Veel ongelukken: Minister voert rijbewijs EB in voor e-bikers, maar nog geen helmplicht
Achteruitkijkspiegel, licht overdag en remlicht op elektrische fiets worden verplicht
WOLVEGA (NL) – Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) heeft gisteren bij de opening van de fietsenfabriek Unique Bicycles in het Friese Wolvega aangekondigd dat er met ingang van 1 april 2020 een leeftijdgebonden rijbewijs voor elektrische fietsen komt, het rijbewijs EB.Het wordt van toepassing op e-bikes die begrensd zijn op een maximum snelheid van 25 km per uur en bereden worden door kinderen tussen de 12 en 16 jaar en ouderen vanaf 65 jaar.
Hiermee komt ze tegemoet aan de wensen van belangenorganisaties als de Bovag, ANWB, Veilig Verkeer Nederland (VVN), Recron, HISWA en de Fietsersbond. Het aantal ernstige verkeersongevallen met e-bikes neemt ieder jaar fors toe. Dankzij de komst van de fiets met trapondersteuning heeft het fietsen niet alleen onder ouderen, maar ook onder schoolgaande kinderen een enorme vlucht genomen.
Ernstig letsel
Uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) blijkt dat vooral ouderen na een ongeluk met de e-bike zwaarder letsel hebben dan gewone fietsers. De laatste paar jaar belanden ook steeds vaker zeer jonge berijders van een e-bike op Spoedeisende Hulp. E-bikers rijden gemiddeld 10 km harder dan gewone fietsers, de hoofdoorzaak van de ernstigere verwondingen bij een ongeluk.
Omdat het vaak hoofdletsel betreft, bevreemdt het VVN en de Fietsersbond dat de minister niet gaat voor een helmplicht. Die geldt al wel voor gebruikers van een speed-pedelec, een e-bike die een snelheid van 45 km kan halen. De helmplicht geldt in landen als Denemarken en Duitsland al lang voor alle fietsen.
De minister zegt te kiezen voor veiligheidverhogende techniek in combinatie met het rijbewijs EB. Ze vraagt maandag de Tweede Kamer haar plan voor de verplichte montage van een achteruitkijkspiegel aan de linkerzijde, het continu voeren van verlichting en een remlicht in of onder de bagagedrager — om kop-staart-botsingen in de stad te voorkomen — goed te keuren.
Het verschil tussen e-bike rijbewijzen
Voor het berijden van een speed-pedelec, een e-bike die een snelheid van 45 km per uur kan halen, was al een rijbewijs nodig, namelijk het bromfietsrijbewijs AM. Bezitters van een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A) krijgen het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op het rijbewijs. Dat is ook de bedoeling met het nieuwe rijbewijs EB voor gewone elektrische fietsen. Automobilisten en motorrijders hoeven dan ook geen apart bromfietsexamen voor de speed-pedelec of examen voor de gewone e-bike te doen.Maar in de leeftijdscategorie 12 tot en met 16 jaar en 65 jaar en ouder heeft een ieder voor het besturen van een gewone elektrische fiets vanaf 1 april 2020 het rijbewijs EB nodig.
CBR: al vanaf 11 jaar!
Je kunt bij een CBR-erkende rijschool al vanaf 11 jaar theorie-examen doen voor het e-bike rijbewijs (rijbewijs EB). Als je 12 bent kun je beginnen met het volgen van rijlessen en tot slot praktijkexamen doen. Natuurlijk moet je eerst geslaagd zijn voor het theorie-examen e-bike (elektrische fiets), voordat het praktijkexamen e-bike mag afleggen. Hoeveel rijlessen je uiteindelijk nodig hebt, verschilt natuurlijk per type leerling. Een rijinstructeur kan je helpen inschatten hoeveel rijlessen jij nodig hebt. Voor het elektrische fietsrijbewijs heb je, in tegenstelling tot de meeste andere rijbewijzen, geen gezondheidsverklaring nodig.
In drie stappen naar het e-bike rijbewijs:
1. Theorie
Voor je het praktijkexamen mag doen, moet je in het bezit zijn van het theoriecertificaat elektrische fiets. Een officiële verkeersschool biedt je de snelste mogelijkheid om te slagen voor het CBR theorie-examen e-bike: een cursus van een halve dag met begeleiding. Zelfstudie met theorieboeken en E-learning is ook een weg. Mocht je bij de zelfstudie problemen ondervinden, dan kun je altijd nog een theoriecursus op de rijschool volgen.
