’Mara (met reclamebordje in de hand) Commercial and Operations Development Manager bij Stobart Air, partner van Flybe: “London is de belangrijkste bestemming voor vliegverkeer van en naar Noord-Nederland. De lijndienst gaat elke werkdag en in het weekend. Daardoor is deze route, in combinatie met de gunstige ticketprijzen, zeer interessant voor zowel zakelijke reizigers als citytrippers. Ook voor inkomend verkeer biedt deze verbinding mooie kansen. Een aanwinst voor Noord-Nederland.” Geheel rechts Marketing & Sales manager Monique Clarisse, geheel links Jonas van Dorp, Business Development Manager bij Groningen Airport Eelde.  
Drie uur na het opstijgen van Groningen Airport Eelde zie je dit: London City. Drie uur na het opstijgen van Groningen Airport Eelde zie je dit: London City.
Drie uur na het opstijgen van Groningen Airport Eelde zie je dit: London City. Drie uur na het opstijgen van Groningen Airport Eelde zie je dit: London City.
Drie uur na het opstijgen van Groningen Airport Eelde zie je dit: London City.