Watersportbeurs Boot Holland in Leeuwarden boert achteruit
Door Albert Hendriks, 12 maart 2024
Watersportbeurs Boot Holland in Leeuwarden boert achteruit door onduidelijke koers
LEEUWARDEN (NL) – Een slotbericht van WTC Expo, waarin wel wordt gemeld dat er minder bezoekers van 6 tot en met 10 maart 2024 naar Boot Holland in Leeuwarden kwamen, maar niet hóeveel minder. Waarschijnlijk veel minder dan vorig jaar toen, volgens een zegsvrouw van de organisatie, 28.500 bezoekers naar het Friese expogebouw zouden zijn afgereisd. Naar verluidt zouden er dit jaar op de woensdag nog geen duizend bezoekers zijn geweest; een getal van 700 wordt zelfs genoemd. Het niet noemen van bezoekersaantallen is een zeldzaamheid in beurzenland en is geen goed teken. Een exposant, die veel tijd en geld in deelname steekt, moet weten hoe de vlag erbij hangt. Als de beursorganisatie niet transparant is over het aantal bezoekers, de herkomst en de mate van interesse, dan haken botenverkopers af. Een goed voorbeeld van grote openheid is de organisatie van boot Düsseldorf.

Een door Albert Hendriks van Fries Nieuws gemaakte impressie van de sfeervol aangeklede watersportbeurs Boot Holland, gemaakt op vrijdag 8 maart 2024.
Boot Holland was altijd de tentoonstelling die uitblonk in de presentatie van custom built stalen motorjachten, maar al wat nu de klok slaat zijn sloepen van polyester, soms aluminium, en andere open boten, zoals visboten en opblaasbare boten. Niks mis mee — ze trekken ook veel publiek — maar de zeer verschillende, naar wens van de klant ambachtelijk en traditioneel gebouwde jachten vormden dé attractie.
Motorboot Sneek
Nu lagen er geen vijftig, maar slechts vier op het droge, aan de befaamde hardhouten steiger, die nog nooit zo kort is geweest. De staalbouwers, vooral de Friese, hebben tegenwoordig hun eigen grote bootshow, Motorboot Sneek. Deze in-water-show vindt jaarlijks twee keer plaats, in het voorjaar en in het najaar. De eerstvolgende is 5, 6 en 7 april 2024 met een presentatie van wel 400 boten: nieuwe van werven en tweedehands van grote jachtmakelaars als Jachtmakelaardij 4Beaufort van Jelle Eveleens op het terrein van Aquanaut Yachting aan de Selfhelpweg en De Valk Yacht Brokers aan de Zwolsmanweg.
Deelname beurzen kost veel tijd en geld
Dan zijn er ook nog werven als Boarnstream Yachting in Jirnsum (staal), Tornado Sailing Makkum (polyester) en verhuurders van stalen kajuitmotorjachten die hun eigen, inmiddels succesvolle open huizen en special events houden om potentiële kopers en huurders aan boord te krijgen.
Beurspresentaties zijn relatief erg duur geworden, reden waarom het aantal staalbouwers ook op een internationale megabeurs als Boot Düsseldorf dit jaar minimaal was. Grote schepen verplaatsen en toonbaar maken vergt weken en is dus zeer kostbaar. Het beschikbaar hebben van een demoboot van vijf ton tot een miljoen is economisch niet verantwoord, mede omdat geïnteresseerden net even een andere indeling of motorisering willen dan de demoboot, die als gevolg daarvan te lang in de verkoop ligt.
Daarenboven zitten de overgebleven staalbouwers nog tot de oren in het werk en hebben ze ook daarom helemaal geen trek meer in indoorbeurzen. Even naar Sneek varen voor Motorboot Sneek, dat willen ze nog wel. Of naar de Hiswa te Water in Lelystad, dit jaar van 28 augustus tot 1 september 2024, waar bijvoorbeeld een staalwerf als Pikmeerkruiser uit Grou altijd present is.
Sloepenbeurs dekt wel de lading
Boot Holland kan zich voortaan beter niet meer profileren als dé beurs voor liefhebbers van stalen motorjachten, maar als dé sloepenbeurs van Nederland. Dat is de nieuwe werkelijkheid. Bovendien is voor sloepen en soortgelijke open motorboten een veel groter publiek. En met duidelijke reclame zullen ook veel meer mensen naar het WTC-complex komen. Want waar elders kun je zoveel mooie open boten en bootjes in allerlei modellen en prijsklassen bijeen zien als op Boot Holland?
Meer info:
Meer foto’s:

Prachtige rijk uitgeruste visboten, custom built, worden gebouwd door lasser Martin Frankena uit Leeuwarden en ‘Harkemase boy’ met Spaanse roots, Gandro Martinez van Gandro’s Bootrenovatie. Martinez (op de foto met hand op buitenboordmotor) woont in Augustinusga, maar zijn loods, waar de Royal Craft visboten van stapel lopen, staat in Harkema. Frankena was vroeger de man achter Marcraft vis- en sportboten. Hij bouwde van 2004 tot 2017, toen hij zijn productiebedrijf van de hand deed, maar liefst 450 aluminium visboten. Anno 2024 kost een Royal Craft hengelsportboot tussen de €25.000 en €50.000, afhankelijk van de grootte en de uitrusting. Foto: © Albert Hendriks, Fries Nieuws.

Alleskunner Martin Frankena (rechts) last de aluminium hengelsportboten van het merk Royal Craft in elkaar op basis van snijpakketten van de firma Snijtech uit Joure. Links medestandhouder Menno van Kammen uit Harlingen. Foto: © Albert Hendriks, Fries Nieuws.

Gandro Martinez Foto’s: © Albert Hendriks, Fries Nieuws.

Geen botenbeurs waar vrouwen zo magnetisch zijn als op Boot Holland in Leeuwarden, vooral in de stand van Navalia. Een vonkenregen, maar het was vrijdag 8 maart 2024 dan ook Internationale Vrouwendag. Navalia is het merk van lasser en ondernemer Benjamin Doldersum uit Genemuiden, die zijn werf in Ens in de Noordoostpolder heeft. Doldersum is een fikse concurrent van prins Bernhard van Oranje jr., producent van Waterdream racesloepen. Foto: © Albert Hendriks, Fries Nieuws.

Navalia bouwt veel grote elektrisch aangedreven sloepen voor gebruik in de Amsterdamse grachten. Foto: © Albert Hendriks, Fries Nieuws.

Op ’s werelds grootste indoor watersportbeurs, Boot in Düsseldorf in Duitsland, zie je bijna geen sloep of tender (snelvarende sloep). Maar in Leeuwarden liggen zóveel open motorboten, een pop-up pretpark! Eén van de meest opvallende stands was van Zilverman Premium Tenders uit Dronryp. Foto’s: © Albert Hendriks, Fries Nieuws.

JR Yachts van Jaap de Jonge uit Drachten toonde op Boot Holland 2024 zijn 100% elektrische JR Picnic Cruiser, gemaakt van vinylester. De Jonge zijn boten zouden twee tot drie keer verder komen op een accupakket door het unieke onderwaterschip. Hij heeft verstand van boten, want hij werkte als engineer onder andere bij Royal Huisman in Vollenhove, bouwer van snelle super yachts onder zeil. Foto’s: © Albert Hendriks, Fries Nieuws.