Over het therorie-examen
Het theorie-examen voor het e-bike rijbewijs toetst de kennis op het gebied van verkeersregels en verkeersinzicht. Deze kennis is noodzakelijk om op een verantwoordelijke manier deel te nemen aan het verkeer. De opgaven in het CBR theorie-examen gaan niet alleen over algemene verkeerskennis, maar ook over onderwerpen die hierbij te gevaarlijk zijn om te toetsen tijdens het praktijkexamen.
De opgaven in het theorie-examen van het CBR voor het e-bike rijbewijs gaan over 25 onderwerpen, A tot en met Z (onderwerp I, hoofdletter i, bestaat niet):
A. Algemene bepalingen verkeerswetgeving
B. Rijbevoegdheid en rijbewijzen
C. Belading van de e-bike
D. Techniek, onderhoud en controle van de e-bike
E. Zitplaats voor passagiers (bij elektrische tandems en duo e-bikes)
F. Energiezuinig rijden (accumanagement)
G. Risico’s in verband met de toestand bestuurder
H. Risico’s in verband met eigenschappen en toestand van de e-bike
J. Risico’s in verband met aanwezigheid en gedrag ander verkeer
K. Risico’s in verband met weg-, zicht- en weersomstandigheden
L. Handelen bij ongevallen en pech onderweg
M. Voor laten gaan op kruispunten (voorrang)
N. Voor laten gaan bij het afslaan
O. Voor laten gaan van blinden, gehandicapten en voetgangers
P. Voor laten gaan van voorrangsvoertuigen, militaire colonnes en trams
Q. Uitvoeren van / voor laten gaan bij bijzondere manoeuvres
R. Plaats op de weg en voorsorteren
S. Inhalen
T. Snelheid
U. Stilstaan en parkeren
V. Geven van tekens en signalen
W. Gebruik van lichten
X. Verkeersborden
Y. Verkeerslichten en aanwijzingen
Z. Verkeerstekens op het wegdek
2. De praktijklessen
De praktijklessen (met elektrische fiets) vinden plaats op de trainingsbaan van een rijschool en ook op de openbare weg. Aan de hand van diverse oefeningen (wegrijden, slalommen, remmen, uitwijken enz.) wordt door een gespecialiseerde instructeur, in samenspraak met jou als cursist, ingeschat hoeveel rijlessen jij waarschijnlijk nodig hebt. Zodra je op de oefenbaan de e-bike volledig onder controle hebt, gaat de rijinstructeur met jou de openbare weg op. Hij volgt jou, ook op een elektrische fiets, en geeft al rijdend instructies.
3. Praktijkexamen e-bike
Het praktijkexamen e-bike duurt in totaal 45 minuten. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
• Voor het examen
In het CBR-examencentrum maak je kennis met de examinator. Die legt uit hoe je examen verloopt en controleert je identiteitsbewijs en of je bent geslaagd voor je theorie-examen. Daarna krijg je van de examinator een ontvanger. Hiermee kun je onderweg horen wat je moet doen.
• De examenrit
De examenrit duurt ongeveer 25 minuten. Je rijdt op aanwijzingen van de examinator. Die rijdt op zijn eigen elektrische fiets achter je aan. Je instructeur mag ook meerijden op zijn e-bike.
De examinator let op hoe jij de elektrische fiets beheerst, of je de verkeersregels goed toepast, of je met de juiste snelheid mee kunt in het verkeer, of je weet waar je met de e-bike hoort te rijden en of je veilig rijdt, zowel voor jezelf als de andere verkeersdeelnemers.
• De uitslag
Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent.
Als je geslaagd bent, kun je ná de examendag je rijbewijs aanvragen bij de gemeente waar je woont.
Fietsen in Friesland:
www.uniquecycling.nl
Friesland reisgidsen, magazines en routekaarten:
www.frieslandhollandwebshop.nl
Vakantiebestemming Friesland Holland:
www.provinciefriesland.frl
Arrangementen van bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com
Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland: www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief